
به گزارش مشرق به نقل از مهر، کامران دانشجو در نشست مشترک مديران حراست دانشگاهها و مراکز پژوهشي و مسئولان کميتههاي انضباطي دانشجويي سراسر کشور، امنيت و آرامش را يکي از مولفههاي اصلي براي توليد علم در دانشگاهها دانست و گفت: توليد علم نيازمند آرامش است و بدون آرامش و امنيت اين مهم صورت نميگيرد و از آنجا که دانشگاه محل ارائه انديشهها و تضارب آراء است بايد زمينهاي فراهم کرد که افراد بتوانند انديشه خود را به صورت منطقي و در چارچوب مقررات مطرح کنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري افزود: محيط دانشگاه بايد به گونهاي باشد که آرا و نظريات افراد موافق و مخالف ما مطرح شود و در محيطي کاملاً علمي و سالم و با استدلال و منطق آن نظر را نقد کرده و پاسخ لازم داده شود. دانشگاه محلي است که افراد بايد در محيطي علمي و آرام و با دقت انديشههاي خود را ارائه کنند.
وي خاطرنشان کرد: در مناظرات اينگونه نيست که دو طرف بحث حتماً حرف يکديگر را قبول کنند بلکه بايد قائل به اين باشيم که افرادي که نظارهگر هستند، درک صحيحي از مباحث دارند و خود قضاوت کرده و شأن دانشگاه و دانشگاهي را حفظ ميکنند.
وزير علوم، تحقيقات و فناوري تاکيد کرد: کساني که در گذشته با ايجاد فضاي هيجان کاذب و سرو صدا نظم جلسات و مناظرات را به هم مي زدند در واقع حرفي براي گفتن نداشتند و به همين سبب مانع از اجراي صحيح اين جلسات ميشدند.
کامران دانشجو در تصوير نشاط سياسي دانشگاهها گفت: شادابي فعاليتهاي سياسي در دانشگاهها در اين است که بتوانيم فضايي ايجاد کنيم که افراد مختلف بتوانند انديشههايشان را ارائه کنند و مطمئن باشيد اگر اين مباحث در فضايي معقول و منطقي در دانشگاهها مطرح شوند، حرف حق که همان انديشه توحيدي است مورد قبول همگان قرار ميگيرد.
وي با بيان اينکه دانشگاه محل تضارب انديشههاست نه تضارب افراد، گفت: افراد ميتوانند آرا و نظريات خود را در چارچوب مقررات ارائه کنند و مسئولان دانشگاهي نيز نه تنها در اين خصوص نبايد تنگنظري به خرج دهند بلکه بايد شرايط ارائه انديشهها را نيز فراهم کنند.
وزير علوم با تأکيد بر نقش حراست و کميتههاي انظباطي در ايجاد امنيت و آرامش در دانشگاهها گفت: اولين کار حراستها و کميتههاي انضباطي اين است که بين خود و دانشگاهيان اعتماد ايجاد کنند زيرا اگر اين اعتمادسازي صورت نگيرد و فضاي امنيتي حاکم شود، در اين وضعيت عقل و منطق از صحنه خارج ميشود.
وي خطاب به مديران حراست دانشگاهها و کميتههاي انضباطي دانشگاهها گفت: مطمئن باشيد ايجاد فضاي مناسب براي نقد و نظر و تضارب آرا و طرح ديدگاههاي مختلف در دانشگاهها، به نفع نظام و در جهت تعالي کشور است. قاطبه دانشگاهيان در درون خانواده انقلاب جاي دارند و ايجاد اعتماد و آرامش براي طرح نظرات سياسي، اجتماعي و علمي آنها توسط حراستها يک ضرورت است.
کامران دانشجو تأکيد کرد: فضاي دانشگاهها بايد براي همه به جز عناصر ضد انقلاب امن باشد بنابراين جاذبه حداکثري و دافعه حداقلي در حراست لازم است.
وزير علوم با تأکيد بر اينکه جوان دانشجوي مسلمان ايراني بايد شجاعت داشته باشد گفت: رفتار مأموران حراست دانشگاهها بايد به نوعي باشد که جسارت و شجاعت را در ميان دانشگاهيان تقويت کند و اين شجاعت را در چارچوب قوانين و مقررات اداره کنند که البته لازمه انجام اين موضوع، ارائه طرحها و برنامههايي در اين خصوص است که مسئولان حراست دانشگاهها بايد حتماً اين مهم را پيگيري کنند.
وي با تاکيد بر برخورد خاضعانه مأموران حراست با دانشگاهيان گفت: مأموران حراست بايد در تنظيم و ارائه گزارشات رعايت انصاف و دقت را انجام دهند تا تصميمگيريها با مشکل مواجه نشود و همچنين بهتر است پيشگيري را بر هرگونه برخورد مقدم بدارند.
کامران دانشجو در بخش ديگري از سخنان خود با تأکيد براستفاده از افراد متخصص در امور حراست، داشتن تقوا، شجاعت و رعايت انصاف و عدالت را از ديگر شرايط مأموران حراست دانست و گفت: کارکنان حراست نبايد جناحي فکر کنند بلکه بايد کارشان را بر مبناي تکليف و براي نظام انجام دهند زيرا ترويج تفکر جناحي در درون دانشگاهها و حرکت به سوي يک حزب يا يک جناح در دانشگاهها، خيانت به نظام محسوب ميشود چراکه وظيفه دانشگاهها و مراکز پژوهشي، کادرسازي نيروي متخصص و متعهد به نظام است.
وي همچنين با بيان اينکه مسئولان کميتههاي انضباطي براي رصد موضوعات بايد بصيرت لازم را داشته باشند گفت: کميتههاي انضباطي هم بايد بر اساس تکليف و در مسير نظام حرکت کنند و اگر در بررسي موارد بصيرت مناسبي داشته باشند، ميتوانند از بروز حوادث و مسائل آسيبرسان در محيط هاي دانشگاهي پيشگيري کنند.
وزير علوم با تاکيد بر اينکه هدف از ايجاد کميتههاي انضباطي در دانشگاهها ايجاد نظم و انضباط و اعمال مقررات در دانشگاهها است، گفت: هدف کميته انضباطي نبايد برخورد باشد، بلکه ايجاد انضباط و مديريت بر قوانين موضوعه در خصوص نظم حاکم بر دانشگاه هدف اصلي اين کميتهها است و در اعمال قانون هم نبايد مطلق برخورد کرد بلکه بايد شرايط، افراد و فضاي موجود را سنجيد و با عدالت عمل کرد.