کد خبر 457462
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در نشستی در دانشگاه علامه گفت: ما عادت به تقدیر نداریم، هر جا صحبتی می‌شود و از زحمات تیم مذاکره‌ کننده تقدیر و تشکر صورت می‌گیرد منتظر هستم که به قسمت «اما» برسند و به تیم بتازند.

به گزارش مشرق، امروز دانشگاه علامه طباطبایی برای سومین بار در طول مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم میزبان نشستی بود با عنوان «مذاکرات هسته‌ای و علوم سیاسی در ایران» و آنگونه که سجادپور مدیر جلسه عنوان کرد این نشست برای قدردانی از ظریف و تیمش هم ترتیب داده شده بود.

محمد فرهادی وزیر علوم، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی دو معاونش، محمدمهدی طهرانچی، محمود نیلی احمدآبادی و حسین سلیمی روسای دانشگاه‌های شهید بهشتی، تهران و علامه طباطبایی نیز حضور داشتند و در ابتدای این نشست محمدکاظم سجادپور استاد دانشگاه روابط بین‌الملل وزارت خارجه مدیر این نشست بود و گهگاه با تذکر از سخنرانان می‌خواست سخنانش را خلاصه کنند تا به بقیه هم وقت برسد.

فرهادی وزیر علوم اولین سخنران این نشست بود و از همتای خود در وزارت خارجه به خاطر برجام و مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد و توافق وین را بزرگ‌ترین سند حقوق بشر در قرن اخیر خواند.

پس از فرهادی روسای سه دانشگاه علامه طباطبایی، تهران و شهید بهشتی به سخنرانی پرداختند و بعد از آن نوبت به ظریف رسید و ظریف در سخنان خود به تشریح قدرت منطقه‌ای ایران و پروژه ایران هراسی در منطقه برای مقابله با نفوذ ایران پرداخت و بعد از آن تعدادی از اساتید علوم سیاسی به بیان نقطه نظرات خود درباره برنامه جامع اقدام مشترک پرداختند.

هوشنگ امیراحمدی، موسس شورای آمریکایی ایرانی و صادق زیباکلام، مدرس علوم سیاسی دانشگاه تهران هم از دیگر کسانی بودند که در این برنامه حضور داشتند و البته در جایگاه شنوندگان حضور داشتند نه سخنرانان.

اساتیدی چون عبدالعلی قوام، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، خانم لطفیان، رنجبران، محسن عبداللهی، زمانی به بیان نظراتشان پرداختند و پس از آن سیروس ناصری مذاکره کننده اسبق هسته‌ای و غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم سخنرانی کردند و سیروس ناصری سؤالاتی را از ظریف درباره برجام پرسید و ظریف که در تمام این مدت با دقت به گفته‌های اساتید گوش می‌داد، به چند سؤال درباره تاثیر برجام بر اقتصاد و ... پاسخ داد و بعد از سخنانش محل نشست را ترک کرد و معاونانش به ایراد سخن پرداختند.

البته قبل از آنها سید قاسم افتخاری استاد دانشگاه تهران هم قدری درباره برنامه هسته‌ای سخن گفت و مجید تخت روانچی معاون وزیر خارجه هم این بار بر خلاف نشست‌های قبلی به بیان برخی نکات درباره مذاکرات پرداخت از جمله صراحت تیم مذاکره کننده در مذاکرات و ...

سخنران پایانی این نشست هم سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود و اینگونه گفت: ما عادت به تقدیر نداریم، هر جا صحبتی می‌شود و از زحمات تیم مذاکره‌ کننده تقدیر و تشکر صورت می‌گیرد منتظر هستم که به قسمت «اما» برسند و به تیم بتازند.

وی اضافه کرد: از صبح امروز منتظر بودم که به قسمت «اما» برسیم، اما نرسیدیم.

معاون ظریف در بخشی از اظهاراتش با اشاره به بررسی‌ها و انتقاداتی که در حین مذاکرات نیز صورت می‌گرفت، عنوان کرد:‌ این مذاکرات مورد جراحی قرار می‌گرفت و البته تعدادی در این وسط ناشی از مسائلی که می‌توان اسم آن را هر چه گذاشت، مخالفت‌هایشان رنگ و بوی دیگری داشت و به عنوان مثال در وسط جراحی لوله اکسیژن را قطع می‌کردند و حرف‌هایی را بیان می‌کردند که طرف مقابل از آن استفاده کند.

عراقچی با بیان اینکه در حال حاضر نیز همین کار از سوی عده‌ای صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اکثر دلواپسی‌هایی که اظهار می‌شود از سر دلسوزی نیست و وظیفه ما نیز پاسخگویی و روشنگری است، ولی برای جمع محدودی، فکر می‌کنم از حد و مرز و جنبه انتقاد گذشته و به لجاجت رسیده و هر چه توضیح داده می‌شود اثر نمی‌کند و ظاهراً قرار نیست اثر کند.

به گفته عراقچی این ترجیح منافع جناحی و شخصی بر منافع ملی است.

اینکه عده‌ای برجام را اصلا نخوانده و انتقاد می‌کنند از دیگر مواردی بود که عراقچی به آن پرداخت و با اشاره به برخی از منتقدان که به گفته وی مدعی هستند دانشمند هسته‌ای می‌باشند و با تأکید بر اینکه اشاره به شخص خاصی ندارم، اظهار داشت:‌ این افراد می‌گویند رآکتور اراکی که در برجام مورد توافق قرار گرفته آب سنگین نیست، چرا که سوخت آن اورانیوم غنی‌شده است نه اورانیوم طبیعی. این در حالی است که هم آمریکایی‌ها و هم دانشمندان هسته‌ای به ما می‌گویند و هم در برجام آمده که این رآکتور آب سنگین است.

معاون وزیر خارجه خطاب به این افراد گفت: چه اصراری است که بیخود ذهن مردم را منحرف و تلخ می‌‌کنید.

عراقچی با بیان اینکه از روز اول بر اساس خطوط قرمزی که برای ما تعیین شده بود بایستی ماهیت آب سنگین حفظ می‌شد، عنوان کرد: ما نیز در همان راستا حرکت کردیم.

وی با اشاره به مطالب مطرح شده در خصوص بتن‌ریزی در قلب رآکتور اراک که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده گفت: قضیه بتن شاهکار روانی آمریکایی‌هاست که بر افکار عمومی ما قالب کردند.

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: اراک یک بازی صد در صد باخته برای آمریکا و صد در صد برد برای ماست.

وی با بیان اینکه خط قرمز و موضع علنی آمریکا این بود که به ایران آب سنگین ندهند، خاطرنشان کرد:‌ آمریکایی‌ها یک بازی صد در صد باخته را در فضای روانی به نفع خود تغییر می‌دهند.

معاون وزیر خارجه در پایان با قدردانی از برگزاری این نشست و حتی انتقاداتی که همواره مطرح می‌شود، گفت: بیش از 90 درصد این انتقادات دلسوزانه است و تعدادی هم که مطرح می‌شود برای دل شکستن و اغراضی دیگر صورت می‌گیرد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    برنامه پوچ و بی محتوا و پر از فدایت شوم و قربانت گردم!! مردم چه گناهی کردند انقدر به شعورشان توهین میشود؟
  • شفق ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    حضور در جمع حامیان بدون حضور منتقدان و ژست انتقاد پذیری گرفتن مصداق مثل خودگویی و خود خندی حضرات است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس