کد خبر 457796
تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

براساس قانون جدید، دست نظام مالیاتی در تائید مالیات اجاره باز شده است و در ابتدا باید اسناد اجاره تعیین شود و مبنای آن، ۸۰ درصد ارقام جدول املاک خواهد بود.

به گزارش مشرق، علی عسکری امروز در نشستی خبری در وزارت اقتصاد به مناسبت هفته دولت گفت: براساس قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، برای دریافت مالیات از برخی افراد که نسبت به پرداخت مالیات اقدام نمی کنند، راستی آزمایی هایی را با کمک نظام بانکی انجام خواهیم داد و اگر فردی فعالیتی در نظام اقتصادی داشته باشد و مالیات درآمد خود را اعلام نکند، از طریق این اطلاعات مورد شناسایی قرار می گیرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با اشاره به هماهنگی با نظام بانکی برای راستی آزمایی مالیاتی از طریق فعالیت‌های بانکی، اظهارداشت: البته تبادل تمام اطلاعات بانکی به سازمان مالیاتی محرمانه است و این محرمانه بودن برای نظام بانکی و هم مالیاتی صدق می کند و چنانچه کارمندی نسبت به افشای این اطلاعات در سازمان مالیاتی اقدام کند تا ۵ سال از خدمات دولتی محروم خواهد شد و از ۶ ماه تا ۲ سال نیز زندانی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از اطلاعات بانکی به هیچ وجه سوء استفاده نخواهد شد بلکه حسن استفاده می شود، تصریح کرد: موضوع اصلی شناسایی درآمد است و کارکنان بانکی باید در این زمینه همکاری کنند و این همکاری در چارچوب محرمانه بودن اطلاعات خواهد بود.

عسکری افزود: البته سازمان مالیاتی نیز با نظام بانکی همکاری می کند به این نحو که اگر فردی بدهکار مالیاتی است، برای اعتبارسنجی به منظور پرداخت تسهیلات به نظام بانکی معرفی می شود تا از پرداخت تسهیلات امتناع شود.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه برای دریافت مالیات به هیچ وجه به حساب‌های مالی مردم سرک نخواهیم کشید، تصریح کرد: اگر کسی فعالیت اقتصادی می کند، باید اسناد و مدارک معاملات خود را به سازمان مالیاتی بدهد، البته برای دریافت مالیات مودیان را به سه طبقه کم ریسک، ریسک بالا و متوسط طبقه بندی می کنند و آنهایی که دارای ریسک بالایی هستند، مورد رسیدگی و سایر اطلاعات نظیر اطلاعات بانکی قرار می گیرند و ما به دنبال راستی آزمایی نسبت به فعالیت‌های اقتصادی مودیان هستیم تا براساس آن مالیات واقعی را دریافت نماییم.

وی گفت: براساس قانون قبلی مالیاتی، پس اندازهای مردم در موسسات مالی و اعتباری مجاز از مالیات معاف هستند ولی براساس قانون جدید، موسسات غیر مجاز که از بانک مرکزی مجوز فعالیت ندارند، چه تسهیلات و چه سپرده ها مشمول مالیات است.

عسکری خاطرنشان کرد: با بانک مرکزی نسبت به اینکه ما این موسسات را مجاز تلقی می کنیم، اختلاف داریم، این در حالی است که سازمان مالیاتی این موسسات را غیر مجاز تلقی می کند. براساس آن، هر فعال اقتصادی که درآمد دارد، مشمول مالیات است که ما این موضوع را برای آنها لحاظ می کنیم.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی افزود: براساس قانون قبلی مالیاتی، اگر فردی یک میلیون تومان مالیات به سازمان مالیاتی بدهکار بود، چه شرکت و چه شخص حقوقی و حقیقی ممنوع الخروج می شود اما براساس قانون جدید، تا ۲۰ درصد سرمایه بدهکاران مالیاتی یا معادل ۵۰۰ میلیون تومان اگر بدهکار باشند، ممنوع الخروج می شود، یعنی رقم ممنوع الخروج از یک میلیون تومان به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: اگر اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش تولید فعالیت کنند، معادل ۱۰ درصد سرمایه یا ۲۰۰ میلیون تومان و برای حقیقی ها که جزو دو گروه اول نباشد، ۱۰ میلیون تومان به بالا مورد محاسبه قرار می گیرد.

رفع تبعیض مالیات حقوق بگیران دولتی و خصوصی

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از رفع تبعیض مالیات حقوق کارکنان بخش دولتی و خصوصی خبر داد و گفت: تا ۷ برابر معافیت پایه، نرخ مالیات برای کارکنان دولتی و خصوصی ۱۰ درصد است و مازاد بر آن، ۲۰ درصد خواهد بود، همچنین تا نرخ ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال معاف از مالیات است و تا ۷ برابر آن، ۱۰ درصد و مازاد بر آن، کسی حقوق بگیرد، ۲۰ درصد معاف خواهد بود.

ساده‌سازی مالیات بر ارث

عسکری در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ساده‌سازی مالیات بر ارث براساس اصلاحیه قانون جدید مالیات‌ها خبر داد و گفت: سه درصد از موجودی بانکی متوفی، مالیات بر ارث است. براساس قانون جدید، مالیات بر ارث مانند مالیات نقل و انتقال املاک است و هر یک از وراث می‌توانند به صورت جداگانه مالیات را پس از انحصار وراثت بپردازند.

وی ادامه داد: تمام پرونده‌های مالیات بر ارث ایران از ۹۰ سال پیش تاکنون در سازمان نگهداری شده اما براساس قانون جدید، هر مالی در هر زمانی از متوفی شناسایی شود، مالیات آن قابل پرداخت است و این قانون از سال ۹۵ اجرایی خواهد شد.

نحوه اخذ مالیات از اجاره‌بها

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور درباره درآمد اجاره گفت: بسیاری از افراد که منزل مسکونی، تجاری یا اداری خود را اجاره می‌دادند، اجاره‌نامه صوری یا غیرواقعی ارائه می‌کردند و یا اجاره‌نامه تنظیم نمی‌کردند اما براساس قانون جدید، دست نظام مالیاتی در تائید مالیات اجاره باز شده است و در ابتدا باید اسناد اجاره تعیین شود و مبنای آن، ۸۰ درصد ارقام جدول املاک خواهد بود، این در حالی است که بسیاری از افراد از مالیات اجاره فرار می‌کنند.

عسگری درباره مالیات واحدهای مسکونی خالی از سکنه اظهارداشت: وزارت مسکن، سازمان مالیاتی و سازمان ثبت اسناد بر روی این موضوع کار می‌کنند، همچنین براساس قانون جدید از سال دوم اگر ملک خالی باشد، ۵۰ درصد مالیات متعلقه، مالیات به آن متعلق می‌گیرد و از سال سوم، معادل مالیات اجاره و سال چهارم به بعد یک و نیم برابر مالیات متعلق، مالیات به آن تعلق خواهد گرفت. اگر کسی خانه خالی نگه دارد، مانند این است که آن را به کسی اجاره داده و باید مالیات آن را بپردازد.

وی درباره نحوه و چگونگی شناسایی خانه‌های خالی، گفت: سامانه املاک قرار است از طریق وزارت مسکن ایجاد شود، همچنین در وزارت صنایع تمامی املاک، پروانه می‌گیرند و ثبت می‌شوند و در سامانه منعکس خواهند شد. بر این اساس، نوع کاربری آنها مشخص می‌شود و خانه‌های خالی معلوم خواهد شد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    با سلام خدمت رییس محترم سازمان لطفا کمی هم به فکر وضع درامدی کارمندانتان باشید واقعا نسبت به سایر ارگانها زیر 50درصد دریافتی دارند در صورتی که هیچ کدام از فشارهای وارده مثل ما را ندارند وانها پیش زن وبچه خودوکارمندان دیگر سرافکنده هستند لذا از وضع موجود ناراضی هستند وکسی که ناراضی باشد خداوند هم ناراضی است انشالله کمی بیشتر به فکرشان باشید
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    من که نفهمیدم چی شد اما سوال اصلی اینه که چه خدمتی در مفابل پرداخت مالیات عاید مردم شده است؟
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    خجالت داره روی هر چیزی دارید مالیات میگیرید روی همه قبض های آب و برق و گاز و تلفن و تلفن همراه و اینترنت و دقیقا هر چیزی که میخوایم بخریم مالیات میخوره درد اینجاست که یه بار به کل حقوقمون مالیات خورده و کم شده این دیگه چه صیغه ای هست اگر طرف داشت خونه میخرید مستاجر بدبخت از چند جهت باید بخوره دارید خوب پیش میرید یواش یواش جهنم ازمون پیشی میگیره بعد بیایید بگید چرا اینقدر خودشکی زیاد شده؟ لامصب ها بفهمید من له شدم توی این شرمندگی های زندگی له شدم هر روز از ارزوهام کم کنم له شدم از بس که نگرش مثبت گذاشتم و مهربانی کردم و خشم دیدم اینه کشور اسلامی که همشهریانشون باید زجر بشکن خدایا فقط یه تقاضا کمک که نمیکنی مرگ برام نزدیکتر کن
  • شهلا ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    جناب ناشناس ، چه حرفها ! ..خدمت ؟!..خیلی پر توقع هستینا ..یک کم توقع تونو پایین بیارین !!!انقدر به مسئولین فشار نیارین .
  • ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    عزيزم خدمت از اين بالاتر که در مقابل اخذ ماليات از اجاره و خانه هاي خالي ، هم نرخ اجاره بالا خواهد رفت و هم قيمت مسکن مجدد بالا خواهد رفت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس