کد خبر 468089
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰

مدیر فرهنگ سازی و توسعه منابع انسانی مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضاییه خبر داد:همه قضات کشور به این شبکه دسترسی پیدا می کنند و در این بستر مجازی، می توانند پیرامون مباحث علمی و تخصصی و همچنین قوانین و نقد رای تبادل نظر داشته باشند.

به گزارش مشرق، «مهدی جم» در خصوص جزئیات«شبکه اجتماعی قوه قضاییه» گفت:بستری بین قضات و کارکنان هست و قضات می توانند آثار علمی و پژوهشی را در این فضای مجازی در معرض دید یکدیگر قرار دهند.

مدیر فرهنگ سازی و توسعه منابع انسانی مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه شبکه اجتماعی قوه قضاییه یک شبکه داخلی است،افزود:این شبکه داخلی است و شروعش با قضات بوده است. اولین فاز این شبکه در شهریور 93 فعال شد و 2600قاضی تا کنون در این شبکه حساب کاربری دارند و برای ما بقی قضات هم دسترسی تعریف خواهد شد.

دسترسی قضات به احکام کارگزینی و حقوقی

این مسئول در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: هر قاضی دسترسی به این شبکه خواهد داشت و دیگر کاربرها می توانند نظرات خود را رابطه با مطالب ارسالی سایر قضات اعلام کنند و این مباحث تخصصی حقوقی باب گفتگویی برای سایر قضات است.


 مدیر فرهنگ سازی و توسعه منابع انسانی مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضاییه از تغییرات و افزایش امکانات در این شبکه خبر داد و اظهار داشت:دسترسی قضات به احکام کارگزینی و حقوقی در این شبکه اجتماعی لحاظ شده است و در حال حاضر هم برای برخی از قضات فعال شده است.

وی ادامه داد: غیر از مطرح شدن مباحث علمی در این شبکه،قضات می توانند در تالار گفتگوی شبکه اجتماعی قوه قضاییه حضور داشته باشند و در مورد قوانین گفتگو کرده و نظرات یکدیگر را جویا شوند. 

امکان نقد آرای قضات در شبکه اجتماعی قوه قضاییه با حفظ حریم خصوصی

جم در پاسخ به این سوال که آیا قضات می توانند نقد رای هم در این شبکه اجتماعی داشته باشند؟گفت: هر کدام از قضات با رعایت حفظ حریم خصوصی می توانند رای خودشان را مطرح کرده و نظرات سایر کاربرها را جویا شوند.

وی با اشاره به کارکرد اصلی این شبکه اجتماعی گفت:نام دقیق این شبکه،«شبکه اجتماعی قوه قضاییه» است و کارکرد خاص این شبکه بحث پیرامون موضوعات علمی و تخصصی است،البته تنها محدود به این کارکرد نیست و اعضا می توانند در مورد مباحث فناوری اطلاعات هم تبادل نظر داشته باشند.

این مسئول در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تصریح کرد: بعد از اینکه تمام قضات وارد سامانه شدند و دسترسی برای همه قضات تعریف شد، تصمیم داریم کارکنان اداری را به تفکیک و بنا به مصلحت های اداری و سیاستهای دستگاه قضا وارد شبکه اجتماعی قوه قضاییه کنیم.
 
دسترسی مردم به شبکه اجتماعی قوه قضاییه در سالهای آینده

مدیر فرهنگ سازی و توسعه منابع انسانی مرکز آمار و فناوری های اطلاعات قوه قضاییه در خصوص فازهای آتی این طرح، تصریح کرد: احتمال دارد در مراحل دیگراین طرح،امکانات و سطح دسترسی را برای عموم مردم هم افزایش دهیم تا افراد عادی هم برای رسیدگی  به مشکلات حقوقی وارد سامانه شده و مشکلات خود را پیگیری کنند و این امکاناتی است که در فازهای نهایی دیده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه دسترسی استانی برای قضات در شهرستان ها چگونه است، توضیح داد: پس از تایید اطلاعات قضات از سوی معاونین فناوری اطلاعات به ترتیب در استان ها برای قضات سطح دسترسی و نام کاربری تعریف شده و شبکه اجتماعی قوه قضاییه برایشان فعال می شود.

جم تاکید کرد:برنامه ما از اجرای این پروژه این هدف است که تمام قضات بتوانند از این فضای مجازی استفاده کرده و برایشان دسترسی تعریف شود.
 
این مسئول در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه فعالیت و حضور قضات در شبکه اجتماعی قوه قضاییه اجباری نیست، تصریح کرد: فعال شدن در این شبکه از سوی قضات اجباری نیست بلکه این فضای مجازی و اجتماعی فرصتی هست که قضات می توانند از آن نهایت استفاده را داشته باشند و از مباحث علمی و  نظرات علمی و تخصصی سایر قضات بهره ببرند.

وی در خصوص نحوه دسترسی قضات به این شبکه مجازی گفت: شبکه اجتماعی قوه قضاییه بر اساس وب و به صورت برخط طراحی شده است و قضات می توانند از این طریق دسترسی داشته باشند.

امنیت شبکه اجتماعی قوه قضاییه تضمین شده است

مدیر پروژه طرح شبکه اجتماعی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که امنیت این شبکه چطور تضمین می شود،گفت: برای ورود به این شبکه از سامانه ثنا استفاده می شود که طی آن هر کاربردی با نام کاربری و اطلاعات شخصی وارد سیستم می شود.

جم افزود: برای هر بار ورود کاربر به سامانه سیستم رمز یکبار مصرف تعیین شده و قضات پس از اتصال به شبکه می توانند رمز یکبار مصرف را از طریق تلفن همراه دریافت کنند. با توجه به اینکه رمز یکبار مصرف برای تلفن همراه قضات ارسال می شود میزان امنیت دسترسی بسیار بالا و امنیت تضمین شده است.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس