فیلم «مردن به وقت شهریور» در رابطه با اختلاف نسل‌ها نمی‌تواند حرف خودش را بزند به خاطر اینکه خشت اول در سینمای ما در ارتباط با «بلوغ» کج گذاشته شده است، در سینما مفهومی به نام بلوغ داریم که بحث ورود نسل جدید به جامعه هست و تم پررنگ در سینما و ادبیات است ولی چون هیچوقت آن را به صورت استاندارد وارد سینمای خودمان نکرده‌ایم

به گزارش مشرق، برنامه هفته گذشته سینمامعیار که پنجشنبه‌ها از رادیو گفت‌وگو پخش می‌شود، اختصاص به بررسی فیلم «مردن به وقت شهریور» داشت که با حضور هاتف علیمردانی، کارگردان و منتقدان برنامه، مرتضی اسماعیل‌دوست و کسری ولایی با اجرای سیدامیر جاوید برگزار شد.

در ابتدای برنامه، هاتف علیمردانی کارگردان «مردن به وقت شهریور» گفت: دغدغه من مسائل و مشکلات جوانان و بویژه عدم درک متقابل والدین و فرزندانشان است. امروزه روابط فرزندان با والدین تغییر شگرفی کرده و بشدت با تهاجم فرهنگی روبه‌رو هستیم و باید زیرساخت‌هایی برای مقابله با آن ساخته شود. این فیلم هم برای والدین و هم برای جوانان است تا جوانان بدانند که چقدر خطرات به آنها نزدیک است و والدین به لزوم آگاهی و نزدیک شدن به فرزندانشان آگاه شوند.

اما در ادامه برنامه مرتضی اسماعیل‌دوست در رابطه با پرداخت فیلم به انتقاد پرداخت و گفت: مهم‌ترین معضل فیلم، وجود کاراکترهای کاریکاتوری است که اصلا بُعد بیرونی پیدا نمی‌کنند و نزد مخاطب به یک پیش‌آگاهی از معضلات اجتماعی نمی‌رسند و تنها به اذن کارگردان حضور دارند، مثل عروسک‌های کوکی که حضور کارگردان نمی‌تواند ما به ازای بیرونی داشته باشد، از طرفی در اجرا هم خام‌دستی‌هایی در کارگردانی آقای علیمردانی می‌بینیم و با اثری مبتنی بر سینمای متعهدگرایانه اجتماعی روبه‌رو نیستیم.

ولایی هم در نظری کلی گفت: این فیلم در رابطه با اختلاف نسل‌ها نمی‌تواند حرف خودش را بزند به خاطر اینکه خشت اول در سینمای ما در ارتباط با «بلوغ» کج گذاشته شده است، در سینما مفهومی به نام بلوغ داریم که بحث ورود نسل جدید به جامعه هست و تم پررنگ در سینما و ادبیات است ولی چون هیچوقت آن را به صورت استاندارد وارد سینمای خودمان نکرده‌ایم رویکرد فیلمساز از ابتدا اشتباه است.

در ادامه اسماعیل‌دوست افزود: آقای علیمردانی در آثار خود به دنبال نمایش تقابل فرد با جامعه و تقابل فرد با خانواده است و مردن به وقت شهریور هم به همین شکل است اما در غالب آثار ایشان این توانایی را ندیدیم و علت آن عدم وجود دانش و آگاهی در زمینه‌های مختلف جامعه‌شناسی، روانشناسی و معضلات نسل جوانان و عدم توانایی در نگارش دغدغه‌ها در فیلمنامه و اجرای کارگردانی است.

«مردن به وقت شهریور» با کاراکترهایی کاریکاتوری
اسماعیل‌دوست درباره شخصیت‌های کاریکاتوری بیان داشت: فیلم «مردن به وقت شهریور» پی‌رنگ‌محور است و در اینگونه آثار باید زنجیره منسجمی از وقایع رخداده و کنش و واکنش که بر مخاطب تاثیرگذار باشد وجود داشته باشد که در آن نمی‌بینیم، کاراکترهایی که بود و نبودشان هیچ کمکی به پیشبرد روایت نمی‌کند و کاملا درجا می‌زنند، از طرفی فقدان کنش‌مندی فیلمنامه و عدم پیشبرد درست روایت‌پردازی موجب ایستایی خیلی از عناصر فیلمسازی در این اثر می‌شود.

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس