به گزارش مشرق، علاءالدين برازنده، کارشناس صنعت سي.ان.جي، در گفتوگو با ايسنا، افزود: طبق استاندارد بينالمللي و ملي مربوط به بازرسي مخازن سي.ان.جي، اين مخازن بايد هر سه سال يکبار به صورت کامل بازرسي شوند. اين در حالي است که بازرسي مخازن سي.ان.جي در ايران تاکنون انجام نشده است.
او با اشاره به توان بخش خصوصي در زمينهي بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي عنوان کرد: در اين زمينه پيشنهاد اجراي طرحي به صورت آزمايشي به وزارت کشور داده شده که براساس آن پنج هزار دستگاه از تاکسيهاي گازسوز تهران بازرسي ميشوند. البته اجراي اين طرح منوط به همکاري و موافقت وزارت کشور است.
او با بيان اينکه وزارت کشور از حدود يک سال و نيم پيش مسئوليت بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي را بر عهده گرفته است، توضيح داد: اين در حالي است که مسئولان وزارت کشور آشنايي چنداني با بحث سي.ان.جي و بازرسي از مخازن ندارند و در واقع اين کار در حيطه تخصصي آنها نيست و از سوي ديگر مجموعههاي مرتبط نيز از انجام اين کار شانه خالي کردهاند.
برزانده با تاکيد بر اينکه بايد موضوع بازرسي ادواري از مخازن سي.ان.جي و خطر انفجار اين مخازن را جدي گرفت، اظهار کرد: طبق طرح آزمايشي ارائه شده، هزينهي بازرسي از هر مخزن سي.ان.جي حدود 30 هزار تومان است و در صورت اجرايي شدن اين طرح، تعويض مخازن فرسوده به صورت رايگان انجام ميشود. با دو شرکت بيمه نيز براي پوشش اجرايي اين طرح مذاکره شده، اما هنوز آنها جواب مثبت ندادهاند.
اين کارشناس صنعت سي.ان.جي تصريح کرد: بخش خصوصي کشور قادر است کل برنامهي بازرسي از مخازن سي.ان.جي را اجرا کند.
او همچنين با اشاره به اينکه بازرسي ادواري مخازن سي.ان.جي کار علمي محسوب ميشود، عنوان کرد: هدف اجراي طرح پايلوت بازرسي از پنج هزار خودرو گازسوز سود و زيان نيست، بلکه با اجراي اين کار ميتوان برآورد کرد چه تعداد از مخازن سي.ان.جي موجود در خودروهاي گازسوز کشور بايد تعويض شوند.