کد خبر 464147
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷

محمود فرشچیان می‌گوید: حدود ۳۰ سال است به دنبال تاسیس دانشگاه هنرهای سنتی هستم. نه سِمتی می‌خواهم و نه وقتش را دارم. فقط به خاطر خدمت به مملکتم می‌خواهم کاری بکنم.

به گزارش مشرق، روز گذشته یکشنبه 15 شهریور 1394 دو اثر تازه از محمود فرشچیان با نام‌های «شام غریبان» و «آسمان چهارم» در کاخ موزه سعدآباد رونمایی شد.

در حاشیه این مراسم محمود فرشچیان در میان خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های آنان پاسخ داد.

فرشچیان در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم درباره علت به تعویق افتادنِ تاسیسِ دانشگاه هنرهای سنتی گفت: همین امروز هم در این باره با مسئولان صحبت کردم. 30 سال است به دنبال تاسیس دانشگاه هنرهای سنتی هستم. نه سِمتی می‌خواهم و نه وقتش را دارم. فقط به خاطر خدمت به مملکتم می‌خواهم کاری بکنم.

وی ادامه داد: فرش ایران در دنیا رتبه نخست را داشت. اما الان رتبه‌اش سی‌ام است. صنایع دستی و مهر و تسبیح ما از چین وارد می‌شود. چرا باید این اتفاق بیافتد. دانشگاه‌های فراوانی در ایران تاسیس شده و می‌شود، اما دانشگاهِ هنرهای سنتی که حضورش لازم است، جایش خالی است.

این استادِ نگارگری گفت: به من قول داده‌اند که تا پایان امسال دانشگاه هنرهای سنتی ایران تاسیس می‌شود.

فرشچیان در پاسخ به پرسش دیگری از خبرنگار تسنیم درباره موضوع آثار آینده‌اش گفت: کار بعدی‌ام در نفسانیات است و درباره جنگ خوبی و بدی. دلم می‌خواهد که در مملکتمان خوبی گسترش پیدا کند و محبت بیشتر شود. ما ایرانیان می‌توانیم خیلی خوب باشیم. به همین دلیل دارم در این باره کار می‌کنم تا به موضوع ستیز با ظلم و وسوسه‌های شیطانی بپردازم.

وی تاکید کرد:‌ اثر بعدی‌ام تِم اجتماعی می‌گیرد و در عین حال روحانی و نفسانی نیز است.

خالق اثرِ «آسمان چهارم» گفت:‌ خیلی کارها هست که دلم می‌خواهد انجام دهم. دوست دارم کاری بکنم که گیرایی داشته باشد و مردم با دیدنش هدایت شوند.

فرشچیان درباره تابلو‌های «شام غریبان» و «آسمان چهارم» گفت: این آثار را برای تقدیم به آستان مقدس امام رضا(ع) کشیده‌ام. از کودکی گرایش زیادی به مسائل مذهبی داشتم. خوشبختانه آستان قدس هم قدر این آثار را دانسته و در صحن گلشن تالاری باز کرده‌اند تا آثارم را به نمایش عمومی بگذارند.

وی درباره ویژگی‌های تابلوی «شام غریبان» گفت: کشیدنِ تابلوی «شام غریبان» از نظر رنگ‌بندی بسیار مشکل بود. صورتی در تابلو نیست. دست‌ها، حرکت و پاها نشان دهنده‌ی فاجعه‌ای است که بر خاندانِ عصمت و طهارت گذشته است. سعی کرده‌ام که با حرکت‌های دست، فاجعه را نشان دهم بدون این که صورتی در آن باشد.

فرشچیان درباره تابلوی «آسمان چهارم‌» گفت: حضرت رسول(ص) وقتی عروج پیدا می‌کنند به درگان الهی، هنگام رسیدن به آسمان چهارم جبرائیل می‌گوید که دیگر نمی‌توانم بالاتر بیایم چرا که اگر بالاتر بیایم پرم می‌سوزد. این تابلو به هنگامه‌ی رسیدن به آسمان چهارم می‌پردازد. در تابلوی «آسمان چهارم» من حالت سوختن در پرهای جبرائیل نشان نداده‌ام اما اگر دقت کنید پرها در حال ریزش است.

این استادِ نگارگری درباره اندازه‌ی این آثار گفت: اندازه این تابلوها 105*86 سانتیمتر است. کشیدن این تابلوها بیشتر از دو سه سال طول کشیده است. هر اثری که می‌کشم به خاطر دل خودم و اعتقادات مذهبی‌ام است.

تابلوهای «شام غریبان» و «آسمان چهارم» به مدت یک هفته در کاخ موزه سعدآباد و در موزه استاد فرشچیان به نمایش در می‌آید.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    0 0
    نقاشیاش ادمو میبره بهشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس