فکه همان‌جایی‌ست که بیسیم‌چی گردان حنظله دم به دقیقه گزارش می‌داد: "برادر فلانی هم رفت پیش حسن باقری." بعد از لحظه‌ای بیسیم‌چی گفت: "حاجی جان؛ سلام ما را به امام‌مان برسان و از قول ما به او بگو؛ همان‌طور که گفته بودی، حسین‌وار جنگیدیم و حسین‌وار به شهادت رسیدیم!"

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، دوست داری تمام بدنت را به رمل‌ها بسپاری. با دست‌هایت خاک‌ها را بر‌آوری و بین دو دستت بازی ‌دهی. روی رمل‌ها بنشینی و دراز بکشی. با پاهای برهنه روی رمل‌های گرم راه بروی و بدوی. این داستان عشق بازی با رمل‌هایست که معنا دارد و تو دوست داری تمام بدنت را به رمل‌ها بسپاری.

فکه همان‌جایی‌ست که بیسیم‌چی گردان حنظله دم به دقیقه گزارش می‌داد: "برادر فلانی هم رفت پیش حسن باقری." بعد از لحظه‌ای بیسیم‌چی گفت: "حاجی جان؛ سلام ما را به امام‌مان برسان و از قول ما به او بگو؛ همان‌طور که گفته بودی، حسین‌وار جنگیدیم و حسین‌وار به شهادت رسیدیم!"

سازمان و هنری ادبیات دفاع مقدس با همکاری ستاد مرکزی راهیان نور در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر زیارت با معرفت در سفرهای راهیان نور مجموعه کتاب‌هایی با موضوع معرفی یادمان‌های دفاع مقدس با عنوان "قطعه‌ای از آسمان" منتشر کرد که طی این خبر و خبرهای آینده به معرفی این کتاب‌ها خواهیم پرداخت.

"فکه" نوشته گلعلی بابایی به معرفی "منطقه عملیاتی فکه" و "عملیات والفجر مقدماتی" می‌پردازد.

فکه، منطقه‌ای بیابانی در شمال‌غربی استان خوزستان و جنوب شرقی استان ایلام است. این منطقه از جنوب به تنگه‌ی چزابه و شهر بستان، از شرق به میشداغ و رقابیه، از شمال‌غرب به عین‌خوش و شهر موسیان، از شمال‌شرق به چنانه، برغازه و سپس به شهر شوش و از غرب به استان العماره عراق منتهی می‌شود.

فکه در ابتدای جنگ تحمیلی یکی از محورهای اصلی حمله‌ی ارتش بعثی عراق به محور شمال خوزستان بود. پس از اجرای عملیات فتح المبین که به آزادسازی بخش وسیعی از منطقه‌ی شوش و دزفول تا ارتفاعات برقازه انجامید، منطقه‌ی فکه هم‌چنان در اشغال نیروهای عراقی باقی ماند. فرماندهان ارشد نظامی ایران برای شکستن بن‌بست به وجود آمده، اجرای عملیات در مناطق غیرمحتمل برای دشمن را در دستور کار خود قرار دادند لذا منطقه‌ی رملی فکه تا چزابه، به دلیل بکر بودن و امکان ضعف در خطوط پدافندی دشمن برای انجام عملیات والفجر مقدماتی در نظر گرفته شد.

لازم به ذکر است یک بخش از این کتاب اختصاص به عملیات والفجر 2 دارد که همراه با روایت‌هایی از فرماندهان و رزمندگان این عملیات است.

همچنین در فصل چهارم این کتاب که "یاران حنظله" نام دارد، آمده است: به جرات می‌توان مدعی شد که یکی از عاشورایی‌ترین و در عین حال حماسی‌ترین صحنه‌های به وجود آمده طی نبرد والفجر مقدماتی، ماجرای رزمندگان گردان حنظله است. در شب دوم عملیات، نیروهای این گردان با پشت سر گذراندن موانع بسیار و طی نمودن مسافتی معادل 13 کیلومتر، از میان تپه‌های رملی فکه، خودشان را به کانال سوم در ضلع جنوبی پاسگاه رشیدیه رساندند. اما از آنجا که دشمن ارتباط یگان‌ها را با یکدیگر و همچنین با عقبه قطع کرده بود، رزمندگان گردان حنظله، کمیل و دیگر یگان‌های مجاور آن‌ها، در محاصره‌ی قوای عراقی قرار گرفتند.

سید شهیدان اهل قلم "سیدمرتضی آوینی" به همراه مهندس "سعید یزدان پرست" در سال 72 در حالی که در این منطقه در حال تهیه مستند بودند بر اثر انفجار مینی به شهادت رسیدند.

کتاب "فکه" شامل فصل‌های فکه؛ معبری برای اشغال، والفجر مقدماتی، تپه دوقلو، یاران حنظله، آتش به جای خون، رضا، رضا، همت!، عملیات‌های ایذایی، دفاع متحرک، پایان جنگ و تفحص شهدا است.

همچنین در رابطه با عملیات والفجر مقدماتی و منطقه عملیاتی فکه کتاب‌های رمل‌های تشنه خاطرات جعفر ربیعی و ظهر آبی حنظله خاطرات نادر ادیبی منتشر شده است.

لازم به ذکر است سردار گلعلی بابایی نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس است که تاکنون از وی کتاب‌های بسیاری منتشر شده است. کتاب "نقطه‌ی رهایی" خاطرات گلعلی بابایی از دوران دفاع مقدس است.

منبع: دفاع پرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس