کد خبر 457118
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰

وزیر خارجه اضافه کرد: نیاز است به دنیا به شیوه دیگری نگاه کنیم و این یکی از دستاوردهای انقلاب است که به ما اجازه داد قالب‌های موهوم را بشکنیم و به شکل دیگری نکاه کنیم.

به گزارش مشرق، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز ( یکشنبه) در نشست علمی مذاکرات هسته ای و علوم سیاسی ایران در محل دانشگاه علامت طباطبایی به تشریح روند مذاکرات هسته ای و برنامه جامع اقدام مشترک پرداخت.

وی با بیان اینکه نقش علم در ساختن آینده بی بدیل است، گفت: دانشمندان روابط بین‌الملل دو وظیفه اساسی و مبنایی را در دنیای کنونی برعهده دارند؛ وظیفه شناخت تحولات بین‌المللی و وظیفه ساختن آینده‌ای مبتنی بر اراده معطوف به صلح پیشرفت و همزیستی.

ظریف ادامه داد: نیاز است این دو با هم دنبال شود.

به گفته وی، تئوری‌های مبتنی بر قدرت نتوانسته صلح را به ارمغان آورد.

وزیر خارجه اضافه کرد: نیاز است به قول سهراب چشمهایمان را بشوییم و به دنیا به شیوه دیگری نگاه کنیم و این یکی از دستاوردهای انقلاب است که به ما اجازه داد قالب‌های موهوم را بشکنیم و به شکل دیگری نکاه کنیم.

ظریف گفت: وظیفه دانشمند علوم سیاسی آینده سازی و ارائه نگرش جدید برای آینده است.

وی ادامه داد: اکثر کشورهایی که حرفی برای گفتن در نظام بین‌الملل را دارند، آینده نگری دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: نیاز داریم در روابط بین‌الملل و علوم سیاسی به آینده و خودمان نگاه کنیم.

ظریف به شرایط ویژه جهان اشاره کرد و گفت: وظیفه من و اساتید این رشته شناخت جهان است. امروز نظام جهانی در حال گذار است.

وی افزود: برخی با توهم و عجله نظم نوین جهانی را وعده و اقدامات وسیعی را صورت دادند. چه بسیار خونها ریخته شد تا نظام دوقطبی به تک قطبی تبدیل شود.

ظریف اظهار داشت: اگر تمام دوران کلینتون را نگاه کنید، هر سال یک جنگ را به دنیا تحمیل کرد، اما نظم جدید شکل نگرفت. علیرغم خونهایی که در افغانستان و عراق ریخته شد.

به گفته وی این اشتباه محاسبه همانطور که برای آمریکا گران تمام شد، برای عراق، افغانستان و کوزوو نیز گران تمام شد.

وزیر خارجه کشورمان به قطعنامه‌هایی که علیه ایران در این سالها صادر شد، اشاره کرد و گفت: شرایط بین‌المللی باعث شده بازیگران جدیدی در عرصه بین‌الملل وارد و بازی کنند.

ظریف با بیان اینکه کنشگران جدیدی وارد عرصه بین‌الملل شده‌اند، گفت: منابع قدرت نیز متحول شده است.

وی همچنین گفت: ابزار قدرت هم متنوع شده است.

ظریف با بیان اینکه ایران با استفاده از ابزار قدرت جدید به قدرت منطقه‌ای تبدیل شد.

خاطرنشان کرد: ما به قدرت خودباوری رسیدیم و می‌توانیم در مقابل روش‌های گذشته روش‌های جدیدی ارائه دهیم. البته باید حرف خود را با منطق و آرامش بزنیم.

وزیر خارجه با اشاره به خودباوری، سلطه ناپذیری و حضور ایران در منطقه، گفت: بدخواهان ما بعد از اینمه دیدند ایران به قدرتی منطقه‌ای تبدیل شده پروژه امنیتی سازی کردن ایران را دنبال کردند.

وی افزود: موضوع هسته‌ای یکی از ابزارهای قدرت ما بود و گفتیم کسی نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند. ما منبع قدرتی در منطقه داشتیم که می‌خواستند با ایران هسته‌ای این منبع را از بین ببرند از سوی دیگر با توجه به دسترسی به دانش هسته‌ای می‌خواستند این منبع قدرت را نیز از بین ببرند.

ظریف ادامه داد: مذاکرات هسته‌ای با تمام دشواری‌ها و پستی و بلندی‌های داخل متنی این بود که منابع قدرتمان را حفظ کردیم.

وی با بیان اینکه امروز دعواهایی در خصوص جزییات مذاکرات هست، گفت: از دیگر سو تلاش می‌کنند ایران هراسی را در منطقه ترویج کنند که مقابله با آن نیازمند فهم شرایط، بازی دقیق، منطقی و راهبردی و آینده نگری است.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص آینده منطقه بعد از برجام و اینکه آیا درکشور گشایش اقتصادی ایجاد می شود؟ گفت: اگر برجام را فرصت ببینیم برجام هم زمینه را برای ما در منطقه ایجاد می کند و هم می تواند گشایش جدی اقتصادی ایجاد کند.

وی افزود: اگر برجام را فرصت ببینیم که فضای بین المللی ضد ایرانی را در هم چپانده و به همسایگان اطمینان دهیم که این کار را شروع کردیم، امکان استفاده از برجام برای پیشرفت اقتصادی فراهم می شود.

ظریف با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه آدم عاقل در ایران سرمایه گذاری نمی کند، عنوان کرد: هر آدم عاقلی در ایران سرمایه گذاری می کند زیرا ایران بهترین، امن ترین و با ثبات ترین منطقه در دنیا برای سرمایه کذاری است.

به گفته وی یکی از فرصت های استثنایی سالیان گذشته در برجام است.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره قطعنامه ٢٢٣١ گفت: 2231 کاری جز محدود کردن سلاح هسته ای انجام نمی دهد.

ظریف خاطرنشان کرد: برجام میتواند گشایش اقتصادی ایجاد کند البته مبنای پیشرفت اقتصادی ما باید اقتصاد مقارمتی باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس