کد خبر 458286
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴

سفارت انگلیس بعد از چهار سال و برای چندمین بار در ایران بازگشایی شد. این کشور همراه حواشی بسیار در ایران داشت و بازگشایی مجدد سفارتش در ایران به دور از حاشیه نبود. چهار سال پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی دخالت کارکنان سفارت انگلیس در حوادث انتخاباتی سال 88 ، کاهش روابط با این کشور را کاهش دادند اما امروز شاهد هستیم دولت تدبیر و امید نسبت به بهبود روابط اقدام کرده است.

به گزارش مشرق، در جریان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بسیاری از سیاسیون کشور عنوان می کنند از آنجایی که قوه مقننه در زمینه کاهش روابط با انگلیس مصوبه داشته است، دولت بدون کسب اجازه از وکلای مردم را نادرست عنوان می کنند. این در حالی است که بر اساس مصوبه مذکور نمایندگان مجلس بازگشایی و افزایش ارتباط با کشور انگلستان را بر عهده دولت قرار داده بودند.

نگاهی به آخرین قطع رابطه بین ایران و بریتانیا

بعد از انقلاب اسلامی، روابط ایران و انگلیس بارها با چالش و قطع ارتباط مواجه شد اما آخرین قطع ارتباط این دو کشور به حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 بر می گردد. بعد از آنکه برخی از مردم به نتیجه انتخابات اعتراض کردند، مشخص شد برخی از کارکنان سفارت انگلیس در ایجاد تنش در جامعه دست داشتند بر همین اساس نیروی های امنیتی جمهوری اسلامی 9 تن از کارکنان این سفارتخانه را دستگیر کردند. با این وجود وزارت امور خارجه بریتانیا، اتهام «دست‌داشتن در ناآرامی‌های ایران» را رد کردو 29 خرداد سال 88 آخرین کارمند ایرانی سفارت بریتانیا با قید وثیقه از زندان اوین تهران، آزاد شد.اما این تنها چالش بین ایران و انگلیس نبود، این کشور تحریم های مالی و به خصوص تحریم بانک مرکزی دست زد که باعث واکنش جدی نمایندگان شد. مجلس نهم شورای اسلامی دوم آذر سال ۱۳۹۰ با رأی موافق ۱۷۹ نماینده طرح دو فوریتی کاهش روابط با بریتانیا را به تصویب رساند. شورای نگهبان، این مصوبه را تأیید کرد و آن را با شرع و قانون اساسی ایران مغایر ندانست.

وزارت خارجه مسئول ارتقا روابط شد

وکلای مردم در واکنش به دخالت انگلیسی ها در امور داخلی و رفتارهای خصمانه در ماد واحده طرح دو فوریتی تاکید کردند وزارت امورخارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ایران ظرف دو هفته، روابط سیاسی را با دولت انگلیس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نیز به حداقل ممکن برساند.  با این حال نمایندگان در تبصره یک این ماده عنوان کردند در صورت تغییر سیاست‌های خصمانه کشور مزبور وزارت امورخارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقاء دهد. همچنین تبصره 2 تصریح دارد وزارت امورخارجه موظف است در مورد سایر کشورهایی که رفتار مشابه انگلیس داشته باشند، گزارشی جهت أخذ تصمیم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.

بنابراین طبق مصوبه مجلس، وزارت امور خارجه کشور مسئول ارتباطی سطح روابط با انگلیس شناخته شد و برای بازگشایی سفارت نیازی به کسب اجازه مجدد از نمایندگان نداشت.

انگلیس به سفارت نیازمندتر است

اردیبهشت سال جاری انتخابات پارلمانی بریتانیا انجام شد و حزب دیود کامرون پیروز این رقابت شد، در آن زمان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران – انگلیس با ارزیابی احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران گفت: انگلیسی‌ها به بازگشایی سفارت نیازمند‌ترند تا جمهوری اسلامی ایران. با این حال بازگشایی سفارت بر اساس تعامل بین دو کشور صورت می‌گیرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد  وزارت امور خارجه کشور این تعامل را با انگلیسی‌ها برای بازگشایی سفارت خواهد داشت.

افزایش ارتباط تا کاردار

عباسعلی منصوری آرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص افزایش ارتباط با انگلیس و منافات آن با مصوبه مجلس نهم شورای اسلامی توضیح داده بود که افزایش ارتباط تا کاردار مشکلی وجود ندارد چون مصوبه مجلس تا این سطح تعریف شده است. بنابراین اگر نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس اقدام شود، در ماه‌های اولیه، کاردار در سفارتخانه حضور خواهد داشت. چنانچه وزارت امور خارجه کشور به این مهم رسید که ارتقای دیپلماسی با انگلیسی‌ها مشکلی به وجود نمی‌‌آورد مانعی بر سر راه معرفی سفیر از سوی انگلیس نخواهد بود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با رد مغایرت بازگشایی  با مصوبه قوه مقننه عنوان کرد: درطرح کاهش ارتباط با انگلیس، بندی دارد که  بر اساس آن افزایش ارتباط با انگلیس را بر دوش وزارت خارجه کشور گذاشته و در صورتی که وزارت بخواهد، مجلس مانع نمی‌شود.
منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس