کد خبر 467660
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲

یک روزنامه لبنانی بدون اشاره به منبعی مستدل و واقعی مدعی شد که سردار قاسم سلیمانی برای دومین بار در طول تابستان گذشته به مسکو سفر کرده است.

دومین سفر سردار سلیمانی به مسکو
گروه بین‌الملل مشرق - روزنامه لبنانی السفیر در گزارشی در شماره امروز خود مدعی شد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برای دومین بار در تابستان سال جاری به مسکو سفر کرده است. این روزنامه بدون ارائه سند و مدرکی در مورد این اخبار به نقل از یک منبع ناشناس عربی مدعی شد که سفر دوم سردار سلیمانی به مسکو یک هفته قبل انجام شده است،‌ این در حالی است که سفر اول نیز در اوایل آگوست گذشته انجام شد و سردار سلیمانی در جریان این سفر با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرد.

این در حالی است که تهران و مسکو هیچ‌ یک، اخبار منتشر شده در رابطه با این دو سفر را تأیید نکرده اند، اما رسانه‌های وابسته به غرب با شانتاژ تبلیغاتی در این رابطه اعلام کردند که واشنگتن  نسبت به انجام این سفر اعتراض کرده است، چرا که سردار سلیمانی در لیست تحریم‌های بین‌المللی آمریکا قرار دارد، اما مسکو با رد این تحریم‌ها وی را در خاک خود پذیرفته است.

این منبع عربی که استدلال و اطلاعات قوی در رابطه با صحت ادعاهای خود نداشت،‌ حتی توضیح نداد که این مقام نظامی ایران در سفر مذکور با کدام یک از مقامات روسیه دیدار کرده است.

با این ‌وجود روزنامه السفیر لبنان اعلام کرد که این سفر در راستای تلاش‌های روسیه و ایران برای همکاری مشترک میدانی در سوریه است، ایرانی‌ها بعد از سه سال از مشارکت افسران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات نظامی در سوریه تجربه بالایی در این روند به دست آورده اند، اقدامی که روسیه نیز با تقویت پایگاه هوایی خود در فرودگاه حمیمیم در نزدیکی شهر ساحلی جبلة به دنبال آن است.

بنابر این گزارش سفر مذکور رویکردی در جهت تقویت همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه بوده و انتظار می‌رود که نشانه‌های برنامه کاری روسیه بعد از تکمیل‌ شدن پل ارتباط هوایی بین مسکو و لاذقیه در روز 24 سپتامبر کنونی و مشخص شدن نقشه راه جدید مسکو در سوریه خود را بروز دهد.

السفیر در این گزارش می‌افزاید که میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه پیش از سفر اول سلیمانی به مسکو در روز چهارم آگوست گذشته به تهران سفر کرده و دیدارهایی با برخی مقامات ایران، به ویژه حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه این کشور داشته است.

دومین سفر سردار سلیمانی به مسکو

بوگدانوف که فرستاده رئیس‌جمهور روسیه در خاورمیانه نیز به شمار می‌رود،‌ در آن زمان با مقامات ایران به پایه‌گذاری مبانی ائتلاف جدید بین تهران و مسکو برای مقابله با داعش در سوریه رسید. منابع عربی ادعا می‌کنند ایرانی‌ها و روس‌ها تصور مشترک و خلاصه فعالیت‌های امنیتی و سیاسی مشترک در سوریه دارند که برای اولین بار به آن دست پیدا کرده‌اند. ایرانی‌ها می‌دانند که روسیه در تحمل مسئولیت‌ها و سنگینی جنگ آینده‌ بر ضد داعش که مقدمات آن در سوریه فراهم می‌شود، با آنها مشارکت خواهند داشت، علاوه بر این که آنها باید پاتک احتمالی عربستان و ترکیه در شمال سوریه و اطراف پایتخت را نیز مهار کنند.

روند اقدامات روسیه و ایران مبتنی بر قانع کردن عربستان به اشتباه بودن ماجراجویی جنگ بر ضد سوریه است،‌ آنها می‌خواهند نشان دهند که قدرت پیروزی در این جنگ را دارند.


عملیات انجام شده از سوی گروه‌های مسلح در شمال سوریه که با تأمین مالی عربستان سعودی و توطئه‌های طراحی شده در اتاق عملیات ترکیه دنبال می‌شود را تنها در چارچوب درک تنش‌های کامل در منطقه و رد تعامل با طرح های مطرح در زمینه سازش های سیاسی در یمن یا سوریه می‌توان درک کرد. در یمن عبد ربه منصور هادی رئیس‌جمهور فراری این کشور به دستور عربستان با انجام مذاکرات با انصار الله موافقت کرد. در سوریه نیز جیش الاسلام به سرکردگی زهران علوش مزدور سعودی عملیات بر ضد حومه دمشق را آغاز کرد، عملیاتی که البته بعد از نفوذ اولیه در مواضع گارد ریاست جمهوری سوریه و نزدیک شدن به زندان عدرا با شکست مواجه شد.

به نظر می‌رسد سعودی‌ها این عملیات را برای تهدید دمشق و تکرار عملیات اشغال درعا که دو و نیم سال پیش انجام داد، آغاز کردند، آنهم در شرایطی که تمرکز حملات در جبهه‌های جنوبی کاهش پیدا کرده و اتاق عملیات اردن که سعودی ها به همراه آمریکایی‌ها در آن نقش دارند، قادر به ایجاد نفوذ در جبهه جنوبی سوریه و رسیدن به حومه غربی دمشق و محاصره بازار در تجمعات سپاه اول ارتش سوریه در الصنمین و تهدید دمشق را ندارند.

ادهم الکراد سخنگوی فرمانده عملیات طوفان جنوب سراسر پایان عملیات را بعد از 5 موج حمله که از ژولای گذشته آغاز شده بود، اعلام کرد. عملیاتی که در جریان آن عربستان سعودی و اردن و آمریکا شکست سختی را تجربه کرده و در طول آن 800 فرد مسلح سوری کشته شدند. تعداد زیاد کشته‌ها در این عملیات مربوط به اختلافات موجود بین گروه‌ها در سایه ناتوانی آنها از انجام عملیات جدید بعد از مدت طولانی بود. همچنین مجموعه‌های عشایری منطقه نیز نسبت به اتاق عملیات اردن خشم گرفته و آن را مسئول مصیبت خسارت‌های انسانی غیر قابل جبران در منطقه می دانستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 1
    درود بر سردار رشید اسلام
  • فردین ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۴
    0 1
    باعرض سلام وخدا قوت به دلاوروهمیشه قهرمان کشورمان جانمان فدایش جناب سردار سلیمانی هفتادو پنج میلیون جان برکف داری به کوری چشمه دوشمنانت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس