تصویری که «محمد رسول الله» معطوف به آن است فارغ از بازخوانی های تاریخی و پساتاریخی، حقیقتی متابین از تاریخ مندی ساختار گرا را مورد توجه قرار می دهد حقیقی که در مسیر چهره وحیانی پیامبر (ص) حرکت می کند.

گروه فرهنگی مشرق - مهمترین دستاورد «محمد رسول الله» را می توان ارائه تصویر حقیقی از آخرین رسول خداوند در میان هجوم پروژه های هالیوودی برای مسخ چهره پیامبران اولوالعزم دانست. روندی که هالیوود آن را از دهه 50 میلادی آغاز نمود و تا هم اکنون با ساخت فیلم «خروج : خدایان و پادشاهان» ادامه داد. آثاری همچون «آخرین وسوسه مسیح» 1988، «انجیل به روایت متی» 1964 و عمده آثاری که با مورد توجه قرار دادن بازخوانی یهودی (عهد عتیق) از سرگذشت انبیاء ساخته شده اند ارائه دهنده تصویری مغرضانه و تحریف شده از حقیقت رسالت آنان می باشند.


«محمد رسول الله»؛ روایتی متمایز از تاریخی نگری


در این میان «محمد رسول الله» بازتاب دهنده تصویری استکبار ستیز و لاهوتی از حیات گرانبهای پیامبر اسلام است و خوشبختانه بازخوانی زندگانی خاتم انبیاء را در مقام محاکات متوجه ارائه تصویری مترادف با شعارهای امروز جامعه جهانی نکرده است، این در حالی ست که مهمترین قصد ورود هالیوود در ساخت پروژه هایی از زندگانی پیامبرانی اولوالعزم عمدتا ایجاد نوعی همانند انگاری با شعارهای تبلیغاتی و سیاسی می باشد این دکترین در پروژه های تاریخی که شخصیت های مهم تاریخ را مضمون فیلم های خود قرار می دهد نیز نمایان است لذا آنچه در ساخت آثار تاریخی هالیوود مورد هدف است قهرمان سازی و اصالت بخشی با شعار های تبلیغاتی سیاست روز است.

تصویری که «محمد رسول الله» معطوف به آن است فارغ از بازخوانی های تاریخی و پساتاریخی، حقیقتی متابین از تاریخ مندی ساختار گرا را مورد توجه قرار می دهد. حقیقی که در مسیر چهره وحیانی پیامبر (ص) حرکت می کند. جریان نگرش تاریخی در غرب در رجوع به متون و روایات دینی با مورد توجه قرار دادن زمان مندی تاریخی در مطالعه آن روایات، هر گونه وجوه قدسی و الوهی مورد نظر را حذف می کنند زیرا بازخوانی تاریخی را نسبت به الوهیت فراتاریخی ارجح می دانند این نسبت که به اشکال مختلفی به علم تاویل متن شناخته می شود آغاز نسبی انگاری و تشکیک در هرگونه بازخوانی از روایت متنی است و لذا این نسبی انگاری مانع اصالت بخشی به هر تفسیر و خوانشی می شود این برخورد عمدتا برای قدسی زدایی از متون دینی در راستای بازخوانی سکولار از روایات و احادیث حرکت می کند.



«محمد رسول الله»؛ روایتی متمایز از تاریخی نگری


«محمد رسول الله» روایت گر بخشی از حیات مبارک پیامبر اسلامی می باشد، مهمترین ویژگی آن را می توان ارائه تصویری واقعی و ملموس در عین حال آرمانی و حقیقی از وجود مبارک ایشان دانست تصویری که با حرکت روی مرز باریکی از روایت تاریخی تمایز بازخوانی نکته بین برآمده از سینمای جریان انقلاب اسلامی را با روایت های فرامتنی هالیوودی عیان می سازد و این فی النفسه دستاوردی بزرگ است.

هر چند ظرفیت هایی که موجب ساخت این فیلم با ارزش شد از ظرفیت های عمدتا اقتصادی امروز سینمای ایران فراتر است اما دستاورد بین المللی این فیلم یقینا گامی بلند در راستای ایجاد یک جریان سینمایی با هویت ایرانی - اسلامی می باشد.

مسعود قدیمی

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    مهم ترین دستاورد شاد کردن دل ملت های مسلمان و جواب دندانشکن به توهین کنندگان به ساحت مقدس رسول رحمت و مقابله با اسلام وهابی داعشی و تکفیری ست که دست پرورده ی غرب و ارتجاع عرب هستند
  • هادی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    من نمیدانم چه اصراری است که برخی تلاش می کنند با ردیف کردن کلمات سخت و ثقیل خوانندگان را به درد سر بیاندازند. برادر من ثقیل بودن متن نشانه علم بالای نویسنده نیست. لطفا رعایت فرمایید
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • زهیر ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    ((تصویری که «محمد رسول الله» معطوف به آن است فارغ از بازخوانی های تاریخی و پساتاریخی، حقیقتی متابین از تاریخ مندی ساختار گرا را مورد توجه قرار می دهد.)) خداییش خودت فهمیدی چی نوشتی؟ فارسی دری نوشتی یا فارسی مدرن؟
  • علی ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام ببخشید سواد من قد این کلمات نبود اگه ممکنه یکی اینا رو معنی کنه 1- لاهوتی 2- محاکات 3- الوهی 4- خوانشی 5- الوهیت فراتاریخی تشکر **
  • مسعود قدیمی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    لاهوت = الوهی متضاد ناسوت = زمینی محاکات = به مرتبه ای از هنر گفته می شود که واقع گرایی آن تنها تقلید صرف نیست بلکه موجب بازآفرینی معنای جدید می شود.محاکات در هنر مفهوم گسترده و عمیقی دارد الوهی = الهی خوانش= هر فردی در برخورد با یک اثر هنری و ادبی درکی برآمده خواندن یا دیدن آن اثر دارد که به آن درک خوانش گفته میشود این درک تنها مختص همان فرد است و میان افراد متغییر است یعنی هر فردی برداشت خود را از یک اثر هنری دارد الوهیت فرتاریخی = قرآن و اسلام در مقام کلام وحی در مفاهیم تاریخی مختص زمان خود نمی گنجد بلکه حقیقی فرا بشری که در تمام ادوار تاریخ وجود دارد را عیان می سازد
  • مسعود قدیمی ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آقا زهیر ، دوست عزیز در ابتدای یادداشت عرض نمودن که سینمای غرب قصد آن دارد تا وجود پیامبران را تنها برای مقطع تاریخی خاصی خلاصه نماید و بگوید که اگر پیامبران آمدن تنها به دلیل مختصات تاریخی همان دوره بود و بس دیگر هیچ احتیاجی به آموزه های آنان نیست به این برداشت می گویند "تاریخی" در مقابل آن برداشتی که چهره ای انتزاعی و به کلی ناواقع از حقیقت رسالت پیامبران ارائه می دهند و قصد آن دارند که بگویند پیامبران اصلا برای تاریخ اصالت واقعی قائل نیستند نیز برداشت پساتاریخی ست.
  • محمد رضا شفیعی راد ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    قدیمی جان اگه استفاده از کلمات قلدر گران بها بود نیچه پیامبر عصر جدید بود.
  • مسعود قدیمی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای محمد رضا شفیعی راد،دوست محترم مقصودتان از "قلدر" را متوجه نمی شوم کلمات شئنی دارند که عمق معنایی آنها را گسترده می کند بنده نمی توان مفاهیم را تنزل دهم زیرا این تنزل حتی اگر بنا بر مصلحت باشد مرتبه مفاهیم مورد نظر را نیز تنزل می دهد به عنوان مثال واژه "محاکات" به اندازه یک کتاب مفهوم دارد شما پیشنهاد می دهید که چه واژه ای به جای آن بگذارم؟؟ مگر وقتی مرحوم مددپور در تحلیل سینمای ابراهیم حاتمی کیا از این لغت مکررا استفاده می کند قصدشان فخر فروشی بود؟؟این چه استدلال بی منطقی ست؟ در خصوص نیچه یقینا عمق معنایی فلسفه نیچه خود موجب انقلابی در فلسفه غرب شد اگر این عمق اندیشی نبود هیچگاه نیچه نمی توانست بنیان های فلسفه مدرن را ویران کند و موج عظیمی به راه بیاندازد.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    نویسنده عزیز مقاله لطفا توجه داشته باشید بیشتر خوانندگان مقاله فارغ التحصیل رشته هنر یا سینما نیستند ، هر چند نمی دانم این واژه های نامانوس مربوط به این رشته ها هست یا نه ، به هر حال استفاده از کلمات نامانوس به همراه جمله های ناشیوا در سبک نگارش باعث شده پیام شما به مخاطب نرسد
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    ارزو دارم شوم سوی مدینه ره سپار تا بگیرم در بغل قبر نبی را در کنار انشا...همه ی ارزو مندان به این ارزوی خود برسند
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    به نظرم منظور متباین هست به معنی روشن، واضح حقیقتی روشن
  • محمد رضا شفیعی راد ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    آقای قدیمی عزیز حق با شماست بنده نیز به طور استعاره از یکی از فیلسوفان صاحب برند اسم بردم....و محتوای کلامم اینه که اندیشمندان عصر جدید باید به بیان ساده ولی پر محتوا دل جوانان فلسفه زده رو بدست بیاورند.
  • رازی ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    0 0
    آقای قدیمی عزیز من هماره تمامی نوشته های شما را میخوانم و حقیقتا از نوشته های فاخر و ارزشمند شما لذت میبرم . اما کمی به دوستان حق بدهید چرا که شاید همه ی دوستان نتوانند این مفاهیم را تحلیل نمایند . بنابراین آقای قدیمی عزیز، دوست باسواد و صاحب اندیشه ، خواهش میکنم سعی کنید با ساده نوشتن دل دوستان را بدست آوردید تا مطالب شما همیشه مخاطب داشته باشد. سپاس از لطف و محبت شما .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس