کد خبر 457079
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف، دستگاه تصفیه آب قابل حملی را ساخته اند که می تواند با زدودن انواع آلودگی های میکربی و کاهش ذرات معلق در آبهای سطحی، در فجایع طبیعی به بازماندگان در تامین آب شرب کمک کند.

 به گزارش مشرق، فجایع طبیعی معمولا به ناگهان می آیند و زود می روند اما مشکلات ناشی از ویران شدن زیرساخت ها به ویژه تاسیسات آبرسانی تا مدتها جان بازماندگان را تهدید می کند.

تشنگی یکی از بزرگترین این تهدیدها برای بازماندگان فجایع طبیعی است به همین دلیل پژوهشگران مرکز غشای دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از فناوری غشا ، دستگاه کوچک و قابل حملی را ساخته اند که می تواند بدون استفاده از مواد شیمیایی یا انرژی الکتریکی، آلودگی های مختلف موجود در آب های سطحی یا آب چاه ها از جمله باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها را زدوده و ذرات معلق موجود در اینگونه آب ها را تا حد استاندارد شرب کاهش دهد.

استادیار دانشگاه صنعتی شریف و همکار پروژه تولید این دستگاه تصفیه، درباره چالش های فنی این دستگاه می گوید: لازم بود بهترین اندازه حفرات برای غشا را به گونه ای تعیین می کردیم که آلودگی ها را به صورتی مطمئن دفع کند اما کوچک کردن بیش از حد حفرات موجب می شد تا برای عبور آب فشار زیادی نیاز باشد که برای این فشار باید پمپ را در دستگاه تعبیه می کردیم.
دکتر سید عباس موسوی با بیان اینکه این دستگاه که با همکاری دکتر جمال ارغوانی از دانشکده مهندسی مکانیک ساخته شده است، افزود: این دستگاه تصفیه آب، تست های کیفیت آب را در آزمایشگاه های دانشگاه صنعتی شریف که جزء مراکز معتمد محیط زیستی کشور به شمار می آیند، با موفقیت پشت سر گذاشته و به زودی توسط یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد این دانشگاه به تولید انبوه خواهد رسید.

به گفته مسوولان دانشگاه صنعتی شریف، مرکز غشای این دانشگاه تنها مرکزی است که توانسته در کشور فناوری غشا را از آزمایشگاه خارج کرده و آن را به صورت صنعتی درآورد.

این مرکز با همکاری شرکت های دانش بنیان تاکنون توانسته است غشاءهای اولترا فیلتراسیپون و میکرو فیلتراسیون تولید داخل را به بازار عرضه کند و هم اکنون در حال تلاش برای تولید تجاری غشاهای اسمز معکوس برای مصارف خانگی است.

مرکز غشای همچنین با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران جهت احداث کارخانه تولید غشا با ظرفیت تولید 25 هزار مدول در سال مشغول همکاری است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس