کد خبر 456830
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲

رسانه ونزوئلایی تله‌سور گزارش داد رئیس جمهور مکزیک پس از گذشت ۹ ماه از مردم کشورش به خاطر خرید خانه 7 میلیون دلاری عذرخواهی کرده و برای اثبات بی‌گناهی خود مدارکی ارائه داد.

به گزارش مشرق، در آمریکای لاتین به نقل از «تله سور»، «انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک و «آنخلیکا ریورا» همسر وی روز گذشته از این‌که با خرید خانه جنجالی 7 میلیون دلاری موجب خشم مردم مکزیک شدند از مردم کشورشان صمیمانه عذرخواهی کردند.

«پنیا نیتو» در این‌باره ضمن ارائه مدارکی گفت که اقدام وی و همسرش بر اساس قانون مکزیک و متعهد به اجرای نظام ملی مبارزه با فساد مکزیک بوده است.

«وریگیلیو آندراده» وزیر امور عمومی مکزیک و مسئول رسیدگی به پرونده رسوایی سیاسی «پنیا نیتو» اعلام کرد که خانه متعلق به «ریورا» همسر رئیس جمهور مکزیک بوده و«نیتو» و همسرش مسئول تخلفات صورت گرفته نیستند و هیچ تضاد منافعی در کار نبوده است.

در این بین رئیس جمهور مکزیک در مقابل این رسوایی از «آندراده» خواست گروهی از کارشناسان شناخته شده و خبره را تشکیل دهد تا تحقیقی روی این شرکت‌ها و قراردادهای پرسود آن‌ها انجام دهند.

وزیر امور عمومی مکزیک نیز اعلام کرد که مفاد قراردادهای خرید خانه پس از روی کار آمدن این افراد تغییر نکرده است؛ اما در بین مردم درباره صحت این تحقیقات همچنان تردید وجود دارد.

گفته می‌شود «آندراده» عضو حزب حاکم مکزیک «حزب نهادی انقلابی» بوده و از سوی دیگر دوست نزدیک وزیر دارایی نیز به شمار می‌رود.

در میان «ریکاردو آنایا» رئیس حزب «اقدام ملی مکزیک» مدارک ارائه شده توسط «آندراده» را بی‌اساس عنوان کرده و گفت این قبیل مدارک برای مردم مکزیک شوخی بیش نیستند.

خبر خرید این خانه در زمانی‌که مکزیک دچار مشکلات اقتصادی بود، پس از مدتی تبدیل به رسوایی سیاسی شده و وجهه «پنیانیتو» را به عنوان رئیس جمهور مکزیک در داخل و خارج از کشور تیره کرد.

در 9 نوامبر (18 آبان 93) رسانه‌های مکزیک پس از انجام تحقیقاتی ویژه جزئیات مربوط به خانه گران قیمت همسر رئیس جمهور مکزیک را منتشر و اعلام کردند که این خانه متعلق به شرکت سهامی «گروپو ایگا» می‌باشد و در «لوماس د چاپولتپک» بهترین مکان مکزیکو سیتی (پایتخت مکزیک) واقع و هزینه آن توسط «ریورا» پرداخت می‌شده است.

با وجود سوالاتی که در مورد قیمت گزاف خانه «ریورا» مطرح می‌باشد ابهاماتی نیز در مورد ارتباط این خانه با شرکت «گروپو ایگا» که برنده مناقصه‌های دولتی شده بود وجود دارد.

شرکت سهامی «گروپو ایگا» در زمان فرمانداری «نیتو» در ایالت مکزیکو موفق به کسب چندین قرارداد ساخت و ساز در کشور مکزیک شد؛ آرماندو هینوخوسا کانتو صاحب این شرکت می‌باشد و ارتباطات قوی با رئیس جمهور مکزیک دارد.

بر اساس اعلام رسانه‌های مکزیک «نیتو» در زمان انجام رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری این کشور خانه دیگری را که متعلق به «کانتو» صاحب شرکت «گروپو ایگا» بوده به عنوان مقر جایگزین مورد استفاده قرار داده است.

این خانه نیز در «لوماس د چاپولتیک» واقع شده و مانند خانه لوکس 7 میلیون دلاری «ریورا» توسط ارتش مکزیک محافظت می‌شده است؛ این خانه در 2 مایلی خانه لوکس همسر رئیس جمهور مکزیک قرار دارد.

در ماه آوریل شرکت «گروپو ایگا» موفق به تغییر مجوز استفاده از زمین این خانه شد و اجازه ساخت تا ارتفاع 9 متری را به دست آورد؛ همسایگانی که در مجاورت این خانه قرار دارند اذعان داشتند که روند تغییر مجوز استفاده از زمین آن شفاف نبوده و حتی 300 امضا نیز جمع آوری کردند که مانع از این کار شوند اما موفقیتی را در پی نداشت؛ در طول رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مکزیک هرگز گزارشی از این خانه به مقامات محلی داده نشده بود.

نام شرکت «گروپو ایگا» همچنین در بین شرکت‌هایی که برنده مناقصه ساخت راه‌آهن سریع السیر «مکزیک- کرتارو» شده بودند قرار داشت اما طی هفته‌های گذشته دولت مکزیک بدون هیچ توضیحی اعلام کرد که از این مناقصه صرف نظر کرده است.

لغو پروژه ساخت راه‌آهن سریع السیر  مکزیک-کرتارو عملکرد ضعیف دیگری است که در دولت نیتو پس از حادثه ناپدید‌ شدن 43 دانش‌آموز مدرسه آیوتسیناپا در ایالت گررو رخ داده که افزایش خشم عمومی را در برداشته است.

ریورا اظهار کرده است که قبل از ازدواج با رئیس جمهور مکزیک بازیگر مشهوری بوده و با جمع آوری سرمایه از طریق کار برای شبکه تلویزیونی «تله ویسا» توانسته به آن خانه گران بها دست یابد اما حاضر است برای رفع هرگونه شک و ابهامی در مورد نحوه خریدش آن را به فروش برساند.

کارشناسان و مردم مکزیک معتقدند که اظهارات ریورا مبنی بر دریافت میلیون‌ها دلار پول از طریق کار در شبکه «تله ویسا» غیر واقع می‌باشد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس