کد خبر 456028
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۰

معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو از تشکیل شورای تصمیم گیری درباره نحوه ورود و دسترسی عمومی به داروها، متشکل از افراد حقیقی و حقوقی، خبر داد.

وضعیت دسترسی به دارو در ایران
به گزارش مشرق، شکوفه نیک فر در «همایش دسترسی عادلانه به درمان های نو، حق هر بیمار» که در هتل اسپیناس تهران برگزار شد، در توضیح جزئیات بیشتر از تشکیل این شورا، گفت: برای نحوه دسترسی به دارو شورای تصمیم‌گیری در وزارت‌ بهداشت تشکیل شده که این شورا متشکل از افراد حقیقی، متخصص و پزشک است که متخصصین اقتصاد سلامت و اقتصاد دارو، نمایندگان مراکز متولی از جمله سازمان نظام پزشکی و بیمه‌ها نیز در آن حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: این شورا در سازمان غذا و دارو تشکیل می‌شود و در رابطه با داروهای جدیدی که در بازار دارویی ایران مجاز به استفاده خواهند شد تصمیم گیری می‌کند. پس از تصمیم گیری وموافقت این شورا شرکت‌های دارویی می‌توانند اقدام به ثبت، تولید و واردات دارو کنند.

نیک فر افزود: فهرست داروها در طول زمان با دانش‌های جدید در دنیا به پیش رفته و چنین نبوده که ما برای افزودن دارویی به این فهرست، قدرت خرید مردم را در نظر نگرفته باشیم.

وی اظهارداشت: خوشبختانه ما در منطقه، کشوری هستیم که تولید داروها را به صورت بومی و با متخصصان داخلی نهادینه کردیم و در حال بهره‌گیری از آن هستیم. ضمن اینکه امید داریم مسائل جدیدی به این علم اضافه شود تا بتوانیم هر چه بیشتر دسترسی کارآمدتری را برای بیماران ایجاد کنیم.

معاون تحقیق و توسعه سازمان غذا و دارو در خصوص وضعیت ثبت داروها در کشور نیز گفت: هر دارویی که در دنیا تولید می‌شود دارای یک کد است. تمام داروهای دنیا دارای کد منحصر به خود هستند اما هر دارویی که در لیست داروهای مجاز وجود دارد در همه کشورهای دنیا مجاز به استفاده در آن کشور نیست چرا که در چارچوب سیاست‌گذاری‌های آن کشور، تصمیم گرفته می شود که چه داروهایی به بازار دارویی عرضه شود.

نیک فر یادآور شد: با مروری بر وضعیت کشورهای دنیا مشخص شد که اگر ۱۸ تا ۲۲ درصد از کل داروهای ثبت شده در هر گروه دارویی وجود داشته باشد یک دسترسی کاملا مناسب است. در حالی که ایران ۵۰ درصد داروهای ثبت شده سرطان در دنیا را به خود اختصاص داده که می‌توان گفت دسترسی کشورما در این باره بیش از دو برابر برخی کشورهاست.

وی ادامه داد: نگاهی که به دسترسی کمتر مردم ایران به داروهای سرطان وجود دارد ناشی از آن است که متاسفانه بیماری علاج‌ناپذیری است و انتظارات بیماران این است که دارویی که در دنیا برای درمان با کیفیت بهتری وجود دارد در دسترس قرار داشته باشد.

دبیر شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تصریح کرد: اینکه ما بتوانیم از مدل‌های جدیدی برای استفاده از داروها استفاده کنیم بدون شک به ما در ارایه خدمات بهتر به مردم کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه سازمان غذا و دارو برای برقراری عدالت دارویی در کشور چه راهکارهایی دارد، گفت: باید از علم و دانش جدید در دنیا استفاده کنیم و درعین حال  بتوانیم مدیریت درست منابع محدود را در کشورمان اعمال کنیم. زیرا ما نمی توانیم همه بودجه را برای سلامت و دارو هزینه کنیم. به هر حال باید بودجه‌ای را برای آموزش کودکان در حیطه سلامت و سایر مسایل مربوطه در نظر بگیریم. ضمن اینکه تلاش می کنیم از روش‌های جدید و تجارب دیگران در کشورهای دنیا نیز در این زمینه استفاده کنیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس