کد خبر 463875
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۰

ابراهیم حسن‌بیگی نویسنده رمان «محمد (ص)» با اشاره به این‌که برای ترجمه این کتاب ماشینش را فروخته، گفت: قدم‌هایی که برای این کتاب برداشته شده کوچک بوده است.

به گزارش مشرق، نویسنده رمان «محمد (ص)» اظهار کرد: رمان «محمد (ص)» تا امروز به زبان‌های عربی‌، انگلیسی‌، ترکی استانبولی و تاجیکی برگردانده شده است. بعد از نوشتن کتابم از هفت یا هشت ارگان و نهاد کمک خواستم. بعد از گذشت نزدیک به چهار سال که حمایتی انجام نشد، برای ترجمه کتاب ماشینم را فروختم و البته بعد از این جریان، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هزینه را پرداخت.

او در ادامه گفت: تمام قدم‌هایی که برای این کتاب برداشته شده کوچک بوده، حتی کار من نیز بسیار کوچک بود. وقتی کتاب حضرت محمد (ص) که به زندگی مبارک ایشان پرداخته، بعد از هشت سال، تنها به چاپ ششم رسیده، یعنی قدم ما کوچک بوده است.

حسن‌بیگی با اشاره به فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» ساخته مجید مجیدی بیان کرد: فیلم کودکی حضرت محمد (ص) که توسط مجیدی ساخته شده است ربطی به کتاب زندگی‌نامه‌ای که من نوشته‌ام ندارد و برای نوشتن فیلم‌نامه نیز پیشنهادی از سوی مجیدی دریافت نکردم. تنها قبل از نگارش فیلمنامه، مجیدی از من خواست که منابع مورد استفاده خودم را به او معرفی کنم، که البته خودش از تمامی منابع آگاه بود.

این نویسنده درباره تفاوت فیلم و کتاب اظهار کرد: محدودیت‌هایی برای هر دو وجود دارد. به عنوان مثال در فیلم امکان نمایش چهره معصومان وجود ندارد اما در کتاب امکان توصیف هست. از طرفی فیلم به خاطر استفاده از عناصر سمعی و بصری تاثیرگذاری بیش‌تری دارد در حالی که کتاب نمی‌تواند از این عناصر بهره ببرد. فیلم می‌تواند خیلی زود و در زمان کوتاه منظور خود را مطرح کند و نهایتا در دو یا سه ساعت همه چیز را می‌گوید اما برای خواندن کتاب دو یا سه روز و حتی بیش‌تر زمان لازم است؛ به همین دلیل سینما مخاطب بیش‌تری دارد.

او درباره تفاوت حمایت از فیلم و کتاب نیز گفت: به نسبت تاثیرگذاری قاعدتا باید حمایت از فیلم بیش‌تر باشد و تا حدودی می‌توان گفت کتاب و فیلم قابل رقابت نیستند. از سویی نیاز به حمایت در سینما بیش‌تر است. هزینه ساخت یک فیلم بسیار زیاد است در حالی که یک نویسنده به حمایت مالی کمی برای نوشتن نیاز دارد و تنها حمایت مورد نیاز، بعد از چاپ اثر خود را نشان می‌دهد.

رمان «محمد (ص)» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی روایتی است که در 15 بخش به سرانجام می‌رسد. زاویه دید راوی اول‌شخص است، شخصی یهودی که در رمان به عنوان یک دانشمند معرفی می‌شود از طرف شورای عالی یهود مأمور می‌شود به سمت پیامبر اسلام (ص) گرایش پیدا کند و یا او را بکشد یا عقایدش را به چالش بکشد.
منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس