کد خبر 468704
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

سنای آمریکا امروز برای بررسی طرح منوط کردن رفع تحریم‌های ایران به آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و به رسمیت شناختن اسرائیل، تشکیل جلسه داده است.

به گزارش مشرق، سنای آمریکا روز پنج‌شنبه در آخرین روز فرصت 60 روزه کنگره برای اعلام نظر در مورد توافق هسته‌ای، بار دیگر برای بررسی برنامه جامع اقدام مشترک تشکیل جلسه داده است.

در این نشست قرار است در مورد متمم پیشنهادی برای منوط شدن رفع تحریم‌های ایران به آزادی اتباع آمریکایی زندانی در ایران و همچنین به رسمیت شناختن اسرائیل، رأی‌گیری شود.

در حالی که جمهوری‌خواهان در دو مرحله نتوانسته‌اند به 60 رأی لازم برای پایان بحث و رأی‌گیری در مورد برجام دست یابند، امیدوارند که با افزودن متمم به برجام، در مسیر اجرای آن مانع ایجاد کنند.

با این حال، دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند که با این طرح مخالفت می‌کنند. حتی بن کاردین از معدود سناتورهای دموکرات که با برجام مخالفت کرده نیز گفته است که به این متمم رأی منفی می‌دهد.

وی در نشست امروز گفت: «نمی‌دانم چطور ناگهان دستور کار، از طرح عدم پذیرش برجام، به طرح پذیرش مشروط آن تبدیل شد. این بر خلاف متن قانون بازنگری توافق هسته‌ای و بر خلاف مذاکراتی است که داشته‌ایم.»

بر اساس قانون بازنگری توافق هسته‌ای با ایران که اردیبهشت ماه امسال در کنگره به تصویب رسید، کنگره تا پایان روز پنج‌شنبه (به وقت واشنگتن) برای اعلام نظر در مورد توافق زمان دارند.

در صورتی که طرح رد توافق تا پایان وقت امشب تصویب نشود، در عمل به این معناست که کنگره با آن موافق است. رأی‌گیری در مورد یک طرح نیازمند موافقت 60 عضو سنای 100 عضوی است. دموکرات‌ها که 42 نفرشان از برجام حمایت کرده‌اند، تاکنون اجازه رأی‌گیری در این رابطه را ندادند. به این حربه در کنگره اصلاحا اطاله بررسی (فیلیباستر) گفته می‌شود.

در بخشی از این نشست، سناتور دیوید پردو باز هم از فرصت استفاده کرد و به انتقاد از بندهای برجام پرداخت. وی همچنین گفت: «باید خود را برای تشدید تحریم‌های تروریسم و حقوق بشر علیه ایران آماده کنیم. رئیس‌جمهور می‌گوید برجام یک موافقتنامه غیرالزام‌آور است، یعنی رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند تصمیم به عدم اجرای آن بگیرد.»

در پایان اظهارات سناتورها، همانطور که انتظار می‌رفت، دموکرات‌ها از تصویب متمم جلوگیری کردند تا جمهوری‌خواهان شاهد شکست دوباره‌ای در سنا باشند.

در رأی‌گیری امروز که 53 سناتور رأی مثبت و 45 نفر هم رأی منفی دادند. برای تصویب این متمم به دستکم 60 رأی نیاز بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس