کد خبر 464672
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷

کارشناس مسائل سیاسی گفت: تهاجم به منتقدان درونی، برچسب زدن و ایزوله کردن آنان را اگر ریشه‌یابی کنیم ، بیشتر به رفتارهای سازمانی گروه‌های سیاسی پیش از انقلاب اسلامی، به ویژه سازمان‌های چپ بازمی گردد.

به گزارش مشرق، امیر محبیان موسس و دبیرکل حزب نواندیش ایران اسلامی با اشاره به روند استعفای صادق خرازی از حزب ندای ایرانیان اظهار داشت: نحوه رفتار پاره‌ای از اصلاح‌طلبان که از آنان به عنوان اصلاح‌طلبان رادیکال یاد می‌کنیم؛ همواره محل بحث بوده است.

*تهاجم به منتقدان درونی از روش‌های«استالینیستی» جریان چپ بود/منتقد را حذف فیزیکی می‌کردند

این استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: تهاجم به منتقدان درونی، برچسب زدن و ایزوله کردن آنان را اگر ریشه‌یابی کنیم عمدتاً به رفتارهای سازمانی گروه‌های سیاسی پیش از انقلاب اسلامی، بویژه سازمان‌های چپ برمی‌گردد که بعضاً با روش‌های «استالینیستی» در صدد یکپارچه سازی سازمان و بستن هر رخنه امنیتی از منظر خود بودند.

دبیرکل حزب نواندیش ایران اسلامی ادامه داد: آنها هر چند در سال‌های آخر پیش از انقلاب اسلامی به دلیل انتقادات شدید تز «سانترالیسم دموکراتیک» را مطرح کرده بودند ولی در واقع هر انتقادی که «اتوریته» مرکزیت را زیر سئوال می‌برد سریعاً از طریق برچسب زدن و ایزوله سازی زیر فشار قرار می‌گرفت و اگر فرد منتقد تسلیم نمی‌شد؛ هدف حذف شخصیتی و حتی فیزیکی قرار می‌گرفت.

*رفتارهای سرکوبگرانه از سازمان منحله مجاهدین به پیکره اصلاحات منتقل شد

وی خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ادامه رفتارهای سرکوب گرایانه تشکیلاتی در بین سازمان‌های چریکی به بدنه سیاسی در فضای آزاد منتقل شد و هر چند این سازمان‌ها به ظاهر کوشیدند که رویه‌ای دموکراتیک تحت عنوان جنبش یا تشکل‌های دیگر به عنان لایه خارجی ایجاد کنند ولی عملاً بدلیل هویت‌یابی غیر دموکراتیک و سطح تحمل پایین رهبران این مدل رفتاری بر سایر گروه‌ها تاثیر گذاشت و در جریان اصلاحات این مدل رفتاری از طریق سازمان منحله مجاهدین انقلاب به پیکره انتقال یافت.

محبیان با بیان اینکه سازمان منحله مجاهدین تشکیلاتی بسته بود که به غیرخودی‌ها نگرش امنیتی داشت و آنان را عمدتاً مسیر احتمالی رخنه رقیب می‌دانست ادامه داد: تسلط تشکیلاتی به محوریت سازمان منحله مجاهدین انقلاب در جریان اصلاحات انجامید و متاسفانه موجب سلطه هژمونیک آنها به صورت خاص در حوزه رفتاری شد.

*هجمه به خرازی عجیب نیست/شعارهای اصلاح طلبان بعد از 84 ظاهراً دموکراتیک‌تر شد

وی تاکید کرد: احزابی چون حزب منحله مشارکت هم که قصد داشت با خصلت‌های دموکراتیک شکل بگیرد؛ به دلیل تاثیر‌گذاری سازمان منحله و نیز عضویت چهره‌های امنیتی سابق عملاً بجای رویکرد باز گرفتار آفت‌های رفتاری مذکور شد.

مدیرعامل خبرگزاری آریا در ادامه به شکست جریان‌اصلاحات در سال 84 اشاره کرد و افزود: جریان اصلاحات در سال 84 با وجود شکست سیاسی، بر شعارها  و نمایش های دموکراتیکش افزوده شد ولی عملا هسته مرکزی شروع به بسته تر شدن کرد.در جریان وقایع 88 اثرات این رفتار را عملا مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: اصلاح‌طلبان با خصلت جریان چپ سابق و ظاهراً دموکراتیک شده آشنا هستند و اینگونه هجمه‌ها به خرازی عجیب نیست.

*خرازی با رفتار اصلاح‌طلبان رادیکال آشنا است/سیگنال‌هایی را برای خرازی فرستادند که افشاگری نمی‌کند

محبیان  همچنین درباره کمپین‌هایی که با عنوان «خرازی افشا کن» راه‌‌اندازی شده است تصریح کرد: آقای خرازی چیزی را افشا نخواهد کرد زیرا خوب رفتار اصلاح طلبان رادیکال را می‌شناسد.

وی درپایان خاطرنشان کرد: زمانی که خرازی بحث افشا را مطرح کرد به وی سیگنال‌هایی داده شد که معنایش را خوب فهمید، ضمن آن که بعید می‌دانم آنچه که خرازی می‌داند دور از چشم سیستم امنیتی کشور بوده باشد.

پس از آنکه صادق خرازی، رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگو با یک هفته نامه از وجود ارتباط بین برخی اصلاح طلبان با کشورهای خارجی دشمن خبر داد، اتهامات سنگینی از سوی چند تن از چهره‌های رادیکال اصلاح طلب علیه او  مطرح گردید. این اتهامات که به نوعی شخصیت فردی و حقیقی خرازی را نشانه رفته بود فضای سنگینی علیه او ایجاد کرد و به گونه‌ای که وی در نهایت مجبور به استعفا از ریاست شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان شد.

برپایه این خبر استعفای صادق خرازی در جلسه پنجم شهریوماه شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان مورد بررسی قرار گرفت و از سوی شورای مرکزی با مخالفت روبرو شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس