کد خبر 458229
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶

پژوهشگر ایرانی موفق به ابداع سامانه آب شیرین کن در مقیاس صنعتی شد که بدون نیاز به مصرف برق، قادر به انجام فرآیند نمک زدایی از آب دریا است.

 به گزارش مشرق، سید امیر علائی فرد روز سه شنبه  اظهار داشت: با توجه به اینکه چشمه ها و سفره های زیرزمینی آب کشور در حال خشک هستند و خطر شوری، آبهای زیرزمینی را تهدید می کند و نزولات آسمانی نیز وضعیت خوبی ندارند دریاها پایدارترین منابع آب محسوب می شوند.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته، استفاده از دستگاه های آب شیرین کن در سواحل شمالی و جنوبی ایران رواج یافته است اما شرکت توانیر استفاده از این آب شیرین کن ها در ساعات اوج باری را موجب خسارت سنگین به شبکه برق کشور می داند زیرا تمام این دستگاه ها برقی هستند و به دلیل مصرف بالا، اغلب موجب خسارت به شبکه و قطعی برق می شوند.

علائی فرد خاطرنشان کرد: استفاده از آب شیرین کن ها به روش فعلی برای تامین آب شرب، تا حدودی منطقی به نظر می رسد اما با توجه به هزینه های بالای تولید، استفاده از آن برای مصارف صنعتی و کشاورزی مقرون به صرفه نیست زیرا این دستگاه ها برای شیرین کردن هر متر مکعب آب، حدود چهار کیلو وات برق مصرف می کنند که نزدیک به 400 تومان هزینه دارد و علاوه بر این، مخارج دیگری نیز از جمله تعویض ممبران ها (غشاهای اسمزی)، تعمیر و نگهداری و سایر تجهیزات به کاربران تحمیل می کند.

وی در توضیح ویژگی ها و مزایای طرح اختراعی خود که اخیرا در فرابورس نیز عرضه شده است، گفت: از آنجا که روش اختراعی آب شیرین کن به انرژی برق نیاز ندارد قیمت تمام شده برای فرآیند شیرین کردن هر مترمکعب آب تا 70 درصد کاهش پیدا می کند.

این مخترع ایرانی یادآور شد: در آب شیرین کن هایی که در شمال و جنوب کشور و سایر نقاط جهان وجود دارد از پمپ های فشار قوی برقی استفاده می شود که باید بتوانند فشار بالای 40 بار (Bar) را تولید کنند و به ازای نمک زدایی هر سه هزار مترمکعب آب محصول در شبانه روز، حدود 500 هزار دلار یعنی معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای خرید این پمپ های وارداتی هزینه می شود ولی ما در سامانه خود با حذف اینگونه پمپها و استفاده از تجهیزات ساخت داخل، هزینه های سرمایه گذاری اولیه را تا 50 درصد کاهش داده ایم.

وی ادامه داد: در روش های پیشین، آب دریا با چگالی بالا با استفاده از پمپ های برقی از عمق حدود 10 متری و یا چاه های ساحلی به سایت آب شیرین کن منتقل می شود که در روش جدید این عمل به وسیله فشار هیدرواستاتیک دریا و بدون مصرف برق صورت می گیرد.

به گفته علائی فرد در این اختراع، عملیات تخلیه پساب به اعماق دریاها و در مناطق بسیار دور از ساحل، کاملا بدون مصرف برق انجام می گیرد و کمترین آسیب به محیط زیست دریا و آبزیان وارد می شود.

سامانه آب شیرین کن بدون مصرف برق که حاصل دو سال تلاش علائی فرد است هیچ گونه نمونه داخلی و خارجی ندارد و گواهی نامه ثبت اختراع دریافت کرده و علمی بودن آن از طرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد تایید قرار گرفته است.

وی درباره اقدامات و پیگیری های خود به منظور تولید تجاری سامانه آب شیرین کن بدون مصرف برق نیز گفت: این سامانه در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته و طی نامه ای دستور ساخت و اجرای پایلوت این سامانه اختراعی به شرکت آبفای روستایی استان گلستان داده شده است.

علائی فرد تصریح کرد: مسوولان آبفای گلستان نیز رضایت و نیاز خود به استفاده از این سامانه آب شیرین کن را ابراز کردند ولی کتبا اعلام کردند که اعتبارات لازم برای اجرای این طرح را در اختیار ندارند.

وی برای اجرایی کردن این طرح اختراعی با همکاری بخش های دولتی و غیردولتی و یا سرمایه گذاران داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرد و گفت: ساخت این سامانه در مقیاس صنعتی، علاوه بر توجیه زیست محیطی و مقابله با بحران کم آبی در کشور، دارای توجیه اقتصادی است.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 2
  • محمد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    3 0
    تولید برق بدون نیاز به سوخت و آب شیرین کن های بدون نیاز به سوخت آینده انرژی ایران را تشکیل خواهد داد و باید سرمایه ها به این سمت سوق داده بشن ؟؟؟؟؟
  • محمدی نسب از جنوب ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 0
    با سلام برای ساخت این دستگاه باید از مردم کمک گرفت، از همه مردم ایران چرا که همه به آن نیاز دارند ممکن است دولت یا توان کمک نداره یا اینقدر طول بکشه که این اختراع و مخترع از ایران خارج شود. یک برنامه تلویزیونی برای معرفی این اختراع تخصیص داده شود و برای شهرهای که نیاز به آب دارند از مردمان همان شهر کمک گرفته شود. ساخت این دستگاه از خرید موبایل، لباس و خودرو شیک خیلی مهمتر است برای مردم باید تفهیم شود که شرکت در ساخت چندین سایت از این دستگاه ، شبح بی آبی از بعضی از شهرها دور خواهد ساخت. بعضی از شهرهای سیستان و بلوچستان ، کرمان ، هرمزگان و مناطق مرکزی ایران به سب شبح خشکی سالی و بی آبی احتمال تخلیه و نابودی دارد. موضوع تهیه آب از دریا به تحریم ها نسبت دادند در حالی که ساخت پمپ ، فیلتر ، لوله های آن داخل ایران امکان پذیر است و مخترعان جوان ما هم که زیادند ولی، اراده و مدیریت دولت در اجرای پروژه ها ضعیف است باید خود مردم با شرکت های خصوصی این کار انجام بدهند و دولت فقط نظارت کند و شرایط برای ساخت و ساز تسهیل نمایند. باید از اینچنین مخترعانی حمایت لازم شود و به آنها بها داد شود تا توسط کشورهای دیگر جذب نشوند زود اقدام شود تا این اختراع زودتر جواب بدهد.
  • حسینی راد ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    3 0
    خبر به این مهمی و خوبی باید تیتر اول روزنامه شود چرا مظلومانه عنوان شده است. خبر خوشحال کننده ای است برای مردم ایران و علی الخصوص مناطق جنوبی و شرقی و مرکزی ایران - انشاء الله موفق و پیروز باشند بتوانند دستگاه بصورت صنعتی بسازند
  • شاکری ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    3 0
    این خبر خیلی مهمتر از والیبال و فوتبال است ولی حیف که ما به چیزهای بی اهمیت خیلی توجه می کنیم ولی از کنار اخبار با اهمیت حیاتی خیلی ساده می گذریم صد افسوس که اینقدر بی ملاحظه ایم بهر حال به جوانان مستعد و خلاقامان خسته نباشید می گوییم
  • جواد IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
    0 0
    با این اختراع تصفیه آب خلیج فارس برای کشاورزی مقرون به صرفه است؟؟؟ یا فقط برای خشک کردن دریاچه خزر خوبه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس