کد خبر 465401
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲

ترکیه به دنبال اخراج دو خبرنگار انگلیسی، روزچهارشنبه نیزیک خبرنگار هلندی را که 9 سال است دراین کشور فعالیت خبری داشت، اخراج کرد. این سومین خبرنگار خارجی است که از شروع درگیری ها در مناطق کردنشین از این کشور اخراج می شود.

به گزارش مشرق، دوخبرنگار انگلیسی «وایس نیوز»، نیز که دوهفته پیش هنگام پوشش خبری مناطق کردنشین ترکیه بازداشت شده بودند، اول هفته جاری از این کشور اخراج شدند.

خانم «فردریک هاننک گیردینک» خبرنگار هلندی ازسال 2013 میلادی همزمان با شروع فرایند حل مساله وبرقراری آتش در دریا بکر اقامت داشت و ازاین شهر که به عنوان بزرگترین شهر کردنشین ترکیه می باشد، به فعالیت خبری خود ادامه می داد.

با از سرگیری درگیری ها درمناطق شرق وجنوب شرق ترکیه، حساسیت مقامات دولتی وافکار عمومی نیز به فعالیت های خبری رسانه های خارجی وچگونگی انتشار این گزارش ها وتطبیق آن با واقعیت ها دراین مناطق افزایش یافته است. اخیرا نیز درچند مورد اعتراض هایی به شیوه خبر رسانی بی.بی.سی بخش ترکی صورت گرفته است.

تارنمای خبری تحلیلی «مدیاتاوا» چهارشنبه شب گزارش داد این خبرنگار هلندی امروز توسط دادستانی تحویل اداره اتباع بیگانه پلیس ترکیه شد تا از این کشور اخراج شود.

وی به همراه 32 نفربه اتهام همکاری وهمدستی با سازمان تروریستی (پ.ک.ک) در یوکسک اوا از توابع استان مرزی حکاری دستگیر شده و بعد از بازجویی به دادسرا سوق داده شده بودند.

این عده متهم به ورود به منطقه «گورکاواک» از توابع یوکسک اوا شده اند که از سوی استانداری حکاری درهفته های اخیر بعنوان منطقه ویژه امنیتی اعلام شده است.

گروه یاد شده با ورود به منطقه چادری به نام چادر صلح بر پا کرده بودند که نیروهای امنیتی به اتهام حمایت وهمدستی از پ.ک.ک آنها را دستگیر کرد.

دادستانی امروز26 نفر ازاین افراد را بازداشت ولی خبرنگارهلندی را با حکم اخراج ازترکیه آزاد کرد.
خبرنگار هلندی سه روز بود در نظارت پلیس قرار داشت.

جیک هانراهان، فیلیپ پندلبوری دوخبرنگار انگلیسی رسانه آمریکایی وایس نیوز نیز پس از بازجویی ها ومحاکمه با یک هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ترکیه ازفرودگاه شهر آدانا درجنوب ترکیه ازاین کشور اخراج شدند.

آنان درجریان تظاهرات کردهای مخالف علیه اعلام وضعیت اضطراری در شهرهای لیجه وسیلوان ازتوابع استان کرد نشین دیاربکر توسط ماموران امنیتی ترکیه دستگیر شده بودند.

رسانه ها علت دستگیری این خبرنگاران را، تهیه گزارش ازمناطق عمدتا کردنشین بدون مجوز دولت، ذکر کرده بودند.

جیک هانراهان، فیلیپ پندلبوری ازترکیه اخراج شدند ولی محمد اسماعیل رسول مترجم عراقی آنان هنوز درزندان به سر می برد. گفته شده است وی تا زمان تکمیل تحقیقات دربازداشتگاه باقی می ماند.

دردرگیری های مسلحانه عناصر پ.ک.ک با نظامیان ترکیه درداخل خاک این کشور وبمباران پایگاه های این گروه توسط جنگنده های ترکیه در دو ماه گذشته ، بیش از 110 مامور امنیتی ونظامی وبیش ازیک هزار و100نفر ازاعضای پ.ک.ک کشته شده اند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس