تحلیلگران افغانستانی، در آستانه دیدار تیم‌های فوتبال ژاپن و افغانستان در تهران تأکید می‌کنند که پرداختن رسانه‌های ایران به پاسداری مدافعان افغانستانی حرم حضرت زینب(س)، باعث تغییر نگاه بسیاری از مردم ایران درباره مهاجران افغانستانی شده است.

گروه بین‌الملل مشرق- سال‌های سال است که چند میلیون مهاجر از افغانستان به علت مشکلاتی که در این کشور مانند جنگ‌های داخلی، جنگ با ارتش سرخ و ناامنی‌هایی که طالبان ایجاد کرده، به ایران پناه آوردند و این موجب نوعی همگونی میان فرهنگ‌های دو کشور شده است. به علت اشتراکات مذهبی و فرهنگی که دو کشور با هم دارند و همین‌طور رفت‌ و آمدهایی که وجود داشته، مردم افغانستان خودشان را خیلی نزدیک به ایران می‌بینند.

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

دیدار تیم‌های ملی فوتبال ژاپن و افغانستان ساعت 17 روز سه‌شنبه 17 شهریور به جای این‌که در کشور میزبان یعنی افغانستان انجام شود، قرار است در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شود. "خان‌علی هدایت" مسئول ورزش مهاجران افغان در تهران در این خصوص به خبرنگار مشرق می‌گوید: "دلیل برگزاری این مسابقه در ایران این‌ است که در افغانستان شرایط برقراری چنین مسابقه‌ای را نداریم. شرایط امنیتی افغانستان اجازه این کار را به ما نمی‌دهد. در نتیجه به فکر افتادیم که این مسابقه را در کشور همسایه و هم‌زبان خود یعنی ایران برگزار کنیم. هم‌چنین تعداد زیادی از مهاجران افغان در ایران وجود دارند و استقبال خوبی هم از برگزاری مسابقه فوتبال ملی‌شان در این کشور خواهند کرد. ما ایران را به این دلیل انتخاب کردیم که در گذشته از حضور تیم کشورمان در ایران، استقبال خیلی خوبی شده است."

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

چند ماه پیش زمانی که تیم‌های ملی المپیک ایران و افغانستان در تهران مقابل هم قرار گرفتند، نزدیک به 80 هزار هوادار افغان به ورزشگاه آزادی آمدند تا تیم کشورشان را تشویق کنند. این رقابت نهایتاً به پیروزی شش بر صفر تیم ملی امید ایران انجامید.

مهاجران افغان در ایران هم‌چنین کمک زیادی به پیش‌برد ورزش حرفه‌ای در کشورشان می‌کنند. بهار هر سال، رقابتی با عنوان جام عدالت برگزار می‌شود و مهاجران از بیش‌تر شهرهای ایران، تیم معرفی می‌کنند. خان‌علی هدایت می‌گوید: "در زمان انجام این رقابت‌ها از سرمربی تیم ملی افغانستان هم برای استعدادیابی و انتخاب بازیکن برای تیم ملی دعوت به عمل می‌آید. در ‌آخرین رقابت‌های صورت گرفته، هفت بازیکن برای تیم ملی افغانستان انتخاب شدند."

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

البته متأسفانه به علت باری که مهاجرت تعداد زیاد اتباع افغان در ابتدا به ایران تحمیل کرد، اصطکاک‌هایی میان برخی اتباع دو کشور به وجود آمد.

سید حبیب حسینی، خبرنگار خبرگزاری صدای افغان به خبرنگار مشرق گفت: "پرداختن رسانه‌های ایران به پاسداری مدافعان افغانستانی حرم حضرت زینب(س)، باعث تغییر نگاه بسیاری از مردم ایران درباره مهاجران افغانستانی شده است. مشکل ما این است که نه مردم ایران از اهمیت افغانستان در روابط دوجانبه و منطقه اطلاع دارند و نه مردم افغانستان از اهمیت ایران اطلاع چندانی دارند و دشمن، همیشه از این بی‌اطلاعی استفاده کرده است."

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم
فرماندهان شهید تیپ فاطمیون
در کنار سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

"روح‌الله راجی" فعال فرهنگی-اجتماعی مهاجران افغان در ایران نیز در این خصوص می‌گوید: "بعضی رسانه‌هایی که مغرض بودند و فعالیت‌های نژادپرستانه انجام می‌دادند، باعث این اتفاقات شدند. این در حالی است که الآن رسانه‌هایی هستند که اتفاقاً در زمینه هم‌گرایی دو ملت کار می‌کنند. تا جایی که دو برنامه پربیننده "خندوانه" و "ماه‌عسل" هر کدام یک برنامه را به بحث مهاجران افغان اختصاص دادند."

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

البته ناگفته نماند، دل‌خوری‌هایی هم شاید میان مردم و مهاجران باشد، که کسی هم منکر آن‌ها نیست. مثلاً مهاجرانی بوده‌اند که سال‌ها در ایران زندگی کرده‌اند، اما بعد از این همه سال، به دلایلی مجبور شدند به افغانستان برگردند و همین افراد اتفاقاً الآن بیش‌ترین انتقادات و دشمنی‌ها را نسبت به ایران دارند.

راجی درباره دلیل این دشمنی‌ها می‌گوید: "دلیل دشمنی‌ها، گزارش‌های برخی از همان رسانه‌های مغرضی است که قبلاً هم اشاره کردم. فکر می‌کنم یک عده از روی دخالت یا از روی نفهمی این کارها را می‌کنند. متأسفانه از آن طرف هم، تعدادی از مهاجران ما، یا ندانسته و یا از روی غرض و مرض، توسط کشورهایی که نمی‌خواهند روابط دو کشور با هم خوب باشد، اجیر می‌شوند و ممکن است کارهایی بکنند که دودش در چشم همه مهاجران برود. بالأخره نمی‌توان گفت که همه مهاجران در ایران یک زندگی کاملاً سالم را دارند."

تغییر نگاه ایرانیان به همنوعان افغانستانی؛ از دستور آقا تا دفاع از حرم

روح‌الله راجی معتقد است به مهاجران افغان می‌توان به صورت کلان هم نگاه کرد. وی در این خصوص به دستور مقام معظم رهبری اشاره می‌کند و می‌گوید: "لازم است بگوییم که به برکت و لطف مقام معظم رهبری، دستور داده شد که "هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند". ایشان فراتر از بحث مهاجران، بر سر همه کشورهای اسلامی لطف و منت بی‌کران دارند. برای شیعیان افغانستان و افرادی مانند ما هم مایه افتخار است که داریم در ایران زندگی می‌کنیم."

دو ملت ایران و افغانستان همواره روابط خوبی با هم داشته‌اند اما در این میان دشمنان هر از چندگاهی از فرصت‌های بوجود آمده برای خدشه‌دار کردن این روابط به نفع خود استفاده کرده‌اند این وظیفه رسانه‌ای دو کشور است که نگذارند دشمن از نقاط ضعف برای ضربه زدن به دو ملت استفاده کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    عالی بود
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    ملت ایران و افغانستان دو ملت نیستند بلکه یک ملت هستند که بظاهر در دو کشور قرار گرفته اند آنهم بواسطه فتنه انگیزی استعمار پیر روباه صفت انگلیس مکار که در دوره قاجار بی غیرت این بخش از ایران را از ما جدا کرد. امروز اگر افغانستان جزء ایران بود وقایع منطقه تغییرات زیادی می کرد. امریکا به این راحتی نمی توانست همه جا آشوب بپا کند و ...
  • ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    متاسفانه ما فراموش کردیم روزی افغانستان بخشی از ایران بود که با دسیسه انگلیس خبیث جدا شد. ما باید با مهاجران افغان ماننند هموطن برخورد کنیم
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    متاسفانه ما فراموش کردیم روزی افغانستان بخشی از ایران بود که با دسیسه انگلیس خبیث جدا شد. ما باید با مهاجران افغان ماننند هموطن برخورد کنیم
  • علی یوسفی از گیلان ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    به نظر بنده افغانستان-ایران-پاکستان-عراق و ... نداریم امت اسلام با حاکمیت قرآن و حضور رهبری جهانی یعنی رسول الله داریم اختلافات درون گروهی چیز عادی است مگر در خانواده هایمان بین بچه های خانواده اختلاف سلیقه نیست مگر بین پدران و مادران مان اختلاف نیست اصلا این اختلافات نعمت است
  • رضا ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    ماشاالله مشرق! مطالبت متنوع شده،آفرین! دیگه همش نمیری سراغ سوژه های تکراری
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    انشاالله به لطف خدا روزی ایران بزرگ رو احیا کنیم تا همه اقوام بتونن بامساوات کنارهم زندگی کنن و اونوقت پرچم این کشور رو به دست مولا بدیم
  • سهیل بشردوست ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    جای دولت بودم مرزها رو برای تمامی ایرانی تبارها مثل افغان ها و تاجیک ها باز می کردم
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    یه مشکل دیگه که هنوز در ایران هست کنار نزاشتن نژاد پرستی توسط بخش زیادی از مسئولین و مردم هست داخل تمام کشورهای دنیا از مهاجرین استعداد پیدا می کنن برای کشور خودشون ما استعداد پیدا می کنیم برای دیگران!!...مگه این همه مهاجر ایرانی که در غرب و حتی ژاپن در شرق آسیا برای تیم های ملی و باشگاهی اونها دارن بازی می کنن یا مهاجرینی که در همین کشورهای عربی برای تیم ملی این کشورها بازی نمی کنن!؟ این سیاست های نژاد پرستی پان ایرانیسم کاملا کور که خدا رو شکر در نسل های جدید ایرانی روز به روز داره کمتر میشه رو لطفا کنار بزارید چون داره گند می زنه به کل ورزش ایران مثل وضعیتی که امروز اقتصاد ما داره همین عربستان و اعراب هزار و 400 ساله نژاست پرستی رو کنار گذاشتن و رنگ سیاه افریقایی رو در کشور خودشون خانه دادن حتی در فتح امپراطوری های ایران و روم هم کمک بزرگی به اعراب کردن امروز هم می بینیم چه طور در ورزش به دردشون خوردن 300 ساله اروپایها نژاد پرستی رو کنار گذاشتن و امریکایها بیش از صد ساله الان بسکتبال امریکایها توسط همین مهاجرین می چرخه و مثل علم و اقتصادشون ...
  • مجتبی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    مرحبا فرزانگی رهبر انقلاب اگر یه برنامه بلندمدت برای مهاجرین عزیز و پاک دل افغانستان که عمدتا نخبگان و ثروتمندان کشورشان هم هستند داشتیم، الآن افغانستان از شر طالبان کنده شده بود و به تمامی شیعیان مخلص امیرالمومنین بودند.
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    با نوششتون صددرصد مخالفم چون هیچ تغییر نگرشی درمن درباره افغانها بوجودنیومده ومن مخالف حضوراونها درایرانم . تازه باحضوراونهاهم مخالفم چون اگه قرار بشه حتی اونها هم بیان ایران پس کی درافغانستان بمونه .ونماینده اهل بیت باشه ؟
  • به کامنت اول ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    افغانستان کلش ماله ایران نبود بلکه قسمتهای شرقیش و بیشترهمون هرات ماله ایران بود که همون هرات هم ٬ خودشونم میخواستن جدا شن. البته انگلیس فتنه کرد ولی خودشونم میخاستن جداشن بعضیاشونم که خودشونو متعلق به ایران میدونستن همون وقت اومدن داخل ایران .
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    جدایی افغانستان از ایران خواست خود افغانها بوده گه انگلیس هم به این موضوع کمک کرد.ملاک زمان حال است نه سالهای بسیار دور.درحال حاضر کشور افغانستان کشوری مستقل وجدای از ایران وعضو سازمان ملل ومرزهای مشخص است.پس صحبت از یکی بودن واشتراکات بی اساس کاملا غلط واشتباه می باشد
  • مهدی ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    کلیپهایی که در اینترنت موجود هستش در رابطه با رفتار سربازان مرزی با افغانستانی ها رو هم منتشر کنید ، آدم از ایرانی بودن خودش احساس شرم میکنه
  • اهوازی ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    باید به فکر اتحاد با همسایگان خود باشیم
  • غالبی ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    این ماموران با ایرانی ها هم گاهی برخورد بد می کنند. چرا فقط بدی ها را نشر بدهیم ؟
  • اهوازی ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    جناب ناشناس 19:07 مردم افغانستان در کدام همه پرسی رای به جدایی از ایران دادند؟همین مردم افغانستان سپاهیان انگلیس را قتل و عام کردند و تنها یک تن از آنان را زنده گذاشتند تا برای دیگران این موضوع را بیان کند.انگلیسی ها خارک را تصرف کردند و بوشهر را تهدید کردند تا ایران از افغانستان دست بکشد.شما میگویید انگلیسی ها کمک کردند؟از بی وطنی و وطن فروشی دست بکشید.
  • اهوازی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    افغانها هم باید بخواهند و با ما هماهنگ شوند. شوربختانه افغانستان بشدت متاثر از پشتونیسم است و با پاکستان اختلاف مرزی دارد که به دیورند مشهور است.امیدوارم مشرق درباره خط دیورند گزارش تهیه کند
  • ایرانی مسلمان ولایی ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    پاکستان و عراق و افغانستان و ترکیه و عربستان سعودی و جمهوری آذربایجان و ازبکستان و ترکمنستان و امارات متحده عربی و... وجود نداشتند و بدست انگلیس و روسیه و فرانسه و سپس آمریکا بوجود آمدند.اما ایران همیشه و از دیرباز بوده و هست و خواهد بود.
  • ناشناس ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    عبارتهای ( فارسی زبانان در چین ) یا ( ایرانیان در چین ) را در اینترنت جستجو کن آنوقت خواهی فهمید که ایران تا کجاست.افغانستان استقلالش را از انگلیس گرفت نه از ایران.
  • امیر ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    من که خودم بعد از ماجرای شهدای فاطمیون نظرم نسبت به افغان ها بسیار تغییر کرده است. سایت شما می تواند پرونده ای با نام افغانستان باز کند که علاوه بر شهدای مدافع حرم و خانواده های محترمشان، نخبه های مهاجر، ورزشکاران با استعداد و غیره را هم معرفی کند. به عنوان نمونه نفر اول کنکور ارشد اقتصاد کشاورزی مجتبی نیکزاد افغانستانی است و در کنکور دکترا هم پنجم شده است. چرا ما باید در حالی که اروپا و آمریکا برای این نخبه ها سفره پهن می کنند ما آنها را فراری دهیم؟ بسیاری از این نخبه ها در فضای ایران بزرگ شد ه اند و حتی علاقه به کار کردن و خدمت به ایران را هم دارند اما هیچ فضایی برایشان مهیا نمی شود. پرونده افغانستان را با قدرت ادامه دهید تا دلخوری های به وجود آمده ان شاالله حل شود. با تشکر
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    روی مهاجران افغانستانی به ویژه نخبه ها باید سرمایه گذاری کرد. همین الان ببینید ده ها تلویزیون و رادیو از بی بی سی و صدای آمریکا گرفته تا رادیو آزادی و ... سالهاست روی افکار تحصیلکرده های افغان کار کرده اند. اگر به این مهاجران نخبه فرصت داده شود بعدا تبدیل به نیروی انقلاب اسلامی می شوند و وقتی به کشورشان برمی گردند و بدون هیچ هزینه ای بیشترین فایده را برای ما خواهند داشت. من اخبار افغانستان را پیگیری می کنم و اطلاع بسیار دقیق دارم که سال هاست افکار افرادی چون عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری و سکولاریسم به شدت در بین دانشگاهیان افغانستانی ترویج می شود. رسالت سایت شما بسیار سنگین است و امید است راهی که در شناساندن و " از همه مهم تر تریبون دادن و فضا سازی برای بیان مشکلات و راه حل ها " به مهاجران افغانستانی شروع کرده اید با سرعت زیاد به جلو ببرید چون دشمن بسیار کارکرده و ما خیلی در این زمینه عقب هستیم.
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    تاریخ مصرف این حرف های تکراری شما گذشته...قرار هم نیست ایران یا افغانستان ترکیب یا تجزیه شوند قرار هست با هم متحد شوند وقتی اتحادیه اروپا با این همه ملت و زبان مختلف با هم مشترک می شن و پول و ارتش واحد تشکیل می دن امکان پذیر هست واقعیت این هست که کل ملت های اسلامی باید در غرب آسیا این کار رو می کردن ولی درگیر یه مشت پان گرا و نژاد پرست شدن که تماما مزدور اسراییل و غرب هستن...
  • mohsen ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۷
    0 0
    قدم اون مهاجران افغانستانی که مدافع آرمانهای انقلاب اسلامی هستند روی چشم. ولی این وضع هم که چند میلیون مهاجر بدون هیچگونه اوراق هویتی و بدون پرداخت مالیات در ایران کار و تردد میکنند زیاد جالب نیست.
  • گمنام ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    به قول یکی از استادا شهدای فاطمیون چنان آبرویی دادن به افاغنه که اگ صدها سال کار فرهنگی میکردند باز نمیتونستن اینچنین اعتباری بدست بیارن برای شادی شهدای فاطمیون صلوات
  • ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    تره به تخمش میره حسنی به باباش حال هرچی دلت بخواهد بگو واقعیت چیز دیگری است
  • ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    متاسفانه یا خوشبختانه اگر افغانستان نفت یا راه آبی داشت خیلی عذر میخام از همه محل سگم به ما نمیگذاشتند مصداقشو میتونید در بستن آب ورودی دریاچه هیرمند ببینید دریاچه هیرمند خشک خشک است و گرد و خاک سیستان و بلوچستان شاید اغراق باشد ولی درصد بالای از آن به خاطر خشک شدن این دریاچه است اینم از مهربانی افغان ها
  • رضا ۰۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    حضور افغانی ها در راهپیمایی اربعین با خانواده هاشون هم خیلی دید من رو نسبت بهشون تغییر داد و انگار یه چهره ی متفاوت ازشون می دیدم
  • دل سوخته ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    افسوس که خيلي دير شده افسوس که ايران خيلي دير کار فرهنگي دارد مي کند برخی افغانستاني ها چهره زيبايي از ايران در ذهن ندارند با خودشان صحبت کنيد دردهايشان را بشنويد تعجب مي کنيد
  • احمد ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    چون مدافع حرم هستند و به احترام لشکر فاطمیون باید خیلی با برادران افغانی مدارا کرد. و خصوصا شیعیانشان که به خاطر عقیده شان خیلی زجر کشیدند . کشتار مزار شریف و ... یادتان هست؟ چون محب اهل بیت هستند دوستشان دارم. در غیر اینصورت مثل بقیه مهاجران هستند. البته این نظر بنده است.
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    بايد إز أفغانها استعداد یابي نمود و استفاده برد، تعامل إسلامي و إنسان دوستانه، كه در تاريخ ثبت بشه
  • ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    باید استعدادها و نخبه ها و سرمایه های مهاجرین افغان صرف خود افغانستان شود
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۸
    0 0
    همه جا خوب داره بد هم داره ایران هم خوب داره بد هم داره امریکا هم خوب داره هم بد داره افغانستان هم خوب داره هم بد داره
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۹
    0 0
    افغانستانی درسته افغانی واحد پولی افغانستانه افغانستانی ها مسلمان و هم زبانن و قابل احترام
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۰
    0 0
    خواهشی که از عزیزان افغان دارم اینست که لطف کنن به اسم ایرانی به نفع خودشون نظر ننویسند
  • میرحسین جعفری مهاجر ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
    0 0
    ماوشمابیشترین قرابت راباهم داریم همسایه هم دین هم زبان هم مذهب وهم عقیده ولی گویا اصلا همدیگررانمیشناسیم یانخواستن مارابشناسن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس