کد خبر 463931
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۴

ماکت بزرگترین بمب هسته‌ای منفجر شده در تاریخ موسوم به «بمب تزار» برای اولین بار در نمایشگاهی در مسکو پایتخت روسیه به نمایش در آمده است.

به گزارش مشرق، ماکت بزرگترین بمب هسته‌ای منفجر شده در تاریخ موسوم به «بمب تزار» برای اولین بار در نمایشگاهی در مسکو پایتخت روسیه به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه تاریخی به مناسبت بزرگداشت هفتادمین سالگرد صنعت اتمی روسیه در سالن همایش مانژ در میدان سرخ برقرار شده و تا هفتم مهر باز خواهد بود.

برگزار کنندگان این نمایشگاه، مهم‌ترین بخش این رویداد را نمایش ماکت این بمب عنوان کردند.

این بمب هیدروژنی با 25 تن وزن و هشت متر طول در دوره اتحاد جماهیر شوروی طراحی و در 30اکتبر 1961 در دوره جنگ سرد آزمایش شد. نام دیگر این بمب AN-602 است.

بمب تزار بر فراز منطقه میتوشیکا بِی واقع در مجمع الجزایر نُوایا زِملیا در شمال روسیه منفجر شد .در منطقه میتوشیکا بِی آزمایش‌های هسته‌ای انجام می‌شد.

این بمب از ارتفاع 10.5 کیلومتری رها شد و به گونه‌ای طراحی شده بود که در ارتفاع چهار کیلومتری از سطح زمین منفجر شود.

قدرت بمب تزار معادل انفجار حدود 57 مگا تن تی‌ان‌تی و بیش از  3 هزار و 800 برابر قدرت بمب اتمی امریکا موسوم به «مرد چاق» بود؛ بمبی که امریکا در 9 اوت 1945 در ناگازاکی ژاپن انداخت.

قدرت انفجار این بمب همچنین از تمامی مواد انفجاری به کار رفته از سوی تمامی کشورها در جریان جنگ جهانی دوم بیشتر بود .

موج انفجار ناشی از آن سه مرتبه دور کُره زمین را طی کرد و اختلال در امواج رادیویی در شعاع چند صد کیلومتری از مرکز انفجار تا حدود 40 دقیقه ثبت شد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس