کد خبر 457887
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹

موضوع جاسوسی نه تنها در آمریکا و کشورهای غربی بلکه از رژیم صهیونیستی نیز به چشم می خورد.

گروه فضای مجازی مشرق- استفاده از تکنولوژی در هر حوزه ای می توان در کنار محاسن معایبی را نیز به همراه داشته باشد. اخیرا یکی از سایت های معاند و وابسته به آمریکا مدعی شده است که شنود اطلاعاتی درکشور انجام می شود. موضوعی که فارغ از صحت و سقم آن، بررسی تحلیلی آن توسط یک رسانه آمریکایی اسباب حیرت و تعجب را برای مخاطبین به همراه خواهد داشت.

بر اساس آمار منتشر شده در سالهای اخیر بیشترین میزان شنود اطلاعاتی در کشورهای اروپایی و آمریکایی گزارش شده است. به عنوان مثال تعداد زیادی از برج های تلفن همراه در انگلیس، گیرنده های جاسوسی تلفن همراه هستند که فعالیت اصلی آنها گوش دادن به ارتباطات تلفنی به صورت نامحسوس است. این در حالی است که مدتها پیش از مخابره شدن این خبر چنین اتفاقی در حال وقوع بوده است.

همچنین در سال گذشته شنود اطلاعات توسط آژانس امنیت ملی آمریکا در صدر اخبار قرار گرفت و در ماههای گذشته دادگاه استيناف فدرال آمريکا در نيويورک به فرجام‌خواهي پرونده شنود مکالمات مردم آمريکا توسط آژانس امنيت ملي رأي داد و اعلام کرد که اين کار غيرقانوني بوده است.

باراک اوباما در این زمینه موافقت خود را با طرح شنود اعلام کرد و تنها خواستار تغییر شیوه اجرایی آن شد.

پشت پرده شنودهای اطلاعاتی گسترده

در عین حال، پارلمان فرانسه در ماههای اخیر لايحه مربوط به دادن اختيارات بيشتر به نهادهای امنيتی و اطلاعاتی آن کشور برای شنود از شهروندانش را تصويب کرد. بر اساس این قانون سازمانهای اطلاعاتی فرانسه اجازه خواهند داشت بدون نياز به حکم دادگاه از دستگاهای شنود، دوربين، ميکروفونهای مخفی و ديگر ابزار جاسوسی استفاده کنند.

همچنین موارد بسیار زیادی از شنود اطلاعات و سرقت آنها توسط دستگاههای امنیتی گزارش شده است که بر این اساس پرداختن به چنین گزارشات تفصیلی درباره چنین اتفاقی در ایران و سکوت در برابر فعالیت های غرب تنها یک موضوع را نمایان می کند و آن دشمنی و سیاه نمایی هر چه بیشتر آنها می باشد.

در عین حال با در نظر گرفتن چنین شرایطی موضوعات زیر قابل بررسی اجمالی خواهد بود:

1- پرداختن تفصیلی به موضوع شنود اطلاعاتی در حالی که فعالیت های جاسوسی و استراق سمع در کشورهای اروپایی، آمریکا و رژیم صهیونیستی به صورت گسترده در حال انجام است بیشتر به مزاحی تلخ می ماند که این رسانه ها برای تبرئه کردن خود نشان می دهند.

2-موضوع جاسوسی نه تنها در آمریکا و کشورهای غربی بلکه از رژیم صهیونیستی اسرائیل نیز به چشم می خورد. در مذاکرات 1+5 یکی از اخباری که در صدر اخبار جهان مخابره شد خبر جاسوسی اسرائیل از روند مذاکرات بود. این اتفاق به قدری سنگین بود که روزنامه وال استریت ژورنال از شکایت کاخ سفید از اقدام "اسرائیل" در جاسوسی از مذاکرات هسته‌ای ایران خبر داد.

پشت پرده شنودهای اطلاعاتی گسترده

3- استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و همگام شدن با ساختار دنیای دیجیتال و ارتباطات قطعاً یکی از ملزومات در هر کشوری محسوب میشود که کشور ما ایران نیز از این امر مثتثنا نیست. اما به نظر می رسد همراه شدن این تکنولوژی با مبانی و ساختارهای ارزشی هر جامعه ای باید مورد توجه قرار گیرد تا بهانه برای چنین رسانه هایی فراهم نشود. هرچند دریافت اطلاعات در مواردی با توجه به حساسیت ها و ویژگی های آن نیاز است و می تواند به منظور امنیت جامعه استفاده شود اما اساساً تقلید افراطی در مکانیزه کردن بر اساس تکنولوژی های غربی آفاتی می تواند داشته باشد.

4- نگاهی به ساختار شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای موبایلی و همچنین رصد فعالیت آنها دیگر بر کسی پوشیده نیست. جمع آوری اطلاعات از کاربران و ذخیره سازی اطلاعات از طریق ارائه خدمات صوتی، تصویری و چند رسانه ای در قالب این امکانات، یکی از موضوعاتی است که باعث فاصله گرفتن بیشتر مردم از این امکانات می شود.


پشت پرده شنودهای اطلاعاتی گسترده

به عنوان مثال نرم افزار ارتباطی وایبر در سالهای گذشته با توجه به گستردگی فعالیتش در دنیا و همچنین امکاناتی که به ظاهر برای رفاه حال مخاطبین ارائه کرده است توانسته بانک های اطلاعاتی خود را تکمیل و گاه در جهت حملات و برنامه ریزی های نظامی خود مورد استفاده قرار دهد. موضوعی که از دید رسانه های مذکور مغفول می ماند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مخاطب ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    آخه این هم شد گزارش... این چی بود نوشتید. یه ذره حرفه‌ای مطلب بزنید. معلوم نیست کدوم آدم بی‌سوادی اینها رو نوشته. آخه مشرق عزیز، اینجور مطالب سطح پایین زدن برات زشته، افت داره. نکن این کارو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس