در چارچوب مناقشه ای دیپلماتیک که به اخراج بیش از یک هزار کلمبیایی از ونزوئلا منجر شده است، ونزوئلا روز دوشنبه حضور نظامی خود را در شهرهای در امتداد مرز با کلمبیا تقویت کرد و شروع به سرشماری در این منطقه کرد.

به گزارش مشرق، پس از آن که نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا این ماه در پی حمله مهاجمان ناشناس به یک گشتی مبارزه با قاچاق و زخمی شدن سه نظامی و یک غیرنظامی این کشور بخشی از مرز با کلمبیا را بست، این دو کشور درگیر مناقشه بوده اند.

رئیس جمهور ونزوئلا، شبه نظامیان راستگرای کلمبیایی را مسئول این حمله دانست.مادورو، کلمبیا را به حمله به اقتصاد ونزوئلا متهم کرده است.

این اشاره ای به قاچاق گسترده مواد غذایی یارانه ای و دیگر کالاها به خارج از ونزوئلا است جایی که بیش از پنج میلیون کلمبیایی در آن زندگی می کنند.

در پی این حمله مسلحانه، ونزوئلا بیش از یک هزار و 100 کلمبیایی را اخراج کرد که این باعث شد بیش از 10 هزار تن دیگر به منظور اجتناب از بازگردانده شدن به کشور خود، بدون خانواده یا وسایل خود بگریزند.

نخستین گروه متشکل از 180 نظامی ونزوئلایی با جت های نیروی هوایی روز دوشنبه وارد ایالت تاچیرا نزدیک مرز کلمبیا شدند.

آنها بخشی از سه هزار نیرویی هستند که مادورو دستور داده است در این منطقه از جمله در شهرهای ایاکوچو، گارسیا دِ هویا، لوباترا و پانامریکانو مستقر شوند.

سرشماری در شش شهر از 10 شهر مرزی در ایالت تاچیرا که تحت حالت فوق العاده اعلام شده به دستور مادورو در بیست و یکم ماه اوت هستند، انجام می شود.

وضع فوق العاده جلوی حمل سلاح و برپایی جلسات عمومی را که مجوز قبلی نداشته باشند، می گیرد.

حالت فوق العاده همچنین امکان یورش به خانه ها و شنود تلفنی را بدون حکم دادگاه فراهم می کند.

این بحران هفته گذشته زمانی تشدید شد که این دو کشور سفرای خود را فرا خواندند.مرز دو هزار و 200 کیلومتری این دو کشور همواره محل فعالیت چریک های «نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا» و «ارتش ملی آزادیبخش» و همچنین قاچاقچیان و باندهای مواد مخدر بوده است.

مادورو، قاچاق توسط کلمبیایی ها را علت کمبود شدید کالاهای اساسی در ونزوئلا دانسته است؛ مشکلی که به اعتراضات خشونت بار در این کشور در سال گذشته میلادی دامن زد.

ونزوئلا همواره از ثروت نفتی خود برای کنترل قیمت ها که بهای کالاهایی همچون برنج و دستمال توالت را یک دهم قیمت ها در کلمبیا نگه می دارد، استفاده کرده است.

با این حال، ونزوئلا همچنین گرفتار کمبودهای فلج کننده ای است که هم اکنون به علت سقوط قیمت نفت، وخیم تر شده است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس