خودروهای بی‌سرنشین را می‌توان به کمک یک لیزر ضعیف و راه دور از مسیر خود منحرف کرد.

 به گزارش مشرق، بسیاری از افراد فکر می‌کنند که تنها راه آسیب رساندن به خودروهای بدون راننده هک کردن آن از راه دور است؛ اما خطر بزرگ‌تری این خودروها و سرنشینان آن‌ها را تهدید می‌کند. این خطر از جانب افرادی است که از وسایلی با تراشه‌های الکتریکی که قیمت پایینی هم دارند، در نزدیکی آن‌ها استفاده می‌کنند.

جاناتان پتیت (Jonathan petit)، یک محقق امنیتی، توضیح داده است که هر فردی می‌تواند سیستم «LIDAR» (استاندارد لیزری که بر روی خودروهای بدون راننده نصب شده است.) خودروها را با استفاده از ارسال سیگنال‌های لیزری فریب دهد و با این کار خودروهای دروغینی را به خودروهای بی راننده معرفی کند. با این کار خودروی موردنظر فریب می‌خورد و دچار مشکل خواهد شد.

برای فریب خودروها تنها به یک لیزر با قدرت پایین (تراشه‌هایی مانند «Raspberry Pi» و «Arduino kit») و زمان‌بندی درست نیاز است و هدف‌گیری دقیقی لازم نیست. این کار را از فاصله‌ی 100 متری نیز می‌توان انجام داد. به‌عبارت‌دیگر اگر کسی قصد شوخی زننده یا آسیب‌رسانی داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند خودرو را متوقف کرده یا از مسیر خود منحرف کند.

پتیت در حال تحقیق بر روی استاندارد LIDAR است تا بتوانند آن را رمزنگاری کند تا دیگر چنین اتفاقی رخ ندهد. اگر روزی خودروهای بی راننده عمومی شوند و این آسیب‌پذیری برطرف نشده باشد، خطر بزرگی سرنشینان این خودروها را تهدید می‌کند.

منبع: سایبربان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس