کد خبر 465680
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸

به دنبال انتشار خبرهایی مبنی بر اعلام خودگردانی تعدادی از شهرها و شهرک های جنوب شرق ترکیه ، منابع خبری از محاصره این شهرها خبر می دهند.

به گزارش مشرق، منابع خبری دیروزاعلام کردند که برخی از شهرها و شهرک های جنوب شرق ترکیه اعلام خودگردانی کردند که این امر با واکنش شدید دولت این کشور مواجه شد.

اعلام خودگردانی در شماری از شهرها و شهرک های جنوب شرقی ترکیه و در راس آن شرناف، جزرا، سلوپی و شماری از شهرهای دیاربکر درشرایطی ادامه دارد، که مسئولان این مناطق می گویند در پی جدایی از دولت نیستند و فقط خواهان خودگردانی محلی هستند.

در گزارش شبکه الجزیره در این خصوص آمده است: شهر نصیبین در استان باردین ترکیه از اعلام خودمختاری محلی و مخالفت با پذیرش فرامین دولتی خبر داد. دولت ترکیه شهردار این شهر را به اتهام دعوت به جدایی طلبی و تلاش برای تضعیف یکپارچگی کشور بازداشت کرد، شهرداری این شهر و بیشتر سکنه آن خواهان آن هستند که کردهای منتخب، این شهر را در چارچوب یک راه حل سیاسی اداره کنند.

بر همین اساس،  تا این لحظه 15 شهر و شهرک در مناطق کردنشین جنوب شرقی ترکیه از اعلام خودگردانی محلی خبر دادند و با فرامین دولت برای تعیین نماینده خود مخالفت کردند. دولت ترکیه هر فردی را که در اعلام خودگردانی محلی شرکت کرده بود بازداشت کرد. برخی از مناطق کردنشین ترکیه از تشکیل نیروهای حمایت مردمی خبر دادند و چنین نیروهایی در شهر جزره در استان شرناق تشکیل شده است.

دولت ترکیه واکنش قاطعی به این اقدام کردها داشته است. آنکارا این شهرها را محاصره و ممنوعیت آمد و شد در آن اعلام کرده است. در سایه تدابیر شدید امنیتی و قضایی دولت ترکیه، مناطقی که اعلام خودگردانی کردند با تنش های شدیدی روبرو هستند و درگیری های پراکنده ای در این مناطق میان نیروهای امنیتی و عناصر مسلح حزب کارگران کردستان رخ داده است. برخی از سکنه این مناطق که مخالف اعلام خودگردانی هستند از دولت ترکیه خواسته اند از آنان حمایت کند.

چنگیز کوک معاون شهردار شهر نصیبین مادرین گفت: ما اشتباه نکردیم و بر اساس آیین نامه داخلی حزب خود که همان اداره مردم از طریق مردم است، عمل کردیم. در صورتی که دولت ترکیه چنین مسئله ای را دوست ندارد باید حزب ما را منحل کند.

«رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه گفت: هرگز نمی توان هیچ اداره خودگردانی را به استنثنای جمهوری ترکیه پذیرفت و هر طرفی با آن مخالفت کند بهای بسیار سنگینی را خواهد پرداخت.

«محرم ایلبی» معاون شورای رهبری حزب دموکرات ترکیه گفت: کردها خواهان آزادی خود هستند و از این خواسته چشم پوشی نخواهند کرد. کردها در چند دهه گذشته کشتار و آواره شده اند و حق دارند ساختار خودگردان خود را داشته باشند.

شهر صور یکی از 4 شهر در استان دیاربکر بوده که اعلام خودگردانی کرده است. شهردار آن بازداشت شده است و ساختمان شهرداری در سیطره بازرسان دولتی قرار دارد. شهردار این شهر خواست یک رویای سیاسی را محقق کند ولی با قدرت دولت و قوانین آن برخورد کرد. 

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • اهوازی ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    اردوغان با اشتباهاتش ترکیه را بحرانی کرد.با این بحران در ترکیه ممکن است جنگ داخلی شود.اردوغان و حزبش باید بخاطر بی کفایتی از قدرت برکنار و دادگاهی شوند.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    ارتش خیلی از این شهرا از جمله شهر جزیره رو گلوله باران و توپ باران هم کرده..ترکیه داره سوریه دوم میشه
  • ناشناس ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    خودگردان درسته.تیتر را درست کنید.در نقشه قبرس بخشی از ترکیه نشان داده شده این را هم درست کنید.
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    اردوغان رییس جمهوره نخست وزیز داووود اوغلی هستش اینم از خبر دادنتون
  • بی نام ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    مرگ بر پ ک ک و پژاک که عامل رژیم صهیونیستی هستن. امریکا و رژیم صهیونیستی دارن همه کشورهای اسلامی رو تجزیه می کنن. ترکیه تاوان اشتباه بزرگش در حمایت از تروریسم رو میده.
  • 456 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    آقای اردوغان چند روز پیش گفته بود اگر حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمان را به دست می آورد امروز شرایط این طور نبود! با این اوصاف هر نابخردی می فهمد این وقایع بازی سیاسی اردوغان و هم حزبی هایش برای کسب اکثریت کرسی های پارلمان ترکیه است! بیچاره مردم ترکیه که بازیچه اردوغان شده اند! با این اوصاف اردوغان را نمی توان خائن و منافق دانست؟
  • فرهاد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    اردوغان نفهم بابی کفایتیهای خودش وحمایتهایی که کورکورانه درجهت اهداف صهیونیسم وآمریکا ازتروریست وداعش کردداره باعث فروریختن ساختارترکیه میشه وبه تجزیه ی اون کمک میکنه مردم ترکیه تااوضاعشون ازین بدترنشده بایدتظاهرات کنن علیه اردوغان واین مردک نادان رابه زیربکشن
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    مرزای کشورای اسلامی رو همین غربیا کشیدن الانم شده مشکل کشورا..غربی ها دارن مرزا رو برمیدارن اتحادیه درست میکنن
  • ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    ترکیه با سرعت به سمت فاجعه حرکت می کند ، عاقبت شریک شدن با صهیونیست ها و گوش کردن به دستورات آنگلوساکسون ها ، روسیه و ایران با صبر خود و اتخاذ راهکارهای عاقلانه و نه یهویی مثل ترکیه ، ترکیه را ادب خواهند کرد که اولا توهم عثمانی شدن را کنار بگذارد دوما به جای همکاری با دول متخاصم چند هزار کیلومتر آن طرف تر هوای همسایگان و منطقه اش را داشته باشد و انقدر همسایگانش و منطقه را چنگ نزند . عثمانی شدن پیشکش ، ترکیه حتی خطر تجزیه شدن را تجربه می کند .
  • کامران ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    صدام جنایتکار هم اینو به کردهای عراق میگفت اما الان استخون شده . اردوغان هم از همین میترسه چون اینده یه چیز دیگه است و خدا اون روز را میاره .باید یه جوری تاوان ریختن خون مردم سوریه را بدهد که خودشم نفهمد از کجا خورده
  • ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    یکی باید تاوان خون مردم سوریه رو بده. فقط امیدوارم مردم ترکیه نباشن هر چند که سکوتشون قابل قبول نیست
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    باشه
  • ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    زمانی ک سلیم و دیگر سلاطین عثمانی این شهرهای ایرانی رو یکی پس از دیگری از ایران جدا میکردن باید به این روز هم فکر میکردن چطوره ک توی عراق فدرالیسم خوبه واسه ترکیه تخخه؟؟؟
  • یاکا ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    انشالا
  • ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    چاه کن ته چاهه...
  • لر اهوازی ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    فدرالیسم براساس تنبان برای هیچ کس خوب نیست. الان ترکیه است که از بارزانی حمایت میکند اما کردهای سوریه و ترکیه را سرکوب میکند.ایران کشوری بسیار قوی است و ترکیه جرات نمیکند وگرنه ترکیه کردهای ما را هم بمباران و سرکوب میکرد.
  • اهوازی ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    کاش کردهای ایران قدر ایرن و قدرت ایران را متوجه شوند و بدانند اگر قدرت جمهوری اسلامی نبود شاهد سرکوب و کشتار کردهای ایران بدست اردوغان و ارتش و مزدوران ترکیه بودیم.
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    بنابر تغییر باشه باید کشورهای منطقه متحد باشن و ریشه این نامردهای تجزیه طلب رو بکنن
  • سهند ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    مرگ بر تروریستهای پژاک و پ ک ک .....تروریستها عامل اسراییل و امریکا در منطقه هستند ....این تروریستها ستون پنجم غربی ها هستند....
  • آذری ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    همشون سر وته یه کرباس! با اون پرچم میخوای چی بگی الان؟ حیف مشرق نشر نمیده والا حرفایی در مورد اون پرچم دارم ....
  • کاکا ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
    0 0
    کاش همه خاک کردها به ایران برمیگشت و از دست این نژاد پرستها راحت میشدیم
  • کوروش ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    پس داداش اردوغان را چرا نمیگی با داعشی ها خون 250 هزار سوریه ای را ریختند؟حرف حق بزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس