اندیشکده «امریکن اینترپرایز» با اشاره به بیانات اخیر رهبر انقلاب و تأکید ایشان بر جلوگیری از نفوذ آمریکا در ایران، نوشته است که سران ایران دریافته‌اند که اوباما امیدوار است اجرای توافق هسته‌ای، به تغییر ماهیت نظام ایران منجر شود.

به گزارش مشرق، اندیشکده دست راستی «امریکن اینترپرایز» در گزارشی به قلم «متیو مک‌کینس» نوشته است که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا امیدوار است که توافق هسته‌ای با ایران، به تغییر سیاست‌های تهران و نهایتا تغییر ماهوی جمهوری اسلامی منجر شود.

وی در این گزارش با اشاره به تأکید مقامات معظم رهبری بر جلوگیری از نفوذ آمریکا در ایران و همچنین اظهارات مشابه مقامات ایرانی، نوشته است که است که به نظر می‌رسد سران ایران متوجه این هدف دولت آمریکا شده‌اند.

مک‌کینس در این رابطه نوشته است: «رئیس‌جمهور اوباما امیدوار است که وارد کردن ایران به جامعه جهانی، دولت ایران را به تعدیل رفتار و تبدیل شدن به "قدرتی مسئول" در منطقه وادار کرده و نهایتا ماهیت خود رژیم را هم دستخوش تغییر کند.»

وی افزود: «(آیت‌الله) خامنه‌ای و سران امنیتی در تهران کاملا از این هدف آگاه هستند. با توجه به موضع‌گیری‌ها و اظهارات تهران، به نظر می‌رسد که آیت‌الله و ژنرال‌ها هیچ‌یک از این‌ها (تغییرات در سیاست‌ها) را نخواهند.»

ایران و گروه موسوم به 1+5 تیر ماه امسال در شهر وین به توافقی بر سر مسئله هسته‌ای دست یافتند که باید در ایران و آمریکا به تائید نهادهای قانونگذاری و نظارتی برسد. از زمان اعلام جمع‌بندی مذاکرات، اندیشکده‌ها و تحلیلگران متعددی در آمریکا تاکید کرده‌اند که واشنگتن باید برای افزایش نفوذ در ایران و تقویت جریان‌های همراه خود، تلاش کند.

هفته گذشته هم اندیشکده «مرکز امنیت آمریکایی جدید» در همین راستا بر لزوم «فشار برای استراتژی ایجاد اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران» تأکید کرده و نوشت: «آمریکا باید یک استراتژی تهاجمی ترویج اصلاحات سیاسی و اجتماعی در ایران را دنبال کند. آمریکا در این موضوع که قبل از انقضای توافق هسته‌ای، شاهد اصلاحات سیاسی در ایران باشد، یک منفعت و علاقه زیادی دارد».

این اندیشکده افزود: ««آمریکا باید با سرمایه‌گذاری کردن روی توافق هسته‌ای به ترویج اصلاحات در ایران کمک کند تا تعامل بیشتر موسسات غیردولتی آمریکایی و بین‌المللی و نهادهای جامعه مدنی در ایران تسهیل شود و نیز (واشنگتن) به باقی ماندن در کنار فعالانی در ایران که به دنبال اصلاحات سیاسی در کشور هستند ادامه دهد».
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس