کد خبر 456208
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷

پس از توافق وین کشورهای مختلف آمریکایی و اروپایی برای حضور در ایران دندان تیز کرده اند. در بین شرکت‌های خارجی فعال در حوزه صنعت از جمله فولکس واگن، بریتیش پترلیوم و بسیار از شرکت‌هایی دیگر از کشورهای مختلف، زمزمه‌هایی نیز از حضور مک دونالد به گوش می‌رسد.

به گزارش مشرق، حضور برندهای مختلف صنایع غذایی بین المللی بویژه آمریکایی در ایران همواره با حاشیه ها و بحث‌های فراوان همراه بوده در این بین مخالفت‌ها و موافقت‌های زیادی وجود دارد که به شایعات مربوط به فعالیت این برندها دامن می‌زند. بعنوان مثال بعضی از صنایع  وابسته به صهیونیست ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی شعبه هایشان در ایران تعطیل شد اما این شرکت‌ها در تکاپوی ورود مجددا به بازار ایران هستند.

پس از جمع‌بندی مذاکرات، کشورهای مختلف آمریکایی و اروپایی برای حضور در ایران دندان تیز کرده اند. در بین شرکت‌های خارجی فعال در حوزه صنعت از جمله فولکس واگن، بریتیش پترلیوم و بسیار از شرکت‌هایی دیگر از کشورهای مختلف، زمزمه‌هایی نیز از حضور مک دونالد به گوش می‌رسد که پس از سال‌های طولانی دوری از بازار ایران برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده است و فرم درخواست اعطای نمایندگی در ایران را پس از پایان مذاکرات وین، در وبسایتش قرار داد. در این بین گمانه زنی‌ها حکایت از داستان‌های متفاوت حضور این شرکت در ایران دارد.

مک دونالد از کجا آمد و به کجا می‌رود

شرکت مک‌دونالد در سراسر دنیا دارای بزرگترین رستوران‌های زنجیره ای است. این شرکت با فعالیت در 119 کشور روزانه دارای 68 میلیون مشتری است. تاریخ آغاز به کار این شرکت به 1940 باز می‌گردد، برادران مک‌دونالد، کار خود را با یک دستگاه تولید نوشیدنی‌های «میلک شیک» شروع کردند. دفتر مرکزی شرکت  مک دونالد در ایالت ایلینویس آمریکا قرار دارد. بر اساس آمار موسسه اینتر‌برند در سال 2011 مک‌دونالد با ارزش سهامی معادل 35,593 میلیون دلار و 6% رشد نسبت به سال 2010 به عنوان ششمین برند تجاری برتر در دنیا شناخته شد.

از مك دونالد به عنوان نماد اقتصاد كاپيتاليستي آمريكا یاد می‌شود. این شرکت در تلاش است با صرف هزينه هاي هنگفت تبليغاتي موقعيت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذايي را حفظ کند این در حالی است که  مک دونالد همواره به دلیل شرایط کاری و سیاست هایش در مقابل کارکنان مودر انتقاد بوده است. بیش از نیمی از کارکنان این شرکت زیر ۲۱ سال هستند و این به معنای این است که این افراد از حداقل حقوق برخوردار هستند.

در سال 2003 عبارت McJOB در فرهنگ لغت وبستر وارد شد که به معنی نوعی از کار با حقوق پایین و نیز بیانگر این موضوع است. مشکلات مک دونالد بزرگ به همین جا ختم نمی‌شود و کارکنان این برند تجاری برتر در بدترین شرایط کاری از جمله بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط بهداشتی و ایمنی محیط کار می کنند علاوه بر این موضوع بغرنج دیگر که همواره در آمریکا و در کشورهای اروپای غربی مورد بحث است یعنی تبعیض نژادی شرایط سختی را برای سیاه پوستان ایجاد کرده تا جایی که برخی از شعبه‌های رستوران مک‌دونالد کارکنان و کارگران سیاه‌پوست خود را به‌دلیل رنگ پوست‌شان اخراج کرده است.


بایدها و نبایدهای بازگشت مک دونالد به ایران

طبق گفته مسوولان کشور و بر اساس اقتصاد مقاومتی اتکا به سرمایه های دشمن کار درستی نیست در حال حاضر و پس توافق وین شرکت‌های مختلف فعال در زمینه های مختلف برای حضور در ایران اعلام آمادگی کرده اند اما نباید این امر را نادیده گرفت که برداشته شدن تحریم ها تیغ دو لبه است در عین حال که باعث ورود سرمایه های خارجی به بازار ایران و رونق می شود به همان اندازه هم می تواند خطرناک باشد که مبادا در سایه حضور این شرکت ها تولید ملی دچار زیان شود.

مورد ديگری كه بايد در اين برهه مورد نظر قرار گيرد، آمادگی صنايع داخلی برای رقابت با شركت های خارجی است. حالا که پس از توافق هسته ای، درهای ایران به روی كمپانی های معروف جهان گشوده شده است اینطور به نظر می رسد که اگر برنامه ریزی درست انجام نشود شرکت هایی که توان رقابت ندارند از صحنه حذف خواهند شد.

بعنوان مثل شرکتی که این روزها حضورش در ایران با ابهامات و سوالاتی همراه است شرکت مک دونالد است. این شرکت قبل از انقلاب با دو شعبه در ایران فعاليت می کرد اما پس از انقلاب این دوشعبه بطور کامل تعطیل شد. پس از گذشت چند سال از انقلاب مك دونالد برند خود را در ايران ثبت كرد اما بعد از به وجود آمدن واكنش هاي منفي نسبت به تاسيس اين برند آمريكايي، تاسيس شعبه هاي آن در اواخر سال 70 به تعليق درآمد.

بدنبال پاسخ این سوال که آیا مک دونالد به ایران بازمی‌گردد ایا این شرکت آمریکایی سایه اش بر سر اغذيه فروشي هاي ايران سنگینی خواهد کرد یا نه و این که آیا به این کمپانی مجوز داده می شود دلیلی شد که مصاحبه ای با رییس اتحادیه اغذیه فروشان انجام دهیم.

احمدی شهریور رئیس اتحادیه اغذیه فروشان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص حضور مک دونالد در ایران اظهار داشت: قطعا مک دونالد جایگاهی در ایران نخواهد داشت زیرا ملت ایران به آمریکا بدبین هستند و حاضر نیستندکه این شرکت در ایران شعبه بزند و در آمدهای مردم تو جیب این شرکت برود و همچنین مسئولین کشور نیز پذیرنده حضور مک دونالد نیستند.

وی افزود: همانطور که همه می‌دانند مسوولین کشور بدنبال اشتغالزایی هستند بنابراین حضور این شرکت مغایر با این امر و در واقع ضد اشتغالزایی است زیرا تمام مواد اولیه این شرکت از خارج وارد می‌شود.

احمدی شهریور در خصوص برندسازی در واحدهای اغذیه فروشی در ایران گفت: ما برندهای مختلف داریم اکثر این برندها شرکتی و  زنجیره‌ای هستند و به ثبت هم رسیده‌اند. مثل  پدرخوب، بوف، عطاویچ، سوپراستار برگر و بسیاری از برندهای دیگر که تعداد آنها به 60 تا 70 برند می‌رسد این برندها از نظر فضا، مدیریت، بهداشت اکثرا در سطح بالا هستند و از کیفیت خوبی برخورداند .

رییس اتحادیه اغذیه فروشان در ادامه اظهار داشت : برندهای ایرانی مورد حمایت دولت نیستند و دولت هیچ پشتیبانی از این شرکت‌ها و برندها انجام نمی‌دهد و آنها به صورت خصوصی فعالیت می‌کنند، با این وجود ما توانایی رقابت با مک دونالد و شرکت‌هایی از این قبیل را داریم.

در ادامه با طرح این سوال که با وجود تاثیر مخرب، حضور این شرکت‌ها باعث رقابت پذیری می‌شود، وی گفت: با گشتی در سطح تهران و شهرستان های بزرگ متوجه خواهیم شد که ما واحدهای فست فود بسیار با کیفیتی داریم حضور این شرکت تاثیری بر روی بازار ما ندارد زیرا مردم حضور مک دونالد را نخواهند پذیرفت.

احمدی شهریور در پایان یادرآور شد: حضور مک دونالد در ایران در حد حرف است هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است. معمولا حرف و حدیث ‌هایی از قبیل فروش تابلو و برند و بازکردن حساب برای خرید برند مطرح می‌شود مردم مراقب باشند که اسیر این شایعات بی اساس نشوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    1 0
    روش مبارزه شما درست نیست . انگار از مک دونالد می ترسیم . واقعیت این است که اگر هم مک دونالد خوب هم باشد ، ما به آن نیازی نداریم و بهترش را داریم . به جای حرکت ها و قلم زنی های منفعلانه و عقب نشینی ها و افشاگری هایی که نه به ما ربطی دارد و نه به آنها ، بیایید این واقعیت را که ما به مکدونالد نیازی نداریم را تبلیغ کنیم . مک دونالد چه چیزی را می خواهد به ما بدهد که ما نداریم ؟ همبرگر ؟ کباب کوبیده ؟ بریونی اصفهان ؟ چلوکباب برگ ؟ مرغ ؟ ماهی ؟ ...... ؟؟ اگر دقت کنید کشور هایی که میزبان خوبی برای مکدونالد بودند ، از نظر فرهنگ غذایی دچار ضعف بودند . بریتانیا ؟ چین ؟ کره ؟ ویتنام ؟ شوروی سابق ؟ .... ؟؟ کار اشتباهی که در قبال پپسی و کوکاکولا کردیم ( با وجود این همه نوشیدنی های خوب سنتی ) با مکدونالد نکنیم .
  • احسان ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۰
    0 0
    سلام احسنت به شما ما انسانهای موفقی هم داریم که متاسفانه یبلیغ خوبی ندارند
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۳۱
    0 0
    بله کاری نکنیم که بگیم از مک دونالد میترسیم اگه واقعا چیزی داریم برای رو کردن بسم ا... . اینکه حرف بزنیم اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و به اسم اون سواستفاده که نشد.یه کم عبرت بگیریم و از جنبه های مثبت به قضیه ها نگاه کنیم و کاری کنیم که اثرات منفی رو به حداقل برسونیم.همیشه به دنبال این بودیم که صورت مسله رو پاک کنیم چون ساده ترین راه ممکنه.(شاید با قضیه مک موافق نباشم ولی نگاهمون در برخورد با اینگونه مسایل اشتباه هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس