کد خبر 470992
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۴

حجت الاسلام رمضانی نژاد گفت: یکی از مسائلی که قرآن به آن اهمیت می‌دهد بحث تعقل است، در روایات نیز از اهل بیت(ع) نقل شده‌ که می‌فرمایند «یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بهتر است».

 به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین ابراهیم رمضانی‌نژاد استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از مسائلی که قرآن به آن اهمیت می‌دهد بحث تعقل است، با جستجو در قرآن آیاتی که به وضوح در مورد عقل بیان شده یا اشاره‌ای به آن می‌کنند را مشاهده می‌کنیم، در روایات نیز از اهل بیت(ع) نقل شده‌ که می‌فرمایند «یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بهتر است».

وی ادامه داد: مبحث عقل در نزد خداوند متعال بسیار مهم است و اساساً علت شرافت انسان نسبت به بقیه موجودات همان بحث عقل است که می‌تواند خوبی‌ها، بدی‌ها و کیفیت‌ها را ببیند و نسبت به خردی که دارد، تصمیم‌گیری کند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: عقل، خام است و به ابزارهایی نیاز دارد برای مثال اگر کودکی را از زمانی که چیزی متوجه نمی‌شود را به اتاقی تاریک ببریم و تنها مواد تغذیه برای زنده ماندن آن به او بدهیم بعد از چند سال او را از آن اتاق بیرون بیاوریم متوجه می‌شویم که حتی از حیوان نیز ضعیف‌تر شده است یعنی راه رفتن را یاد ندارد چه برسد به ادراک، فهم، حرف‌زدن،‌ خواندن یا نوشتن.

وی ادامه داد: پس عقل یک وسیله پردازشگر خام است که احتیاج دارد با حواسی که خداوند به او داده است این وسیله پردازشگر را کامل کند.

حجت‌الاسلام رمضانی‌نژاد بیان کرد: خداوند چند مسأله را بیان می کند که موجب فاسد شدن عقل می‌َشود و اولین مسئله، تصمیم‌گیری در مواردی است که یقین به آن موضوع نداریم و با ظن و گمان می‌خواهیم درباره‌اش صحبت بکنیم، که قرآن کریم در این مورد می‌فرماید «تصمیم گیری با ظن و گمان باعث فاسد شدن عقل می‌شود».

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: دومین مسئله شتاب در تصمیم‌گیری است که قرآن کریم می‌فرماید "شما که می‌خواهید قضاوت بکنید، هنوز تمام عدله و شواهد را بدست نیاورده‌اید" برای نمونه کسی بخواهد دینی را انتخاب بکند نباید در انتخاب آن عجله و شتاب بکند زیرا بدون تحقیق و جستجو به مشکل برمی‌خورد پس باید اول در مورد ادیان جستجو بکند و آنها را با یکدیگر مقایسه کند و در آخر با تفکر و نتیجه دینی که کامل است را انتخاب بکند.

وی ادامه داد: سومین مسئله که مهمترین بحث است و خداوند متعال آن را علل فاسد شدن عقل و اندیشه می‌داند هوای نفس است و هوای نفس باعث می‌شود که انسان تصمیم صحیح نگیرد برای مثال کسی که پول نزول می‌دهد برای اینکه آن کار را حرام نداند شروع به توجیه خود می‌کند و می‌گوید این تجارت است و این توجیه همان هوای نفس است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس