عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در نشست کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: نظر کارشناسی وزارت خارجه این است که با توجه به این که طرف‌های دیگر ما برجام را در مجالس خود تصویب نمی‌کنند، بنابراین برجام را به قانون داخلی خود تبدیل نمی‌کنند و توصیه کارشناسی ما این است مجلس برجام را به عنوان قانون تصویب نکند.

به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جلسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای تیم مذاکره کننده که روز گذشته (یکشنبه) برگزار شد، در خصوص سوء تفاهم ایجاد شده در گفت‌وگوی ویژه خبری پنجشنبه شب از زاویه وزارت خارجه در این باره توضیح داد و گفت: متاسفم از سوء تفاهمی که بین وزارت خارجه، صدا و سیما و مجلس پیش آمد.

وی گفت: عصر پنجشنبه از ما هم دعوت شد که با توجه به فرمایشات رهبری درباره برجام،  وزارت خارجه دیدگاهش را ارائه کند و عنوان شد آقای زاکانی دیدگاه مجلس و کمیسیون ویژه را مطرح خواهد کرد. آقای روانچی در ماموریت خارج از کشور بود و من هم عازم مشهد بودم، متاسفانه امکان اینکه شخصا حضور یابم نداشتم و از آقای بعیدی‌نژاد خواستیم در جلسه حضور پیدا کند.

ظریف با بیان اینکه بعیدی‌نژاد از همکاران بسیار حرفه‌ای و مسلط و دیپلمات‌های درجه یک جمهوری اسلامی و بسیار متواضع و اخلاق مدار است، اظهار داشت: محصول کار کارشناسی ایشان و همکارانشان در جلسات ما مطرح می‌شد و از نظر شخصی انسان وارسته‌ای است و علاوه بر کار دیپلماتیک در حد اجتهاد مدرک دارد. ما از ایشان خواستیم در جلسه شرکت کند و به ما نگفتند بحث مناظره است.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: اینجا نمی‌دانم چه سوء تفاهمی پیش آمده بود که احساس شده بود حضور بعیدی‌نژاد ممکن است شأن مجلس را خدشه‌دار کند. حرکت خوبی نسبت به مجموعه وزارت خارجه نبود. قبل از جلسه برخی دوستان اظهار لطف کردند و گفتند حضور من و آقای روانچی شأن مجلس نیست. تلقی ما این است که هدف این جلسه روشنگری است. البته باید شئونات مجلس رعایت شود و هر چند جلسه‌ای بفرمایید ما شرکت می‌کنیم و آقای ظریف هر زمان دعوت شوند و در ایران باشند شرکت می‌کنند.

وی در این نشست درباره تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نظر کارشناسی وزارت خارجه این است که با توجه به اینکه طرف‌های دیگر ما برجام را در مجالس خود تصویب نمی‌کنند، بنابراین برجام را به قانون داخلی خود تبدیل نمی‌کنند و توصیه کارشناسی ما این است مجلس برجام را به عنوان قانون تصویب نکند.

عراقچی در عین حال خطاب به اعضای کمیسیون گفت: البته خودتان هرگونه صلاح می‌دانید عمل کنید و اختیار با شماست.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پاسخ به سؤال یکی از حاضران در جلسه گفت: مناقشه بین جلیلی و ولایتی درباره گزارش آلماتی 2 بود. گزارش آلماتی 2 آقای جلیلی به عنوان مسئول مذاکره به جاهایی که باید می‌دادند دادند از جمله مقام معظم رهبری. آقای ولایتی به عنوان مشاور عالی بین‌الملل رهبری گزارش خود را از آلماتی به رهبری دادند ظاهرا این دو گزارش با هم تفاوت‌هایی داشته است.

عراقچی با بیان اینکه در جلساتی که مقام معظم رهبری برای بحث هسته‌ای گذاشته‌اند، آقای ولایتی حضور داشتند، گفت: در شورایی که مذاکرات هسته‌ای را پیگیری می‌کردند آقای روحانی رئیس جمهور، آقای لاریجانی رئیس مجلس، آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، آقای ولایتی و آقای ظریف وزیر خارجه حضور داشتند و آقای صالحی، اینجانب و آقای روانچی به تناسب به این جلسه دعوت می‌شدیم.

وی ادامه داد: این جلسه هر زمان لازم بود با حضور اعضا در خدمت مقام معظم رهبری برگزار می‌شد.

عراقچی گفت: گزارشی که آقای ولایتی از آلماتی 2 دادند با گزارش آقای جلیلی متفاوت بوده و رهبری دستور بررسی دادند که من در جریان بعد از آن نیستم که چه شد.

وی درباره گفت‌‌وگو با آمریکایی‌ها در عمان در دولت قبل نیز اظهار داشت: در بحث عمان وزارت خارجه پیگیری می‌کرد و معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه مسئول بود و تیم گزارشات را به رهبری ارائه داده بود و با جای دیگری تناقضی پیدا نکرده بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره ابعاد حقوقی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز عنوان کرد: دو اتفاق مهم رخ داده، مهم‌ترین اتفاق این است که برنامه هسته‌ای ایران و خود ایران را از تهدید صلح و امنیت بین‌الملل خارج می‌کند. اتفاقی که با تصویب شش قطعنامه شورای امنیت رخ داد این بود که ایران به عنوان تهدید صلح و امنیت بین‌الملل از سوی شورای امنیت شناخته شده بود.

وی اضافه کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر موضوع هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید عنوان نمی‌کند. قطعنامه‌های گذشته همه از واژه «باید» استفاده می‌شده اما در قطعنامه جدید هیچگاه از کلمه «تحریم» استفاده نشده است و این قطعنامه رژیم تحریم را کنار گذاشته است.

عراقچی ادامه داد: اگر جایی لازم باشد پیگیری درباره برجام صورت گیرد، کمیسیون مشترک برجام این کار را انجام می‌دهد.

وی افزود: قطعنامه‌ ۲۲۳۱ نگرش جدیدی دارد و از ادبیات جدیدی استفاده می‌کند و تحول بسیار عمده‌ای است. اگر گفته می‌شود سایه تهدید از کشور برداشته می‌شود به این معنا نیست که توانمندی‌های نظامی کشور را نادیده گرفته‌ایم.

معاون وزیر خارجه همچنین درباره دومین اتفاق بعد از برجام عنوان کرد: برنامه هسته‌ای ایران توسط شورای امنیت تأیید می‌شود. برنامه هسته‌ای ایران از یک برنامه ممنوعه به برنامه کاملا مشروع تبدیل می‌شود و کشورها برای همکاری با ایران تشویق می‌شوند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: مقاومت مردم ایران باعث می‌شود که شورای امنیت شش قطعنامه را کنار می‌گذارد.

وی درباره برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیز اظهار داشت: برجام ضمیمه قطعنامه و بخشی از قطعنامه است. ارزش قطعنامه‌های شورای امنیت را دارد و به لحاظ حقوقی برابر است با قطعنامه‌های شورای امنیت و به لحاظ حقوق بین‌الملل برای کشورها و دولت‌ها الزام‌آور می‌شود، ولی قطعنامه بخشی از برجام نیست. اگر برجام را نقض کنید، قطعنامه را نقض کرده‌اید.

عراقچی همچنین اضافه کرد: اگر قطعنامه نقض شود سازوکاری برای بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه توانایی‌های موشکی ما مثل قبل ادامه خواهد یافت، خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند مدعی شود برجام و قطعنامه نقض شده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سوالی با اشاره به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت گفت: اگر آمریکا در طول ۱۰ سال گذشته می‌توانست به ایران حمله می‌کرد، ولی به دلیل ترس از قدرت ما چنین کاری نکرده است.

عراقچی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه بعد از برجام ادامه داد: ایران به متحدان منطقه‌ای خود کمک خواهد کرد و به هر کسی بخواهیم سلاح خواهیم داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    مگه همین دیروز آقا نگفت مجلس باید باشه ولی باز هم اینها حرف خودشون رو میزنن؟؟! فردا هم میان میگن طبق دستور مقام معظم رهبری عمل کردیم. مشرق اگه تایید نکنی دیگه نه من نه تو
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    OK. I LAV YO
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    "اگر قطعنامه نقض شود سازوکاری برای بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد" ما رو چي فرض كردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس