دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا بامداد چهارشنبه مانع رأی‌گیری در مورد توافق هسته‌ای شدند، تا اوباما از وتوی مخالفت کنگره با توافق بی‌نیاز شود.

به گزارش مشرق، سناتورهای دموکرات آمریکایی بامداد چهارشنبه برای دومین بار از رأی‌گیری درباره سند «برجام» جلوگیری کردند.

42 سناتور دموکرات، بامداد چهارشنبه به «ختم بررسی» طرح «رد توافق هسته‌ای ایران» رأی مخالف دادند؛ 56 نماینده جمهوری‌خواه با آن موافقت کردند و «لیندسی گراهام» و «ران پاول»، دو نماینده جمهوری‌خواه از اعلام نظر درباره آن خودداری کردند.

سناتور «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان سنا پنجشنبه گذشته پس از ناکامی در کسب 60 رأی لازم برای ختم بررسی «برجام» دستور رأی‌گیری مجدد درباره آن را صادر کرده بود.  

ختم بررسی «برجام» هفته گذشته با کسب ۵۸ رأی موافق و ۴۲ رأی مخالف، مورد تأیید واقع نشد اما میچ مک‌کانل اعلام کرد بار دیگر این رأی‌گیری را تکرار خواهد کرد.

رهبر حزب اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس سنا در صورت حمایت 60 نماینده می‌توانست از ادامه جلسات مباحثه درباره طرح رد توافق هسته‌ای ایران جلوگیری کرده و آن را در صحن سنا به رأی بگذارد.

اما اکنون قانونگذاران حزب رقیب، دموکرات‌ها، که هم‌حزبی‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا هستند می‌توانند با استفاده از یک ترفند قانونی موسوم به «فیلی‌باستر» مباحثات پیرامون طرح یادشده را تا زمان سر رسید مهلت قانونی برای بررسی آن ادامه داده و عملاً رأی‌گیری درباره آن را غیرممکن کنند.

جمهوری‌خواهان استفاده از این ترفند قانونی، در شرایطی که مجلس سنا، چند ماه پیشتر با 98 رأی موافق و تنها 1 رأی مخالف حکم به نظارت استصوابی کنگره بر توافق هسته‌ای ایران داده بود را لجاجت در برابر قانون می‌دانند.

نمایندگان کنگره آمریکا به موجب قانون موسوم به «بازبینی توافق هسته‌ای در کنگره» که در اردیبهشت‌ماه سال جاری به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا رسید از حق نظارت استصوابی بر سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 برخوردار شده بودند.

از سوی دیگر برخی تحلیلگران می‌گویند گذر «برجام» از سد کنگره، بدون اعمال نظر واقعی قانونگذاران آمریکایی درباره آن، توافق هسته‌ای را به سندی که تنها ضامن اجرایی آن رئیس‌جمهور فعلی آمریکا است، تبدیل می‌کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس