مردم کشورمان چه آن زمان که پراید 7 میلیونی و پژو 206، 13 میلیون تومانی می‌خریدند، چه اکنون که مجبور به خرید پراید با قیمت 20 میلیون و 206 با قیمت 36 میلیون تومان هستند، از کیفیت محصولی که تحویل می‌گرفتند، رضایت نداشتند و ندارند. حالا وزیر، حامیان کمپین خودرو صفر نخرید را خیانتکار و اقدام آنها را حرام اعلام می‌کند.

آقای نعمت‌زاده در این 2 سال چه قدمی برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی برداشته‌اید؟
گروه اقتصادی مشرق- اظهارات محمدرضا نعمت‌زاده درباره وضعیت خودروسازی کشور در نشست خبری روز دوشنبه به چند بخش تقسیم می‌شد:

1- انتقاد وی از هجمه به تولیدات داخلی در صنعت خودروسازی

2- تکذیب ارزان شدن خودرو پس از توافق هسته‌ای

3- دفاع از کیفیت خودروهای تولید داخل

اظهارات وزیر صنعت در دو مورد اول از لحاظ منطقی قابل پذیرش است. همه قبول دارند که هجمه به تولید داخل در هر صنعتی و در هر بخش اقتصادی مطمئنا به ضرر کشورمان و به نفع کشورهای خارجی صادرکننده کالا به ایران است.

انتظار ارزان شدن خودروها پس از توافق هسته‌ای نیز انتظار بیهوده‌ای است. البته وزیر صنعت دلیل واقعی نادرست بودن چنین انتظاری را بیان نکرده، اما آگاهان به مسائل سیاسی و اقتصادی کشور به خوبی می‌دانند که اولا طبق متن توافق هسته‌ای لغو تحریم‌ها طولانی‌مدت و تدریجی خواهد بود نه یک‌باره و فعلا هیچ اتفاقی در مورد تحریم‌ها رخ نداده؛ ثانیا احتمال این که طرف‌های غربی خصوصا آمریکا به همین تعهدات نیم‌بند برای رفع تدریجی تحریم‌ها عمل کنند، ضعیف است؛ ثالثا ریشه مشکلات اقتصادی کشورمان از جمله صنعت خودروسازی، تحریم‌ها نیست بلکه سوءمدیریت و ساختارهای معیوب است.

لذا با فرض لغو یک‌باره همه تحریم‌ها نیز انتظار بهبود وضعیت خودروهای تولید داخل، انتظار بیجایی است.

اما بخش سوم اظهارات نعمت‌زاده جای تامل دارد. وی در پاسخ به این سوال که عدم رضایت مردم از کیفیت خودروهای ساخت داخل را قبول دارید، به دفاع از کیفیت خودروهای تولید داخل پرداخته و گفته است: «مردم خودشان باید تصمیم بگیرند ما فکر می کنیم خودروها طبق استاندارد تولید می شود و هر روز کیفیت بهتر و بیشتر می شود اما خیلی جای کار دارد. دوستان به شدت روی مسائل کیفی و نواوری ها کار می کنند و آنچه که ما شاهد هستیم و خودم هر دوهفته یکبار جلسه دارم این است که یک مقدار کم لطفی است که نسبت به تولیدات داخلی چنین تبلیغ شود ، من آنچه که می توانم شاهد باشم دوستان در خودروسازی و در مراکز تحقیقاتی فعالیت می کنند و قطعا ما استانداردهای ملی و محیط زیست را رعایت می کنیم و اگر غیر از این باشد خودروها شماره گذاری نمی شود.»

آقای نعمت‌زاده در این 2 سال چه قدمی برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی برداشته‌اید؟

این موضع وزیر صنعت درباره کیفیت خودروهای تولید داخل کاملا در تضاد با واقعیات صنعت خودروسازی داخلی است و اتفاقا ریشه اصلی نارضایتی مردم از خودروهای داخلی، کیفیت پایین آنها است و بحث قیمت یک موضوع فرعی در این قضیه است.

تا چند سال پیش که خودروها به بهانه بحران ارزی، تا 3 برابر گران نشده بودند،  همین وضع نارضایتی عمومی از خودروهای داخلی حکمفرما بود و افزایش قیمت در چند سال اخیر فقط سبب تحریک این نارضایتی شده است.

مردم کشورمان چه آن زمان که پراید 7 میلیونی و پژو 206، 13 میلیون تومانی می‌خریدند، چه اکنون که مجبور به خرید پراید با قیمت 20 میلیون و 206 با قیمت 36 میلیون تومان هستند، از کیفیت محصولی که تحویل می‌گرفتند، رضایت نداشتند و ندارند.

چه کمپین اخیر در شبکه‌های اجتماعی علیه خرید خودروهای تولید داخل شکل می‌گرفت یا نمی‌گرفت، واقعیت این است که مردم ایران از کیفیت خودروهای تولید داخل رضایت ندارند و حق هم با آنها است.

آقای نعمت‌زاده در این 2 سال چه قدمی برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی برداشته‌اید؟رفع این نارضایتی کار دشواری هم نبوده است ولی متاسفانه در دولت‌های مختلف به علت برخی انتصابات سیاسی در مدیریت خودروسازی‌ها و عدم استفاده از مدیریت کارآمد، هیچ‌گاه برای رفع این معضل کار ریشه‌ای انجام نشده است.

برخی مسئولان دولتی هر گاه در برابر سوالی درباره نارضایتی مردم از کیفیت خودروهای تولید داخل قرار می‌گیرند با حالت تمسخرآمیز اینگونه پاسخ می‌دهند که مردم نباید با پولی که برای پراید می‌پردازند، انتظار کیفیت بی.ام.و را داشته باشند.

این در حالی است که مردم کشورمان هیچ‌گاه چنین انتظاری ندارند، اما آیا این انتظار ناروایی است که خودرو نو در چند ماه اول دچار ایرادات فاحش نباشد و اگر هم بود به علت دارا بودن گارانتی، نمایندگی خودروساز این خودرو را با کمال احترام پذیرش کرده و در اسرع وقت نسبت به رفع ایراد آن به طور رایگان، اقدام کند؟

آن هم در شرایطی که تمامی این انتظارات، حق قانونی مصرف‌کننده است و خودروساز طبق قوانین موجود مکلف است و خودش هم طبق قرارداد متعهد شده که نقص خودرو نو را در دوره گارانتی به طور رایگان و در اسرع وقت، رفع کند.

اما کدام خریدار خودروهای تولید داخل را سراغ دارید که از کیفیت سطح خدمات پس از فروش خودروسازان، راضی باشد؟

بنابراین حقیقت آن است که ریشه اصلی نارضایتی مردم، کیفیت سطح خدمات پس از فروش است تا کیفیت خودروهای تولید داخل. مطمئنا اگر خودروسازان کشورمان کیفیت خدمات پس از فروش خود را ارتقا می‌دادند، مردم نیز با کیفیت پایین خودروهای داخلی کنار می‌آمدند.

در آن صورت هر فردی که از 20 تا 35 میلیون تومان برای خرید پراید، تیبا، پژو و سمند به جیب ایران‌خودرو و سایپا پول می‌ریخت، حداقل این اطمینان خاطر را داشت که اگر خودرو تحویلی نقص و ایرادی هم داشته باشد، فورا به نمایندگی  مراجعه می‌کند و آن ایراد رفع می‌شود.

نتیجه آن که سطح پایین کیفیت و وضعیت خدمات پس از فروش را باید مهمترین عوامل نارضایتی مردم از خودروهای تولید داخل دانست. اما متاسفانه آنطور که از اظهارات وزیر صنعت مشخص است، وی یا احاطه‌ای به این موضوع ندارد یا خود را به تغافل می‌زند که از یک طرف از سطح بالای کیفیت خودروهای تولید داخل سخن می‌گوید و از طرف دیگر اشاره‌ای به سطح پایین کیفیت خدمات پس از فروش ندارد.

بنابراین تا زمانی که مسئولان ارشد بخش صنعت کشور، صورت مسئله مشکلات خودروسازی کشور را درک نمی‌کنند یا نمی‌خواهند درک کنند، امیدی به اصلاح این صنعت و رفع نارضایتی مردم نیست.

به همین دلیل است که پس از 2 سال از عمر دولت، وزیر صنعت به جای آن که پاسخگوی عملکردش در بخش کیفیت خودروها باشد، برای منتقدان این صنعت خط و نشان می‌کشد و حکم شرعی صادر می کند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 85
  • یه پسره ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق نگوووووو.شما کیفیت پژو 206 12 تومنی مدل 88 رو با کیفت مدل 94 که 32 تومنه مقایسه کنی زمین تا اسمون افت کرده.تمام ماشین بازا معتقدن 206 های جدید با وجود 3 برابر شدن قیمتشون فقط پوسته ی 206 هستن و اصلا کیفیت ندارن
  • ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    وقتي قيمت خودرو داخلي افزايش ميابد نه تنها كيفيت آن اصلاح نمي شودبلكه نسبت به قبل هم بدترميشود مقايسه كنيد پرشيا 94 رابا 85 ويا سمند وپرايد وغيره . مگر ديوانه ام پول بيشتر بدهم خودرو بي كيفيت بخرم هرروز در نمايندگي باشم آخرهم ازايرادخودرو توضيح بدهم مثلا صدادادن بدنه ودربهاي سمند اي اف7 آنها نيز جواب بدهند طبيعي است همه توليدي هاي امسال اينجوري هستند ويا...............بهتراست ماشين دست دوم خارجي بخرم حداقل اگرهم خراب شد مي گويم دست دوم است. چند صدهزارتومان بابت سي دي كه موقع تحويل خودرو به مشتري مي دهند ايران خودرو پول حساب مي كند وقتي به نمايندگي سيستم صوتي طرف قراردادشان مي بري نصب كند مي گويند اينها بدردبخورنيستند يكي ديگر را انتخاب كن وماب التفاوتش را بده مجددا همان سي دي رابه ايران خودرو ارسال مي كنندباز شروع ماجرا.
  • ناشناس ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    اگر وزیر این اهانتهای را که به مردم ناراحت از کیفیت پایین خودروهای داخلی کرد به خودروسازان سود طلب که کلا ارتقا و پیشرفت را کنار گذاشته اند و 60 سال درجا زده اند کرده بود الان وضع صنعت مریض خودروسازی ما این نبود. این وزیر مسن که عضو چندین هیئت مدیره بود و سرمایه زیادی هم دارد حتما باید توسط نمایندگان مجلس بازخواست بشه اما حیف که مجلس تعطیله
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    یه گزارش هم از عملکرد مدیران قبلی خودورساز بزنید
  • مسعود ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    خدایا سپردمشون به خودت
  • ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    خود وزير صنعت حاضر است 20مكيليون بدهد و پرايد سوار شود؟؟؟
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت بعد از گذراندن تعطیلات نوروز در آلمان و انجام عمل پیچیده گوش به ایران بازگشت. وی روز شنبه در دیدار با معاونان و مدیران وزارت صنعت شرکت کرد و در این جلسه دلیل سفر خود به آلمان را انجام عمل پیچیده گوش اعلام کرد.93/01/25 وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دیدار گفته است تکنولوژی این عمل حدود 80 سال آینده به ایران خواهد رسید
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    پس من چه جوری ماشین بخرم
  • جعفر از مشهد ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    چه اکنون که مجبور به خرید پراید با قیمت 20 میلیون و 206 با قیمت 36 میلیون تومان هستند، از کیفیت محصولی که تحویل می‌گرفتند، رضایت نداشتند و ندارند. خب گفته ندارند دیگه >چیو مشرق نگه
  • اهوازی ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    دو سال برای برنامه ریزی برای بهبود کیفیت خودرو و خدمات پس از فروش و بهینه سازی کیفیت قطعات کافی است.حالا پس از گذشت دو سال برنامه آقایان چیست؟
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    دولت همونطور که امام گفت خادم ملت نه حاکم ملت
  • عبد الله المسکین ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    لطفا لیست ماشینهای وزرا و مدیران و مسیولین را بگذارید تا ببینیم اونها چقدر از خودروی داخلی حمایت میکنند
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    آفرین مشرق جون حرف دلمان را زدی
  • اهوازی ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق تحقیق کن آقای وزیر و سایر وزرا و مسئولین چه ماشینی سوار میشوند.
  • رها ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مجلس وظیفش دفاع از حقه ملت و مردمه
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    من یه پراید مدل 75 دارم 116000 تا کار کرده اینو با هیچ پراید صفری عوض نمی کنم. مستحکم تر ، با کیفیت تر ، کم مصرف تر و کم خرج تر از پراید صفره. انشالله سال 1400 یه میتسوبیشی لنسر می گیرم.
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    در هشت سالی که اقای احمدی نژاد بودند چه قدمی برای بهبود کیفیت خودروهای داخلی برداشتند؟! چه تعداد خودروی خارجی وارد کشور شد ؟! قیمت خودرو ها چند برابر شد؟!
  • ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    بحث اصلی سر اینه مردم از خودرو مال قرن پیش خسته شدند.
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    در چند سال قبل که قیمت خوردو چند برابر شد چکار کردید؟!
  • یک ایرانی طرفدار تولید ملی ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    دوستان جوش نزنید ، ایران خودرو با 2800 دستگاه افزایش در مرداد ماه 1394 نسبت به سال گذشته رکورد فروش خود را شکاند. در خصوص گرانی خودرو هم : یکم چشمهای پر مهرتان را باز کنید ، وقتی گوشت و مرغ و لبنیات و ... 4 برابر شده چرا نباید خودرو گرون بشه.
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    خب مهندساشون شب وروز کا میکنن که چراغ عقب پرایدو چه شکلی کنن که یه اسم جدید روش بزارن خب حالا که وزیر میگه کیفیت خوبه کل دولتی ها به جای خودروهای خارجی که سوار میشن پراید سوار بشن که فرهنگ سازی بشه منتظر جواب وزیریم
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    باور کن 300 هزار تومان بده یه الاغ سر حال و قبراق بخر . صد میرزه به این پراید.
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    هیتلر هم یک اصلاح طلب بود؟
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مشرق تو واقعا دیوانه ایی کامنتی که من گذاشته بودم دقیقا این همین مطلب نسبت به وزیر بود و از وزیر سوال کردم ایا منی که با هزار زحمت پول بدست می اورم و انتظار کیفیت دارم وقتی از کمپین در عوض گرفتن حقم دفاع می کنم و شما مرا خائن خطاب می کنید ایا واقعا خائن منم یا اون خودرو ساز خوب پس چرا کامنت را منتشر نکردی
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    این ریسان اصلا پراید سوار نشدند که ببینند کیفیت پایین یعنی چه. وقتی درجاده باد بهش میخوره چیزی نمی ماند که ماشین از جاده جارج شود کسی که پراید سوار نشه اینهارا نمیداند
  • امید ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    یه پسره راست میگه، افت کیفیت، کیفیت ثابت نمونده بدتر شده ، از تو قطعات و اجناس هم اگه شده یک لامپ یا پیچ کمتر ببندند فرو گذار نکردن. صندوق ماشین های جدید رو نگاه کنید روکش پشت صندلی عقب رو نمی ذارن و ...
  • Amir ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    ١- ايا قطعه سازها أون قطعه اي كه براي دريافت استاندارد مي سازند واقعا همون قطعه را براي توليد انبوه مي سازند؟ ٢- چرا همه خودروهاي توليد داخل گيربكس شون هنوز هم صداي زوزه داره؟ ٣- چرا همه صداهاي نا هنجار در خودروهاي ايراني طبيعيه و در خودروهاي خارجي طبيعي نيست؟حتما خودروهاي خارجي مشكل دارند ٤- بگذريم چند سال پيش فريزر توليد داخل خريدم دو ماه پيش مدارش سوخت كل شهر را گشتم هيچ نمايندگي قطعه را نداشت گفتند پيدا نميشه مجبور شدم ترموستات نصب كردم تا نظارتي نباشه هيچ توليد كننده بفكر مملكت و مردم نيست فقط دنبال سود هستند آيا اين واقعا انصافه
  • امید ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    لیست ماشین های مسئولین خودرو ساز و مسئولین مملکت خصوصا آقای نعمت زاده رو اعلام کنن. البته ماشینهای سفارشی که قطعاتش عوض شده رو هم بزنن.
  • عباس ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    جناب آقای نعمت زاده شما لطفا در کار علماء دین که چه چیزی حرام و چه چیزی حلال است دخالت نفرمائید خواهشمند است اگر می توانید مطابق اسم و رسم وزارت خانه تان کیفیت خودرو ی داخلی را افزایش دهید .باتشکر
  • ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    خودتی
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    مردم همه ماشینه پراید داغون سوارن با جونشون بازی میشه .دم پیکانم گرم که به صد تا پراید می ارزه .
  • حسین عسگری ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    0 0
    با قطعات سیر تا پیاز بی کیفیت چینی و خط فقط مونتاژ کار گران پیمانکار یکسال قرارداد و بعد تسویه فقط نون مفت به جیب چینی هاست و رانت خواران شرکت های خودروسازی و بعضی نمایندگی های گوش بر است و بس!
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    آقا این چه حرفیه قیمت کم نمی شه... همین الان هم دارن گرانفروشی و کم فروشی میکنن یه جست و جو تو اینترنت برید. مثلا ریو. مگه نصفش خارجی نیست؟ خب ریو به دلار سه هزار و خورده ایه. تهش چهار هزار. به ریال چقدره؟ خداییش اگه تولید داخله که باید ارزون تر دراد. نه گمرک می خوره نه چیزی. اگه وارداته، با گمرکی که می خوره و اینا ته تهش بشه شونزده هیفده میلیون.. نه داداش خودرو سازای ما تولید کننده نیستن. تاجرن
  • یک ایرانی طرفدار جنس با کیفیت ایرانی ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    مطمئنم خودت کمتر از بی ام دبلیو سوار نمیشی که اینجوری داری سنگ مدیرای ایران خودرو رو به سینه میزنی!
  • زكي زاده ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    گزارش نوشته شده واقعا حرف دل من بود . انتظار كاهش قيمت رو نداريم ولي حداقل كيفيت و خدمات پس از فروش رو افزايش بدين .
  • ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    مردم حاصل 2 سال کارو و تلاش و جون کندنشونو بدن ارابه مرگ به دو سه برابر قیمت بدون گارانتی وارانتی مناسب و شرایط تحمیلی و بدقولی ها بخرن این انصافه ؟
  • mohammad ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    این آقا نظرم رو واقعا در مورد دولت روحانی عوض کرد.
  • حجت ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    افزایش چند ده هزار تومنی گوشتو با افزایش چندین میلیونی خودرو مقایسه می کنی؟
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    ان شالله
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    0 0
    برادر سال 78 پژو 405 حدود 12 میلیون تومن بود.(اون زمان با این پول میشد خونه خرید) ضمن اینکه کل خودرو های موجود در ایران قبل از سال 83 حدود 3 میلیون دستگاه بود که این عدد در سال 92 به 18 میلیون دستگاه رسید. یعنی بیش از 80 درصد خانواده های ایرانی در دولت احمدی نزاد صاحب خودرو شدند
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    خدا هم ریش و قیچی رو داده دست شما
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    من نمی دونم ولی میگن خیلی حمایت میکنن !! خودشون ماشین وطنی سوار نمیشن که به دیگران سهم بیشتری از پراید و پژو و ... برسه !! خودشون از این ماشینهای درپیت مثل هیوندا و لکسوس و ... سوار میشن بنده خداها!!!
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    بابا از پیکان تعریف نکن میترسیم دوباره بیارنش تو چرخه تولید واقای مجتهد وعلامه نعمت زاده بگه بله ماشین های ما باکیفیتند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس