کد خبر 460539
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

کمیسیون آموزش عالی مجلس هفته گذشته از رئیس دانشگاه تهران دعوت کرد تا درجلسه این کمیسیون پیرامون تحولات دانشکده علوم و فنون نوین آن دانشگاه توضیح دهد. طی چند هفته گذشته عملکرد هیئت رئیسه دانشگاه در قبال این دانشکده با ابهامات فراوانی روبه‌رو شده است.

 به گزارش مشرق، جمعی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، در گزارشی نوشته‌اند:

کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته از  رئیس دانشگاه تهران دعوت نمود تا در جلسه این کمیسیون پیرامون تحولات دانشکده علوم و فنون نوین آن دانشگاه توضیح دهد. طی چند هفته گذشته عملکرد هیئت رئیسه دانشگاه در قبال این دانشکده با ابهامات فراوانی روبه‌رو گردیده بود. سعید حجاریان از فعالان فتنه‌های 78 و 88 در تاریخ 94.4.13 در مصاحبه با روزنامه ایران مطالبی را در خصوص دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران عنوان نمود. وی در خصوص این دانشکده عنوان نموده است: "هم استادانش رفقای رئیس دولت بودند و هم دانشجویانش. دانشکده‌ای بود که دور همی تأسیس کرده بودند برای خودشان و رفقایشان که گویا اخیراً از سایت دانشگاه تهران حذف شد." و در توهینی آشکار به اساتید این دانشکده ادامه داده است: "از سوی دیگر معلوم نیست استادان آن دانشکده کذا کجا درس خوانده‌اند و دارای چه مدرکی هستند؟" البته دانشگاه تهران در اقدامی دیرهنگام بعد از ده روز توضیحاتی در خصوص این مصاحبه منتشر نمود و به برخی از اظهارات نامبرده پاسخ داد. در توضیحات دانشگاه تهران آمده است:

1. تأسیس دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، بر اساس سیاست‌های مسئولین محترم وقت دانشگاه تهران و با اخذ مجوز و تأیید هیئت امنای محترم وقت دانشگاه که نهاد قانونی تصمیم‌گیرنده در این خصوص می‌باشد، صورت گرفته است. جذب اعضای هیئت علمی این دانشکده نیز، از طریق هیئت محترم اجرایی جذب و استخدام وقت دانشگاه انجام شده و کلیه اعضای محترم هیئت علمی این دانشکده، دانش‌آموخته مقطع دکترا از دانشگاه‌های معتبر و گوناگون داخل و خارج کشور هستند.

2. به‌خلاف آنچه در گفت‌وگوی مذکور آمده است، نام دانشکده علوم و فنون نوین، همچنان در سایت دانشگاه تهران (بخش واحدهای آموزشی و تحقیقاتی ــ پردیس‌ها و دانشکده‌ها) کنار سایر دانشکده‌ها موجود است و دانشکده مذکور کماکان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.
سؤال اساسی: چرا یک فعال سیاسی معلوم الحال به این موضوع پرداخته است؟ سؤالی که با دقت در متن این مصاحبه و توضیحات دانشگاه تهران می‌توان تا حدودی به آن پی برد.
حجاریان در این مصاحبه می‌گوید: "نمونه دیگر تأسیس دانشکده‌ای به‌نام «علوم و فنون نوین» کنار دانشکده بسیار باسابقه فنی دانشگاه تهران بود. دانشکده فنی دانشگاه تهران محل انباشت 80 سال تجربه است. اما سال 1388 به‌موازات این دانشکده٬ دانشکده جدید «علوم و فنون نوین» را تأسیس می‌کنند تا در آن رشته‌هایی با عناوین پرطمطراق نظیر «مکاترونیک» و «میکرونانوتکنولوژی» تدریس شود." تأملی در رشته‌های دانشکده علوم و فنون نوین نشان می‌دهد که این دانشکده به‌موازات فنی نبوده و مجموعه‌ای از رشته‌های بین‌رشته‌ای متشکل از علوم، فنی، علوم انسانی و کشاورزی و منابع طبیعی در آن دانشکده دایر گردیده بود، پس چرا سعید حجاریان این دانشکده را موازی فنی می‌داند؟

وی در بخش دیگری از مصاحبه عنوان نموده است: "ابهام‌ها راجع به آن به‌حدی بوده است که نهایتاً مسئولان را مجاب به حذف آن از سایت دانشگاهی با قدمت 80ساله کند." و همچنین عنوان نموده است: "این حذف بعد از آنی بود که کلی هزینه صرف ساخت ابنیه و لابراتوار و فضای آموزشی آن شده بود." اگر منظور حجاریان حذف از سایت دانشگاه، فقط حذف این دانشکده از لیست اسامی دانشکده‌ها در سایت اصلی دانشگاه تهران بوده است که این همه افسوس بابت هزینه‌های انجام شده بی‌مورد است. پس احتمالاً آقای حجاریان خبر از واقعه‌ای در آینده می‌دهد که همانا حذف و یا انحلال این دانشکده است کما اینکه در توضیحات دانشگاه تهران نیز آورده شده است این دانشکده "کماکان" به کار خود ادامه می‌دهد اما در آینده چه اتفاقی می‌افتد مشخص نیست. قابل ذکر است در مرحله اول حجاریان عنوان نموده: "گویا اخیراً از سایت دانشگاه تهران حذف شد." در واقع حجاریان خبر داشته که این حذف اتفاق خواهد افتاد ولی زمان این حذف اشتباه به ایشان گزارش شده است و به همین دلیل از لفظ "گویا" استفاده نموده است.

همچنین فراموش نباید کرد اصلاح طلبان طی دو سال اخیر برای آنکه بتوانند برای  مسئولان اجرائی کشور، برخورد با مجموعه و یا روندی را توجیه نمایند ابتدا سعی در احمدی نژادی نمودن آن می‌نمایند، کاری که سعید حجاریان نیز در این مصاحبه به‌طور تمام و کمال به انجام رسانیده است.

لذا در این خصوص سؤالاتی مطرح گردید:
در کدام محفل و با حضور چه‌کسانی مسئولین دانشگاه مجاب به حذف دانشکده علوم و فنون نوین گردیده‌اند که سعید حجاریان از آن خبر داشته است؟ آیا در دانشگاه تهران اطاق فکری با حضور سعید حجاریان و یا دوستان ایشان مشغول ارائه طریق به رئیس دانشگاه هستند؟ خط فکری که امتحان خود را در حوادث فتنه 78 و 88 پس داده است و ماهیت واقعی خود را در ارسال نامه آذر ماه 88 به مسئولین آمریکا بیش از پیش رسوا نموده است.

دانشگاه تهران در ادامه توضیحات خود در خصوص این مصاحبه نیز مطالبی غیرضروری آورده است. در این توضیحات آمده است: "پس از تغییرات صورت‌گرفته در مدیریت دانشگاه تهران، به‌دستور مستقیم ریاست محترم فعلی دانشگاه، اقدامات فراوانی در جهت ارتقای کیفیت فعالیت‌های دانشکده علوم و فنون نوین صورت گرفته است که نتیجه نهایی آن، انتصاب رییس محترم دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، با حفظ سمت، به‌عنوان سرپرست دانشکده مذکور بوده و امید می‌رود همان‌طور که در حکم انتصاب ایشان آمده است، «ارتقای عملکرد دانشکده علوم و فنون نوین و امکان استفاده بهتر اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه»، ثمره انجام این اقدامات باشد".
در ارتباط با این توضیحات نیز موارد ابهام ذیل مطرح است:

الف ــ منظور از اقدامات فراوان چه اقداماتی است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که تاکنون دو اقدام صورت پذیرفته است، یکی توقف پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های این دانشکده و دیگری انتقال رشته مدیریت تکنولوژی و IT از دانشکده علوم و فنون به دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. در صورتی که این اقدامات را ارتقا بدانیم پس باید در فرهنگستان ادب فارسی برای کلمه "ارتقا" دو معنی جدید "بستن" و "حذف" را اضافه نمود. در نگاه اول، اقدامات فراوان ارتقا، خرید وسائل آزمایشگاهی پیشرفته و فراهم نمودن امکانات کتابخانه‌های غنی را به ذهن تداعی می‌نماید نه توقف پذیرش دانشجو و انتقال رشته.

ب ــ در توضیحات دانشگاه تهران از اقدامات دیگر دانشگاه، در خصوص ارتقای دانشکده علوم و فنون نوین انتصاب دکتر کمره‌ای به‌عنوان سرپرست این دانشکده عنوان گردیده است. دکتر محمود کمره‌ای از مدیران باسابقه دانشگاه بوده که کارشناسی خود را از دانشکده فنی دانشگاه تهران اخذ نموده است. با آغاز جنگ تحمیلی برای ادامه تحصیل عازم کشور فرانسه گردیده و در سال 1364 موفق به اخذ دکتری در این کشور شده و پس از آن چند سالی در فرانسه مشغول به کار می‌گردد و پس از پایان جنگ تحمیلی به کشور بازگشته و در دانشگاه تهران استخدام می‌گردد. دکتر کمره‌ای رئیس پردیس فنی بوده که با حفظ سمت به‌عنوان سرپرست دانشکده علوم و فنون نوین منصوب گردیده است، آیا این انتصاب موازی بودن این دانشکده با پردیس فنی ذکرشده در سخنان حجاریان را تداعی نمی‌نماید؟ در توضیحات دانشگاه تهران وظائف قید شده در حکم ایشان را بدین شرح ذکر نموده است: «ارتقای عملکرد دانشکده علوم و فنون نوین و امکان استفاده بهتر اعضای هیئت علمی و دانشجویان این دانشکده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه». در خبری که روابط عمومی دانشگاه در خصوص انتصاب ایشان در تاریخ سوم مرداد برای خبرگزاری‌ها ارسال نموده است وظایف ایشان بدین شرح مشخص گردیده است: "به‌منظور تحقق مصوبات هیئت رئیسه دانشگاه مبنی بر ارتقای عملکرد دانشکده علوم و فنون نوین و امکان استفاده بهتر اعضای هیئت علمی و دانشجویان آن دانشکده از امکانات نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه". در مقایسه این دو جمله اختلاف در عبارت مهمی رخ می‌نماید: "تحقق مصوبات هیئت رئیسه دانشگاه "، حال چرا این عبارت کلیدی حذف گردیده است؟ آیا مصوبات هیئت رئیسه دانشگاه مشابه اقدامات قبل "حذف" و "بستن" تعریف می‌شود؟

این اقدامات سؤالاتی را در ذهن متبادر می‌سازد:

1 ــ نقش دکتر کمره‌ای در این تغییر و تحولات چیست؟

2 ــ آیا دکتر نیلی احمدآبادی تحت تأثیر افراطیون مشابه موضوع بورسیه‌ها در خصوص دانشکده علوم و فنون نوین تصمیمی خلاف تدبیر، خلاف قانون و خلاف اخلاق خواهد گرفت که در نهایت منجر به ورود قوه قضائیه به این موضوع شود؟

3 ــ و بالاخره چرا علی‌رغم توصیه‌های مؤکد مقام معظم رهبری باز عده‌ای در دانشگاه‌ها به سیاسی کاری و حاشیه پردازی اصرار داشته در حالی که ارتقای علمی مستلزم فراهم آوردن فضائی آرام بوده و لذا هرگونه تنش آفرینی در سطح دانشگاه خود مخالفت آشکار با منویات رهبر معظم انقلاب است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • هوشنگ ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    عجب خبری..... اگه این خبر صحت داره باید نام امضاکنندگان نامه هم باشه.... و گر نه بر من که مشخصه این خبر صرفا جهت تخریب شخصیت دکتر کمره ای هستش و به عنوان دانشجوی این دانشکده نه تنها نامه ای رو امضا نکردم و در جریانش نبودم بلکه مثل اغلب دوستانم تا 60 در صد از عملکرد ایشون راضی هستم و ایشون رو فرد لایق تری نسبت به رئیس قبلی میدونم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس