کد خبر 466455
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

مطمئن هستیم که افرادی به صورت خاص توتون را با مواد مخدر و شیشه برای مشتریانشان آماده می‌کنند و به دنبال وابسته کردن مشتریان خود هستند، گزارش‌های رسمی متعددی از این اقدام داریم که در قهوه‌خانه یا هر مرکز دیگر عرضه قلیان که اغلب غیرمجاز هستند، این مواد را اضافه می‌کنند.

 به گزارش مشرق، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور رسمی وجود مواد مخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین را در توتون قلیان‌ها برای معتاد و وابسته کردن مشتریان این کالا تایید کرد. خسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده از مواد مخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین در توتون قلیان‌ها مورد تایید است، اظهارداشت: بله، گزارش‌های متعددی داشتیم که حتی آنقدر دوز مواد مخدر، شیشه و ترکیبات آمفتامین در توتون قلیان‌ها بالا بوده که مسمومیت حاد ایجاد کرده و به طور قطع تعداد مواردی که با دوز کمتر مصرف شده و مسمومیت حاد نداشته، بسیار بیشتر است.

سرخوشی بیشتر با تنباکوی شیشه‌ای!

به گزارش ایرنا، صادق‌نیت در این باره یادآورشد: در برخی موارد، فرد مصرف‌کننده نمی‌دانسته این مواد را مصرف کرده و بر این باور بوده که احساس سرخوشی وی ناشی از نوع توتون قلیان است. وقتی با موارد مسمومیت حاد ناشی از مصرف دوز بالای مواد مخدر و ترکیبات شیشه پس از مصرف قلیان مواجه می‌شویم معنای آن این است که موارد بسیار زیاد دیگری وجود دارد که با دوز پایین‌تر این مواد را به توتون قلیان اضافه می‌کنند تا مشتریانشان احساس سرخوشی بیشتری کنند، با این تصور که این لذت ناشی از دود عادی قلیان است؛ موارد بسیار زیادی که در گزارش‌های رسمی لحاظ نمی‌شود.

کسب سود بیشتر به قیمت اعتیاد

به گفته وی، بیشتر مصرف‌کنندگان این مواد در مراکز عرضه قلیان، به مواد مخدر وابستگی پیدا می‌کنند، معتاد می‌شوند و دیگر نمی‌توانند آن را کنار بگذارند. این یکی از روش‌های سودجویی اماکن عرضه قلیان است تا افراد به این مراکز مراجعات مکرر داشته باشند و بتوانند هزینه‌های بیشتری از آنها بگیرند و در واقع برای کسب سود بیشتر مشتریانشان را معتاد می‌کنند.

صادق‌نیت درباره پشت‌پرده این اقدام و اینکه آیا این کار به صورت سازماندهی‌شده به اجرا درآمده است، خاطرنشان کرد: هنوز اطلاعات دقیق و مستندی که مطمئن شویم، اقدامی سازماندهی شده است یا برند خاصی این مواد را به توتون اضافه می‌کند، نداریم اما مطمئن هستیم که افرادی به صورت خاص توتون را با مواد مخدر و شیشه برای مشتریانشان آماده می‌کنند و به دنبال وابسته کردن مشتریان خود هستند، گزارش‌های رسمی متعددی از این اقدام داریم که در قهوه‌خانه یا هر مرکز دیگر عرضه قلیان که اغلب غیرمجاز هستند، این مواد را اضافه می‌کنند.

کسب درآمد با فروش سلامت مردم

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: ریشه این کار در سودجویی افرادی است که قلیان عرضه می‌کنند، هیچ عامل دیگری وجود ندارد جز اینکه افرادی سلامت مردم را به قیمت سودجویی خودشان به خطر می‌اندازند و با فروش سلامت مردم، درآمد کسب می‌کنند. کسی که برای شروع کارش دست به چنین اقدامی می‌زند، برای ادامه آن هم هیچ مانعی جلوی خودش نمی‌بیند و از هر روشی استفاده می‌کند تا به هر قیمتی که شده، پول بیشتری به دست آورد.

توتون قاچاق با طعم فلزات سنگین

این در حالی است که مواردی هم وجود دارد که در خود توتون‌های بسته‌بندی شده، فلزات سنگین و مواد شیمیایی مضر و خطرناک مشاهده شده است. صادق‌نیت در این باره عنوان کرد: به طور کلی چون اغلب این توتون‌ها به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد کشور می‌شوند، هر گونه آلودگی می‌توانند داشته باشند، بعضی از این آلودگی‌ها ممکن است، عمدی و برخی هم غیرعمدی باشد. مساله این است که هیچ استانداردی برای کالاهای قاچاق وجود ندارد. رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سیاست وزارت بهداشت برای برخورد با مراکز عرضه‌کننده قلیان و اقدامات عملی صورت‌گرفته در این باره اظهارداشت: اولین اقدام این است که از سال گذشته هیچ مجوز جدیدی برای عرضه قلیان به کسی داده نشده است، ممنوعیت صدور مجوز جدید عرضه قلیان سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت و وزارت صنعت ابلاغ شد و دیگر هیچ صنفی نمی‌تواند اجازه عرضه قلیان بگیرد.

هدف، کنترل دود دست دوم

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره فعالیت مراکز دارای مجوز یادآور شد: در حال حاضر آنهایی که از قبل مجوز داشته‌اند می‌توانند قلیان عرضه کنند، البته یکسری مراکز غیرقانونی هستند که مجوز عرضه قلیان ندارند، بویژه رستوران‌های سنتی که وظیفه دارند غذا و محیط سنتی سالم برای مشتریانشان ایجاد کنند، به این مراکز تذکر داده می‌شود، البته با برخی از آنها که به تذکرات قانونی توجه نمی‌کنند، برخورد شده است.

وی با اشاره به هدف اصلی برنامه‌های نظارتی قهوه‌خانه‌ها گفت: هدف اصلی جلوگیری از افزایش مصرف در بین نوجوانان و بویژه دور نگه‌داشتن کودکان از دود دست دوم است، زیرا آمارها نشان می‌دهد، ۹۰ درصد کودکانی که در معرض دود دست دوم قرار می‌گیرند، در آینده مصرف‌کننده دخانیات می‌شوند.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۲
    0 0
    یعنی واقعا نمیتونند چایخانه ها را ببندن!!؟ چند بار الکی بحث بحثشو کردن!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس