کد خبر 458291
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۰

وزیر بهداشت با بیان تجهیز ۳ هزار کلینیک دندانپزشکی در سراسر کشور، گفت: امسال در همه بیمارستان‌های کشور بین ۲۰۰ تا هزار متر به فضای اورژانس اضافه می‌شود و متخصصان اورژانس و پرستار ویژه نیز به تعداد قابل توجهی توزیع خواهد شد.

به گزارش مشرق، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی با تبریک هفته دولت و میلاد حضرت امام رضا(ع)،‌ اظهار داشت‌: مأموریت ما در 4 بخش بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش است و در این دو سال به همه آنها پرداخته‌ایم و اقدامات مؤثری در قالب طرح تحول سلامت در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام شده است.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه در حوزه بهداشت و درمان نسبت به سایر حوزه‌ها موفق‌تر بوده است، تصریح کرد: درمان چشمگیرتر و سهل‌الوصول‌تر است و ما یک شبه پرداختی از جیب مردم را به جای 37 درصد به 6 درصد رسانده‌ایم، بنابراین طبیعی است که مردم متوجه اثر بهداشت و درمان نسبت به سایر بخش‌ها باشد.

هاشمی ادامه داد: ما به عدالت در سلامت نزدیک شده‌ایم، اما هنوز تا رسیدن به جایگاه واقعی فاصله داریم. اکنون نزدیک به 4 هزار متخصص را در کشور توزیع کرده‌ایم که به‌طور صد درصد در اختیار مراکز دولتی هستند، مثلاً در زابل 11 متخصص زنان داریم که 3 نفر از آن‌ها فوق‌تخصص هستند.

وی اظهار داشت: 2 هزار پزشک عمومی در کشور توزیع شده‌ است و نیاز به پزشک در شهرهای زیر 20 هزار نفر مرتفع و دسترسی به دارو و افزایش اقلام دارویی و مکمل‌های غذایی برای مادران باردار و فرزندان‌شان و واکسن‌های جدید بخشی از تلاش ما برای تحقق عدالت در سلامت است.

وزیر بهداشت با اظهار امیدواری برای افزایش تخت‌های بیمارستانی در مراکز درمانی، گفت: وقتی بتوانیم در مراکز مختلف تعداد تخت‌ها را افزایش دهیم و نیاز به مراجعان به متخصصان را مرتفع،‌ نظام ارجاع را برقرار و همه ایرانیان را، به یک نسبت در قالب بیمه‌ها حمایت کنیم، آن زمان می‌توانیم بگوییم عدالت در سلامت اتفاق افتاده است.

وی درباره شاخص امید به زندگی، اظهار داشت: مطالعات قبلی نشان می‌دهد که سن امید به زندگی برای مردان 73 و برای زنان 74 سال است. هرچند این شاخص افزایش یافته، اما چشمگیر نیست.

هاشمی درباره کاهش هزینه‌های درمان و بیماران خاص، تصریح کرد: اکنون مراجعان در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی در بخش بستری برای تهیه دارو، تجهیزات و اقدامات آزمایشگاهی نیاز به حضور در مراکز دیگر ندارند و در این بخش، سهم پرداختی مردم از 37 درصد به زیر 10 درصد کاهش یافته که این رقم برای روستائیان 3 درصد و برای ساکنان شهرها 6 درصد است.

وی ادامه داد: ما هزینه‌های سرپایی زیادی داریم و توسعه در این بخش با توجه به اعتبارات ما به سال آینده موکول شده است، هرچند بخشی از بیماری‌ها خاص نیستند، اما مرتبط با بیماری‌های خاص در نظر گرفته می‌شوند و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه‌گر باید این مهم را در بسته‌های بعدی قرار دهند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در هزینه‌های دندانپزشکی اتفاق خاصی نیفتاده است در برنامه «تیتر»، اظهار داشت:‌ مصوبه شورای عالی بیمه در این خصوص ضعیف است. اکنون بیش از 90 درصد خدمات دندانپزشکی مردم از بخش خصوصی دریافت می‌کنند و طبیعی است که این هزینه‌ها گران باشد. با بررسی که داشته‌ایم، 4 درصد از هزینه‌های درمان 5 دهک اول که درآمد کم یا خیلی کم دارند،‌ مربوط به دندانپزشکی است. درحالی که 5 دهک دوم که وضعیت اقتصادی خوبی دارند، 20 درصد از هزینه‌های درمانی خود را صرف دندانپزشکی کرده‌اند.

وی افزود: برای این امر بسته‌ای تعریف شده است و با بیمه‌ها رایزنی کرده‌ایم که امیدواریم در ادامه طرح تحول نظام سلامت، به آن دست یابیم.

هاشمی ادامه داد: در حال تجهیز 3 هزار کلینیک دندانپزشکی در سراسر کشور هستیم که دریافتی آنها یک سوم بخش خصوصی است، هرچند که این کافی نیست و باید بیمه توانمند در این بخش تعریف شود.

وزیر بهداشت ضمن ابراز رضایت از وضعیت موجود، گفت: از رئیس جمهور و وزرا ممنونم، زیرا طرح تحول نظام سلامت در روزهای بی‌پولی دولت است. بودجه‌ای که به ما تحویل شده، کم‌تر از دو ماه پول یارانه در سال است.

وی گفت: 570 بیمارستان، 20 هزار خانه بهداشت، 2 هزار و 500 مرکز بهداشتی و 460 هزار پرسنل داریم که درگیر اجرای طرح تحول نظام سلامت هستند.

هاشمی درباره اصلاح تعرفه‌ها اظهار داشت: نمی‌توانیم ادعا کنیم که نسخه واحدی در زمینه تعرفه‌ها نوشته‌ایم، اما باید منافع ملی و مصالح عمومی را در نظر بگیریم. همه باید کمک کنند تا این راه را برویم و این بار برداشته شود. در موضوع تعرفه‌ها تهمت ناروایی زده شده است. سال‌ها بود تعرفه‌ها مورد توجه قرار نگرفته بود.

وی افزود:‌ در پزشکی همه چیز دولتی است و تعرفه‌ها را باید هیأت وزیران تصویب کند. قبل از این دولت، 4 سال بود که در تعرفه جراحی تغییراتی نداشتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تعرفه‌گذاری موجب آرامش در حوزه پزشکی شده است، هرچند جامعه پزشکی را به‌علت دریافت‌ها سرزنش کرده‌ایم، اما هیچ وقت به‌علت آن نپرداخته‌ایم. به نظر می‌رسد بین 3 تا   5 سال طول می‌کشد تا تعرفه‌ها به رقم واقعی خود برسند.

وی افزود: یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها که به وزارت داده می‌شود هم نمی‌تواند صرف خرید ساختمان شود. کارکنان وزارت بهداشت، کارمندان دولت هستند و کارانه و کمک‌هزینه‌ای که به آنها داده می‌شود بستگی به منابع دارد.

هاشمی اظهار داشت: هزار و 500 میلیارد تومان برای ارتقاء هتلینگ که فضای فیزیکی درمانی است، صرفه کرده‌ایم. 700 میلیارد تومان نیز تجهیزات تشخیصی و عمدتاً برای اتاق عمل توزیع شده است.

وی درخصوص توسعه اروژانس‌ها تصریح کرد: رقم قابل توجهی را برای ارتقای اورژانس‌ها اختصاص داده‌ایم هرچند متأسفیم تخت‌های بستری قابل گسترش نیست؛ چراکه طبق قوانین بیمار باید ظرف 6 ساعت از اورژانس تخلیه شود.

وزیر بهداشت گفت: امسال در همه بیمارستان‌های کشور بین 200 تا هزار متر به فضای اورژانس اضافه می‌شود و متخصصان اورژانس و پرستار ویژه نیز به تعداد قابل توجهی توزیع خواهد شد.

هاشمی درباره افزایش کیفیت خدمات ویزیت اظهار داشت: نرخ بخش خصوصی با بخش دولتی متفاوت است. اکنون ویزیت پزشک در مراکز خصوصی 37 هزار تومان است درحالی که افراد در مراجعه به مراکز دولتی 3 هزار تومان پرداخت می‌کنند. طی یک سال گذشته 35 میلیون نفر ویزیت از طریق 600 کلینیک ویژه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه قیمت تمام‌شده هزینه‌های درمانی از 3 مسیر حق بیمه مردم، منابع عمومی و عوارض بر کالاهای آسیب‌رسان تأمین می‌شود، اظهار داشت: عوارض به کالاهای آسیب‌رسان مانند دخانیات، نوشابه، روغن، نمک و شکر می‌تواند به ما در تأمین هزینه‌های درمانی کمک کند. به‌عنوان مثال هزینه عوارض مواد دخانی 11 هزار میلیارد می‌شود.

هاشمی افزود: با بودجه‌ای که در دست داریم به نظر می‌رسد امسال 300 میلیارد اضافه هزینه‌ داشته‌ باشیم، بنابراین باید برای بیمه‌ها منابع پایدار و منطقی تعریف کنیم.

وزیر بهداشت پرداخت به موقع هزینه‌های درمانی توسط سازمان‌های بیمه‌گر را در جهت توسعه خدمات درمانی عنوان کرد و گفت: طبق قانون بیمه باید در پایان هر ماه 60 درصد از هزینه‌ها را پرداخت و ظرف 3 ماه تسویه حساب کند.

وی تصریح کرد: یکی از ظلم‌هایی که درحق ما می‌شود این است که می‌گویند به بهداشت توجه نشده است. حدود 10 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم که تا الان 8 میلیون نفر از آنها که هیچ‌گاه خدمات بهداشتی را دریافت نکرده‌اند از این خدمات بهره‌مند هستند. اکنون به ازای هر 12 هزار و 500 نفر پایگاه ایجاد کرده‌ایم که 4 نفر مراقب سلامت در آن وجود دارد. همچنین به ازای هر 50 هزار نفر یک مرکز جامع سلامت ایجاد شده است که علاوه بر واکسن، خدمات سلامت مادر و نوزاد را انجام می‌دهد. همچنین تا امروز هزار و 500 خانه بهداشت ساخته شده است و خدمات بهداشتی توسط به‌ورز خانم و آقا در آنها ارائه می‌شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: اکنون داروهای ما از 220 قلم به 426 قلم افزایش یافته است. همچنین برای کودکان زیر دو سال و مادران باردار، مکمل‌های غذایی در نظر گرفته‌ایم. ما سال گذشته یک مورد ابتلا به وبا در کشور نداشته‌ایم درحالی که اطراف ما کشورهایی هستند که کانون این بیماری‌ها محسوب می‌شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس