کد خبر 460694
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۹

سخنگوی قوه قضاییه در مورد ممنوع‌التصویر بودن رئیس جمهور اصلاحات و محدودیت قانونی بودن رسانه‌ها گفت: دستور داده شده در حد اخبار و تصویر است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه هشتاد و چهارمین نشست سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی در مورد ممنوع‌التصویر بودن رئیس جمهور اصلاحات و محدودیت قانونی رسانه‌ها اظهار داشت: دستور در حد اخبار و تصویر است.

اژه‌ای در پاسخ به سؤالی در خصوص زیر سؤال بردن شورای نگهبان گفت: بارها عرض کرده‌ام که التزام به قانون به نفع کشور و همه است و گاهی افراد قانون را از جانب خودشان تفسیر می‌کنند که تفسیر شخصی است.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: اگر قانون جای ابهام دارد و قانون اساسی است باید از شورای نگهبان تفسیر خواست یا اگر قانون عادی است از مجلس تفسیر خواست.

وی ادامه داد: نقد با زیر سؤال بردن دو تا است و نقد با توهین متفاوت است و تضعیف و تخریب هر نهادی صحیح نیست چه شورای نگهبان، چه دولت، چه مجلس و چه قوه قضاییه.

این مقام ارشد قوه قضاییه شورای نگهبان را یکی از نهادهای مفید و مؤثر در نظام عنوان تصریح کرد: وظایف شورای نگهبان روشن است؛ هم نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مجلس دارد و هم در خصوص قوانین وظیفه اصلی‌اش است که اگر خلاف قانون و شرع باشد تذکر دهد.

وی افزود: در خصوص نظارت هم که تفسیر شده و شورای نگهبان نظارتش استصوابی است و در همه مراحل و بخش‌های انتخابات می‌تواند نظر دهد.

اژه‌ای به تفکر افرادی که نظارت را فقط به صورت ناظر ایستاده و نظردهنده می‌دانند پرداخت و گفت:‌ نظارت گاهی چشمی و دستی است یعنی هم نظارت است و هم اقدام می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: سازمان بازرسی یک دستگاه نظارتی است که نظارتش صرفاً چشمی نیست و علاوه بر کنترل حسن اجرای قوانین خود اقدام می‌کند و اختیارات سنگینی نیز دارد.

اژه‌ای به ذکر مثال دیگری در این زمینه پرداخت و گفت: بانک مرکزی هم وظیفه نظارتی بر بانک‌ها دارد هم به صورت چشمی و هم به صورت اقدامی برای کشف خلاف بانک‌ها و جلوگیری از آنها ورود می‌کند؛ همچنین دیوان محاسبات هم یک دستگاه نظارتی است که هم اقدامات چشمی و هم غیر چشمی دارد.

این مقام ارشد قوه قضاییه شورای نگهبان را جزو نهادهایی دانست که امتحان خود را در طول 30 و چند سال از انقلاب پس داده است، اظهار داشت: در زمان امام خمینی (ره) کسانی که به اصل نهاد شورای نگهبان و وظایف آن حرفی می‌زدند امام با محکمی با آنها برخورد می‌کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس