به گزارش مشرق به نقل از مهر، کامران دانشجو در جمع نمايندگان هيئت هاي نظارت بر تشکلهاي اسلامي دانشگاهها خطاب به نمايندگان تاکيد کرد: از تکثر تشکلهاي دانشجويي و اساتيد استقبال و حمايت کنيد. تنگ نظري به خرج ندهيد و از اوضاع دانشگاه تحليل داشته باشيد و ضمن حفظ شادابي و نشاط مديريت درستي نيز اعمال شود.
وي يادآور شد: هيئت هاي نظارت بر تشکلهاي اسلامي بايد بر کل فعاليت هاي سياسي و اجتماعي دانشگاه نظارت داشته باشد و وظيفه شان تنها نظارت نيست بلکه بايد تحليل مناسبي از مجموعه فعاليتهاي دانشگاه داشته باشند. تنها وظيفه شان مجوز دادن يا ندادن نيست بلکه بايد برنامه داشته باشند.
دانشجو در پاسخ به صحبت هاي برخي از نمايندگان هيئت هاي نظارت گفت: کانون هاي علمي متولي خود را دارند و مشکلي نيز تاکنون نداشته اند هر چند ممکن است کسي بخواهد از جايي سوء استفاده کند.
سهل گيري به تشکلها اشکال ندارد چراکه اينها در حال تمرين سياسي هستند
وي اظهار داشت: سهل گيري به تشکلها اشکال ندارد چرا که اينها در حال تمرين سياسي هستند زيرا ما قرار است نسلي شجاع، مدير و مدبر داشته باشيم. اما اينکه براي همه يک دستورالعمل داشته باشيم اين طور نيست نمايندگان بايد توجه داشته باشند شرايط هر دانشگاه متفاوت است.
فعاليت سياسي در دانشگاهها کمرنگ نشده است
وزير علوم با تاکيد بر اينکه قائل به کمرنگ شدن فعاليت سياسي در دانشگاهها نيست، گفت: ابتدا بايد فعاليت سياسي را تعريف کنيم، فعاليت سياسي بايد رو به تعالي ببرد. سوت و کف زدن فعاليت سياسي نيست، کساني که دست به اين کارها ميزنند حرف منطقي براي گفتن ندارند. آنها که اين موضوع را فعاليت سياسي جلوه مي دهند ناهنجاري را هنجار نشان مي دهند. منطقي اين است که دو انديشه متفاوت در محيط منطقي دانشگاه ارائه شود.
وي همچنين در مورد کرسيهاي آزادانديشي نيز گفت: کرسيهاي آزادانديشي کار خود را تازه شروع کرده و مشکلاتي دارند که بايد رفع شود؛ اما همين فعاليت کوچک نيز کار خوبي بوده است و بايد آن را به جهت مناسب خود هدايت کنيم.
دانشجويان را جلو دار ميدانم
وزير علوم با بيان اينکه به دانشجويان به عنوان غريق نگاه نميکند، يادآور شد: من دانشجويان را جلو دار ميدانم. بايد به آنها به عنوان فرزندانمان نگاه کنيم چرا که دانشجويان اصلا غرق نميشوند، اتفاقا اين دانشجوست که کشور را از غرق شدن نجات ميدهد و در واقع وظيفه جنبشهاي دانشجويي نيز همين است اما به دليل جواني حتما نياز به کسب تجربه دارند.
وي اظهار داشت: ما کار تشکيلاتي را از اين و آن ياد نمي گيريم بلکه از دين مي آموزيم و اگر ميخواهيم انحراف ايجاد نشود بايد فعاليتهاي سياسي را در چارچوب دين انجام دهيم و از منظر دين به آن نگاه کنيم.
دانشجو در خصوص اين موضوع که بيان مي شود در نيروهاي حزباللهي انفعال وجود دارد، گغت: من قائل به اين موضوع نيستم، اتفاقا فعالترين نيروها در کشور و منطقه بوده اند اما فعاليت در چارچوب عقل و منطق صورت مي گيرد.
وي افزود: حوزهها و دانشگاههاي ما آرامش دارند، چرا که عقل و منطق حکم ميکند آرامش داشته باشند نه اينکه منفعل باشند. انفعال جايي است که بايد حرکت صورت گيرد و اين اتفاق رخ ندهد.
دانشگاهيان ايران در مسائل اخير منطقه انفعالي عمل نکردند
وزير علوم يادآور شد: دانشگاهيان ايران در مسائل اخير منطقه انفعالي عمل نکردند و جنبش دانشجويي بسيار فعال بود اما اين فعاليت در چارچوب عقل و منطق بايد منافع ملي را هم در نظر داشته باشد، ضمن اينکه از ولي امر جلوتر حرکت کردن حتما خطاست. بصيرترين قشر جامعه ما که دشمن در فتنه 88 به آن طمع کرده بود، دانشجويان هستند و رهبري بيجهت آنها را افسران جنگ نرم خطاب نکرد.
حجاب معضل نيست، بلکه عدم رعايت حجاب معضل ميآفريند
وي در بخش ديگري از سخنان خود درباره اظهارات نمايندگان هيئت هاي نظارت در زمينه حجاب در دانشگاهها گفت: حجاب معضل نيست، بلکه عدم رعايت حجاب معضل ميآفريند و حجاب هم تنها به پوشش نيست بلکه حجاب رفتار، چشم و زبان را نيز بايد در نظر داشت.
از امام جلوتر حرکت نکنيم
دانشجو خاطرنشان کرد: نگاهمان در تمام افت و خيزهاي دروني و بيروني بايد به گونهاي باشد که از امام جلوتر حرکت نکنيم. انحراف يعني از آنچه ولي امر تشخيص ميدهد فاصله بگيريم، تندروي راه حل اين مسئله نيست و با يک اشتباه همه چيز را نبايد زير سئوال برد و در همه مسائل داخلي و خارجي بايد نگاهمان به انگشت اشاره رهبري باشد.
وي با طرح اين سوال که ماموريت دانشگاه چيست، پاسخ داد: دانشگاه قرار است که نيروي انساني متخصص و متعهد کشور را تامين کند. فردي که در زمينه علمي خود دانش روز را بشناسد، به نظريات متفاوت اشراف داشته باشد و بتواند خوب تحليل کند، متخصص نام دارد.
وزير علوم درباره تعهد در جهانبيني اسلامي گفت: تعهد به اين معناست که فرد در بعد علمي نيز تعهد داشته و علم و دانش را در مسير تعالي بشريت استفاده کند، نه براي سلطه بر ديگران. در اين ميان تعهد سياسي نيز اين است که اجازه ندهيم که در هيچ شرايطي از اين مسير منحرف شويم.
وي يادآور شد: کسي که دنيا و نگاههاي متفاوت را خوب بشناسد متعهد است و اگر در دانشگاهها انديشهها ارائه نشوند، پس اين اتفاق کجا بايد صورت گيرد، وظيفه هيئت هاي نظارت در دانشگاهها اين است که شرايط ارائه انديشههاي مختلف را فراهم کنند و اينطور فکر نکنيد که اگر انديشه غير از آنچه شما فکر ميکنيد ارائه شود خطر ميآفريند، اين طور نيست؛ اما يکجانبه هم نبايد باشد، بلکه کساني که سئوال يا شبهه ايجاد ميکنند بايد از طرف ديگر نيز کساني براي تبيين نگاه اسلامي به مخاطب وجود داشته باشند.
دانشجو افزود: ما دانشجوياني ميخواهيم که هم نظريههاي اسلامي را خوب بشناسند و هم نظريههاي غربي را و اصلا به دنبال اين نيستيم که تنها نظريههاي اسلامي مطرح شود. جوانان ترسو به دردمان نميخورند، آينده اين کشور در دست جوانان مسلماني است که به نظريات ديگر هم نگاه عميق دارند.
وي اظهار داشت: ما دو وظيفه داريم، اول اينکه اجازه ندهيم محيط دانشگاه به گونهاي شود که دشمن در آن طمع کند و دوم اينکه جوانان ما بايد بتوانند نظريه ارائه و فعاليتهاي سياسي و فرهنگي را تمرين کنند.
مشارکت با اختلاط متفاوت است
وزير علوم با طرح اين سوال که آيا محدوديت لازم است يا نه؟ گفت: برخي انديشههاي امام را مطرح ميکنند و از آن نتيجه ميگيرند که جدا کردن زن و مرد مانع رشد و پيشرفت جامعه خواهد بود. چه کسي مخالف کار کردن و مشارکت زن و مرد در کنار يکديگر است؛ اما بايد بدانيم که مشارکت با اختلاط متفاوت است. اختلاط به معني مناسبات دختر و پسرها به سبک غربي؛ امام کجا اختلاط را قبول داشتند. در زمان انقلاب نيز زنان و مردان با يکديگر همکاري داشتند نه اختلاط.
وي افزود: بارها گفتهايم کسي نميخواهد در کلاسها ديوار بکشد. ما مشارکت دختران و پسران براي پيشرفت و تعالي کشور را لازم ميدانيم؛ اما مناسبات از نوع غربي را اختلاط مي دانيم و با آن مخالفيم و اين براي دانشگاه و جامعه مضر است و مسائلي که در اين مورد در شوراي عالي انقلاب فرهنگي تصويب شده در زمان حيات امام بوده است.