کد خبر 458130
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۰

فرمانده تیپ۲۵۸ شهید پژوهنده ارتش با اشاره به بارش باران و ریزش کوه در محدوده گردنه خوش ییلاق شاهرود، گفت: این حادثه طبیعی ۵۰خودرو و مسافر را گرفتار کرد.

به گزارش مشرق، سرهنگ ستاد سید ابوالقاسم کریمی حسینی، ضمن اشاره به بارش باران و وقوع سیل در محدوده تیپ۲۵۸ شهید پژوهنده و محور شاهرود – آزادشهر، افزود: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی و مالی نداشته است اما مسدود شدن راه و بارش‌های سنگین در این محدوده، باعث بروز مشکلاتی برای مسافران شده است که با امدادرسانی کادر تیپ۲۵۸ شهید پژوهنده، این هم‌وطنان موقتاً در پادگان منطقه چهل دختر اسکان‌یافته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امدادی این تیپ در همان دقایق اولیه با حضور در محل نسبت به انتقال هم‌وطنان به مراکز اسکان خود اقدام کرده‌اند و تاکنون کار اسکان موقت ۵۰مسافر به‌خوبی انجام‌شده است.

عضو ستاد بحران شهرستان شاهرود افزود: تهیه غذای گرم، نان، پوشاک مناسب و ملزومات موردنیاز برای استراحت و اسکان در اختیار هم‌وطنان گرفتار در حادثه سیل و ریزیش کوه قرارگرفته است و با توجه به ادامه بارش‌ها تا ساعات آینده، احتمال اسکان مسافران تا صبح فردا وجود دارد لذا ارتش جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که پذیرای این عزیزان باشد.

کریمی حسینی همچنین با اشاره به مانور بلیات نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران که صبح امروز در شاهرود برگزار شد، گفت: صبح فردا و هم‌زمان با دومین روز از هفته دولت، تیپ۲۵۸شهید پژوهنده میزبان دور دوم مانور بلیات با موضوع مقابله با بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله بود که با مشیت الهی این سناریوی ساختگی به واقعیت بدل شد و توانایی‌های ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران در عرصه واقعی به امتحان گذاشته شد.

وی بابیان اینکه خوشبختانه آمادگی نیروهای امدادی تیپ۲۵۸شهید پژوهنده و سرعت عمل در اسکان موقت مسافران باعث شد تا هیچ‌کدام از هم‌وطنانمان در این حادثه متضرر نشوند، ادامه داد: همچنین خودروهای درراه مانده مسافران نیز به حاشیه پادگان چهل دختر منتقل‌شده است.

فرمانده تیپ۲۵۸ شهید پژوهنده شاهرود افزود: همه امکانات مقابله با بحران ازجمله نانوایی سیار، چادرهای اسکان، خودروهای آمبولانس و موتورولانس و امدادگر به‌واسطه مانور روز دوشنبه، باحال آماده‌باش بودند که این امر رسیدگی به وضعیت درراه ماندگان سیل گردنه خوشش ییلاق را سرعت بخشیده است.

کریمی حسینی همچنین درباره وضعیت کنونی گردنه خوشش ییلاق، توضیح داد: حادثه سیل و ریزش کوه دقایق نخستین خود را می‌گذراند لذا هنوز هیچ خودروی امدادی از خارج مجموعه ارتش از شهرستان شاهرود به منطقه نرسیده‌اند و این در حالی است که جاده همچنان براثر ریزش کوه مسدود است.

وی ادامه داد: خودروهای اداره راه وترابری شهرستان شاهرود نیز در ساعت۲۲:۳۰ به منطقه اعزام‌شده‌اند که همچنان به گردنه خوشش ییلاق نرسیده‌اند اما امیدواریم با اعزام این خودروها و ادوات راه‌سازی، محور به‌زودی بازگشایی شود.

عضو ستاد بحران شهرستان شاهرود درباره وضعیت مسافران، افزود: هیچ‌گونه نگرانی در این خصوص وجود ندارد چراکه ارتش آمادگی پذیرایی این عزیزان با هر تعدادی را دارد.

یکی از مسافران درراه مانده در تماس تلفنی درباره نحوه وقوع حادثه گفت: از اوایل محور کلاته خیج شاهرود بارش‌ها به‌صورت پراکنده شدت بیشتری یافت و پس از ساختمان راهدارخانه گورخان، سیلاب در میان جاده دیده می‌شد.

محمدرضا رمضانی که به همراه همسر خود هم‌اکنون در کمپ تیپ۲۵۸نیروی زمینی ارتش اسکان‌یافته است، ادامه می‌دهد: در بدو ورود به گردنه تصمیم به بازگشت گرفتیم اما به‌واسطه ترافیک پشت سرمان به‌ناچار ادامه مسیر دادیم تا اینکه متوجه ریزش کوه و مجبور به توقف شدیم چراکه دیگر امکان پیشروی برایمان وجود نداشت.

وی افزود: در بدو مشاهده این وضعیت مراتب را به پلیس‌راه گزارش کردیم اما تا ورود ایشان، کادر ارتش جمهوری اسلامی در شاهرود پس از لحظاتی وارد عمل شدند و مارا برای اسکان به پادگان چهل دختر انتقال دادند.

این شهروند بابیان اینکه بارش‌ها همچنان ادامه دارد اما از شدت آن در ساعات اولیه کاسته شده است، درباره وضعیت کنونی جاده، گفت: خوشبختانه در حادثه ریزش کوه هیچ هم‌وطنی آسیب‌ندیده است و تنها به یک خودروی سواری سمند مقداری آسیب وارد شد.

رمضانی افزود: حادثه آن‌قدر سریع اتفاق افتاد که هیچ‌کدام از نیروهای امدادی تاکنون که ساعت ۲۲:۳۵ است به مقصد نرسیده‌اند لذا امیدواریم مسیر برای تردد خودروها تا ساعاتی دیگر بازگشایی شود.

وی با انتقاد از وضعیت موجود نسبت به هواشناسی، می‌گوید: پیش از حرکت با سامانه اطلاعات راه‌ها تماس گرفتیم و به‌خصوص درباره گردنه خوش ییلاق تحقیق کردیم و تنها جواب این عزیزان به ما بارش‌های پراکنده در ارتفاعات و تردد روان بود لذا آمادگی بروز چنین حادثه‌ای را نه ازلحاظ روانی و نه ازلحاظ تجهیزات نداشتیم و به‌شدت غافلگیر شدیم.

گفتنی است عدم برقراری ارتباط تلفنی برای برخی اپراتورهای تلفن همراه نیز دیگر مشکلی است که مسافران درراه مانده و خانواده‌های چشم‌انتظارشان را بیش‌ازپیش نسبت به وضعیت عزیزانشان نگران کرده است همچنین شواهد حاکی از گشوده شدن راه طی ساعات آینده با استفاده از ادوات راه‌سازی شهرستان شاهرود است چراکه آسیب خاصی به محور اصلی نرسیده و میزان ریزش سنگ‌ها در میان جاده چشم‌گیر نیست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس