کد خبر 470008
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۱:۰۳

نامه وزیر انرژی سابق آمریکا به نمایندگان دموکرات مجلس سنای این کشور دربارۀ هزاران تن پلوتونیوم مازاد این کشور با درجه تسلیحاتی که طی سال‌ها ذخیره شده، موجی از مباحثات سراسری را برانگیخته است.

به گزارش مشرق به نقل از پرس تی وی، نامه اخیر بیل ریچاردسون، وزیر انرژی سابق آمریکا به نمایندگان دموکرات مجلس سنای این کشور دربارۀ هزاران تن پلوتونیوم مازاد این کشور با درجه تسلیحاتی که طی سال‌ها ذخیره شده، موجی از مباحثات سراسری را برانگیخته است.

در این نامه که خطاب به هری رِید، رهبر اقلیت سنا نوشته شده است، ریچاردسون خواستار حمایت از طرح تبدیل پسماندهای این ماده خطرناک به سوخت اکسید مخلوط شده است، که از آن می‌توان در نیروگاه‌های تجاری هسته‌ای استفاده کرد.

آمریکا حدود 50 تن پلوتونیوم با درجه تسلیحاتی ذخیره کرده است. واشنگتن مدعی است که قصد دارد این مقدار مازاد را به گونه‌ای دفع کند که امکان استفاده مجدد از آن در تسلیحات هسته‌ای میسر نباشد.

این کشور تاکنون چهار میلیارد دلار برای ایجاد نیروگاه سوخت مخلوط در ایالت کارولینای جنوبی اختصاص داده است، پروژه‌ای که هزینۀ  آن در ابتدا 1.5 میلیارد دلار برآورد شده بود.

هزینه این تاسیسات گران‌قیمت که تا رسیدن به مرحله اجرا ممکن است بالغ بر 30 میلیارد دلار شود، وزارت انرژی امریکا را بر آن داشته تا به دنبال گزینه‌های جایگزین باشد.

وزارت انرژی آمریکا تاسیسات آزمایشی تفکیک ضایعات موسوم به (WIPP) را که یک انبار زباله هسته‌ای در جنوب شرق ایالت نیو مکزیکو است به عنوان محل نهایی دفن و انباشت مواد هسته‌ای در نظر دارد، ایده‌ای که ریچاردسون آن را «غیرقابل قبول» می‌داند.

تاسیسات آزمایشی مجزاسازی ضایعات مشهور به (WIPP) در شهر کارلزبد ایالت نیو مکزیکو

مرکز مزبور در فوریه 2014 در پی یک سانحه آتش‌سوزی در طبقات زیرزمین و وقایع غیرمرتبط انتشار اشعه تعطیل شد. به گفتۀ مقامات وزارت انرژی، پاکسازی این تاسیات بیش از نیم میلیارد دلار هزینه در بردارد.

پروژه سوخت مخلوط تنها یکی از تاسیسات مدیریت پسماند‌های هسته‌ای است که هنوز تکمیل نشده است. در سال 2013 نیز احداث یک مرکز انجماد مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری روز متوقف شد؛ این پروژه پسماند‌های هسته‌ای را به نوعی شیشه تبدیل می‌کرد که می‌توانست تا هزاران سال با اطمینان مدفون شود.

هزینه احداث این مرکز در ابتدا 12 میلیارد دلار  برآورد شد، اما این پروژه پس از صرف 13 میلیارد دلار بنا بر دلایل زیست محیطی متوقف شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس