کد خبر 465773
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۴

رسانه‌های قطر از تعیین سفیر این کشور در عراق پس از ۲۵ سال قطعی روابط خبر دادند،‌فردی که به گفته منابع عراقی، طراح کنفرانس فتنه دوحه بوده است که هفته گذشته برگزار شد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های قطری از جمله الجزیره اعلام کردند شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر،اولین سفر قطر در عراق پس از بیست و پنج سال قطعی روابط را منصوب کرده است که به زعم این رسانه‌ها نشانه‌ای برای بهبود روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و عراق به شمار می‌رود.

ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق، ماه می گفته بود که قطر سفارت خود را در عراق بازگشایی خواهد کرد.

بر اساس گزارش الجزیره، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر، طی فرمانی،" زاید الخیارین" را به عنوان سفیر خود در عراق منصوب کرده است.

افشای ماهیت سفیر قطر در عراق

این در حالی است که رسانه‌های عراق فاش کردند فردی که از سوی امیر قطر به عنوان سفیر آن در بغداد تعیین شده است، در حقیقت طراح و بانی واقعی کنفرانس گروه‌های مخالف عراقی است که اخیرا در دوحه برگزار شد و موج محکومیت و انتقادها را در داخل عراق به دنبال داشت.

بر اساس گزارش المسله، این منبع گفته است "زاید الخیارین" که به عنوان سفیر قطر در بغداد پس از بیست و پنج سال قطعی روابط منصوب شده است، در حقیقت همان کسی است که زمینه و مقدمات برگزاری کنفرانس اخیر دوحه و تماس با طرف‌های عراقی مخالف را فراهم و این کنفرانس را سازماندهی و برگزار کرد، کنفرانسی که با خشم و انتقاد شدید محافل سیاسی و مذهبی عراق روبرو شد.

این منبع افزود: سفیر جدید قطر که روز پنجشنبه منصوب شده است، روابط گسترده‌ای با بسیاری از طرف‌های عراقی مخالف روند سیاسی کنونی و نیز با بازرگانانی دارد که در پایتخت اردن و استانبول اقامت دارند.

این تصمیم حاکمان قطر در تعیین سفیر خود در بغداد تنها چند روز پس از فراخوانده شدن "نوار صادق جواد" کاردار سفارت عراق در دوحه برای رایزنی در پی برگزاری کنفرانس سیاسی اخیر در دوحه در هفته گذشته اتخاذ شده است؛ کنفرانسی که بغداد تاکید کرده بود دوحه بدون هماهنگی با دولت عراق، آن را برگزار کرده است.

منابع عراقی گفته‌اند کنفرانس اخیر دوحه ممکن است سبب به تعویق افتادن بازگشایی سفارت قطر در بغداد شود، این در حالی است که به گفته منابع عربی، نخست وزیر قطر برای سفر به عراق و شرکت در کنفرانس بین المللی مبارزه با تروریسم آماده می شود.

این اقدام رژیم قطر در حالی است که برخی نمایندگان پارلمان عراق خواستار قطع روابط دیپلماتیک با دوحه به سبب ادامه حمایت از گروه‌های تروریستی و فتنه افکنان شده اند.

دوحه اخیرا شاهد برگزاری کنفرانس فتنه جدید حاکمان قطر علیه ملت و دولت منتخب عراق و روند سیاسی جدید پس از صدام معدوم بود، صدامی که از حمایت‌های گسترده رژیم‌های مرتجع عرب و در راس آنها عربستان، قطر و امارات قرار داشت، شرکت کنندگان در کنفرانس اخیر سه گروه از اهل سنت عراق شامل "الجیش الاسلامی، اعضایی از حزب بعث عراق و شخصیت‌های اهل سنت شرکت کننده در روند سیاسی و در رأس آنها "سلیم الجبوری" رئیس پارلمان عراق و چند نماینده بودند که دیدگاه‌های خود را به‌صورت مکتوب به وزارت خارجه قطر درباره اصلاح روند سیاسی کنونی عراق تقدیم کردند که این دیدگاه‌ها شامل اصلاح قانون تروریسم، لغو قانون ریشه‌کنی حزب بعث و سهم خواهی و آزادی زندانیان سیاسی و همچنین تشکیل عراق ملی و چندحزبی و نه طایفه‌ای! بوده است به‌طوری که کمیته مشترکی از سه گروه اهل سنت شرکت کننده در نشست دوحه به‌منظور دستیابی به دیدگاه واحد و یک‌پارچه برای تشکیل تشکل سنی واحد ایجاد شود که این کمیته خواستار برگزاری کنفرانس آشتی ملی و توافق درباره مکان و زمان برگزاری آن خواهد شد!

عناوین فریبنده‌ای همچون طایفه‌گری، سهمیه بندی یا سهم خواهی، در حاشیه قرار داشتن اهل سنت بارها از سوی رژیم‌های مدعی دفاع از اهل سنت همچون عربستان و قطر و رسانه‌های پرتعدادشان تکرار شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس