روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز خبری بر استقبال از بازگشایی سفارت انگلستان در تهران و اظهارات حجت‌الاسلام سید حسن خمینی آغاز کردند.

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

*******
روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات روز یکشنبه را با تمرکز خبری بر استقبال از بازگشایی سفارت انگلستان در تهران و اظهارات حجت‌الاسلام سید حسن خمینی آغاز کردند.

از سوی دیگر، سید محمدرضا خاتمی، دبیرکل حزب منحله مشارکت، پیرامون حزب اتحاد ملت که از سوی اعضای سابق حزب منحله مشارکت ساماندهی شده است؛ اظهار داشت: «درست است که جریان اصلی اصلاحات و یک حزب قدرتمند که اکنون فعالیت ندارد پایه‌های اصلی اصلاح‌طلب را محکم کرده است اما اگر دوستان حزب اتحاد بتوانند خوب کار کنند نه تنها می‌توانند همه پایگاه اجتماعی جریان اصلی اصلاحات را جذب کنند بلکه می‌توانند افق‌های جدیدی هم برای خود باز کنند.»

روزنامه مردم‌سالاری

یأس مردم در عمر دو ساله دولت/ دست و پا زدن حامیان اصلاح‌طلبان برای دفاع از فتنه‌گران در اتحاد ملتارگان رسمی حزب مردم‌سالاری یک‌شنبه را با تیترهای «سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران» و «برای مقابله با تروریسم آماده ائتلاف با کشورهای منطقه هستیم» روانه پیشخوان مطبوعات کشور شده است.

· نگرانی عضو دولت از سرنوشت انتخاباتی اصلاحات

چند ماه گذشته رهامی از اعضای تندرو اصلاح طلب خبر از نقش رابط مجید انصاری میان دولت و اصلاح‌طلبان داد؛ نقشی که بی‌طرف دولت در انتخابات آینده را به شدت تضعیف می‌کند و در شرایط فعلی مجید انصاری از فرآیند انتخاباتی و چینش لیست اصلاح‌طلبان سخن می‌گوید.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه مردم‌سالاری در انعکاس سخنان معاون پارلمانی رییس‌جمهور نوشت: «انصاری در خصوص آخرین وضعیت فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: فعلاً جلسات در خصوص نحوه همکاری احزاب، گروه‌ها و جریانات مختلف درون اصلاحات است.

وی ادامه داد: تعداد حزب، جمعیت و گروه در جبهه اصلاح‌طلبان گسترده هست، در جلسات بیشتر بر روی شاخص‌ها اصلحیت، نحوه تعامل گروه‌ها با یکدیگر و ارتباط استان‌ها و شهرستان‌ها و در خصوص نحوه ورود به عرصه انتخابات و سازماندهی صحبت می‌شود و در زمان رسمی‌و قانونی تبلیغات آزاد و مجاز، اصلاح‌طلبان کاندیدای خود را معرفی خواهند کرد. معاون پارلمانی رییس‌جمهور تاکیدکرد: فعلاً جریان اصلاح‌طلب در مرحله رایزنی و مشورت برای هم افزایی و هماهنگی حضوری متحد و واحد در انتخابات هستند. هنوز در خصوص مصادیق ورود نکردند، طبیعی است این جلسات با محوریت جریانات و چهره شاخص اصلاحات انجام می‌شود، از جمله رییس دولت اصلاحات که پشتوانه بزرگ معنوی و سیاسی اصلاح‌طلبان هستند و چهره‌های برجسته از مجموعه روحانیون مبارز و تشکیلات روحانیون مبارز مطرح هستند.

انصاری درباره موضوع تأیید صلاحیت‌ها نیز گفت: امیدواریم که بررسی صلاحیت نامزدها صرفاً در چارچوب قانون و به دور از هرگونه اعمال سلیقه جناحی و شخصی باشد، چرا که رسم امانت‌داری همین است و منافع ملی هم اقتضا می‌کند که صلاحیت‌ها بدون نگاه خاص احراز شود. وی ادامه داد: امیدوار هستیم چالشی پیش رو نباشد و اصلاح‌طلبان با سابقه خدمتی درخشان و توانایی‌هایی که دارند، هرکس که به میدان آمد و ثبت‌نام کرد مثل سایر افراد مثل اصولگرایان به صلاحیت آن براساس قانون و شرع رسیدگی شود. انصاری در خصوص فرضیه‌های مطرح شده درباره همپوشانی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان معتدل در انتخابات آتی مجلس گفت: این صحبت‌ها فعلاً گمانه‌زنی و تحلیل‌های سیاسی و رسانه‌ای است. در جلسات مباحث کلی انتخابات دنبال می‌شود، باید جلوتر برویم و ببینیم خرد جمعی به چه تصمیم منتهی می‌شود.»

روزنامه ابتکار

یأس مردم در عمر دو ساله دولت/ دست و پا زدن حامیان اصلاح‌طلبان برای دفاع از فتنه‌گران در اتحاد ملتروزنامه ابتکار یک‌شنبه را به تیترهای «برنامه‌ریزی پسا تحریم» و «برای خرید تسلیحات منتظر اجازه هیچ‌کس نیستیم» اختصاص داد.

· پیام فیسبوکی مهدی هاشمی از اوین

تکاپوی خانوادگی برای بی‌گناهی مهدی هاشمی پایانی تلخ داشت تا دومین عضو خانواده سیاسی هاشمی رهسپار اوین شود؛ زندان برای مهدی هاشمی همنشینی با محمدرضا رحیمی، استاندار پدرش، را به همراه داشت و سرانجام بنا بر سخنان پیش از زندان از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام خود را می‌رساند.

گروه سیاسی روزنامه ابتکار در درج پیام فیس‌بوکی این محکوم اقتصادی نوشت: «همانطور که بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی می‌دانند اینجانب هرگز حساب کاربری توییتر نداشتم و راستش را بخواهید کار کردن با این ابزار ارتباطی را هم بلد نیستم. از سوی دیگر محوطه زندان اوین یا بندهای آن دارای اینترنت وای فای نیستند که یک زندانی بتواند از درون حیاط زندان خطاب به بیت یکی از مقامات عالی نظام توییت ارسال کند. به همین دلیل شایعه ارسال توییت از محوطه زندان خطاب به مقامات عالی نظام موجب انبساط خاطر و البته تأمل درباره یک موضوع مهم شد. افرادی که به دنبال پرونده‌سازی برای اینجانب بودند تنها یک هدف را دنبال می‌کردند و آن هم جدایی دو یار دیرین انقلاب یعنی آیت‌الله خامنه‌ای و آیت‌الله هاشمی بود که ناکام ماندند و خواهند ماند. آن‌ها تصور می‌کردند پس از اجرای حکم به هدف خود می‌رسند در حالی که نزد افکار عمومی شکست تاریخی و تلخی خوردند؛ این شایعه‌سازی‌ها نیز توسط عوامل آن‌ها انجام شده و از اعضای خانواده خواستم برای رسوایی این اقلیت، از وزارت محترم اطلاعات بخواهند تا پیگیری همه جانب‌های درباره نشانی اتاق‌های عملیات روانی این گروه داشته باشد»

روزنامه اعتماد

یأس مردم در عمر دو ساله دولت/ دست و پا زدن حامیان اصلاح‌طلبان برای دفاع از فتنه‌گران در اتحاد ملتروزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیم‌تای بالای صفحه اول خود را به تیترهای «ویرانی حیران به روایت شاهد عینی» و «دروغگویی زیاد شده است» اختصاص داده است.

· یاس مردم در عمر دو ساله دولت

زمزمه‌های فشار تندروهای اصلاح‌طلب بر بدنه دولت افزایش یافته است؛ آنان از یک سو روحانی را «این همانی» احمدی‌نژاد در اعتماد به نفس می‌دانند که باعث ریزش سرمایه اجتماعی پایدار دولت خواهد شد و از سوی دیگر از ناامیدی مردم نسبت به گشایش‌های سیاسی و اقتصادی روایت می‌کنند.

اشرف بروجردی در صفحه سیاسی روزنامه اعتماد نوشت: «دولت یازدهم از یک سو به دلیل رعایت کردن جانب احتیاط در خصوص حفظ امنیت روانی جامعه و جلوگیری از آشفتگی و از سوی دیگر به دلیل نداشتن تریبون مناسب امکان این را پیدا نکرده تا بتواند موقعیت خویش در میدان مشکلات مختلف را برای جامعه ترسیم کند. به عبارتی اکنون تنها تریبون دولت خود شخص رییس‌جمهوری است که مجبور است با بازگو کردن برخی واقعیت‌ها، افکار عمومی را در جریان مسائلی قرار دهد. اتفاقی که گاه و بی‌گاه زمینه حمله به وی را نیز فراهم می‌کند. خلاصه کلام این است که در واقع موقعیت دولت با تصور جامعه از این موقعیت بسی متفاوت است و همین هم زمینه‌ساز مطالباتی می‌شود که احتمال پاسخگویی به آن کم است.

به این موضوع باید واقعیت دیگری را افزود؛ عموم مردم ارزیابی عملکرد دولت‌ها را در سبد اقتصادی خویش می‌سنجند. فشار مشکلات اقتصادی در کشور ما طی سال‌های گذشته نیز با از بین بردن سطح تحمل عمومی باعث شده تا چشم مردم به گشایش‌های زودهنگام و سریع باشد. از این منظر دولت هم می‌تواند تحت فشار افکار عمومی باشد و هم در ارزیابی جامعه نمره خوبی نگیرد. عموم جامعه تصور قابل درکی از کاهش ۲۵ درصدی تورم طی دو سال ندارند، چرا که آن‌ها بیش از این آمارها به دنبال ارزانی هستند و در کوتاه‌مدت به درکی صحیح از موفقیت‌های اقتصادی دولت نمی‌رسند. این شرایط اوضاع را قطعاً به کام دولت نمی‌کند. هر چند هنوز بعد از دو سال از آغاز به کار دولت برخی عملکردهای روشن چون حل موضوع هسته‌ای امید مردم را به آینده زنده نگاه داشته است.»

روزنامه شرق

یأس مردم در عمر دو ساله دولت/ دست و پا زدن حامیان اصلاح‌طلبان برای دفاع از فتنه‌گران در اتحاد ملتروزنامه اصلاح‌طلب شرق صفحه اول خود را به تیترهای «ناگفته‌های احمدی‌مقدم از احمدی‌نژاد» و «حمله برخی رسانه‌ها به حزب اتحاد ملت» اختصاص داد.

· اتهام‌زنی؛ پاسخ به سابقه فتنه‌گری حزب اتحاد ملت

اتحاد فتنه‌گران در اجلاس سران مهم‌ترین خط خبری رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا در روزهای گذشته بود. حزب مشارکت دو در قالب ساختاری جدید وارد عرصه سیاسی کشور شده است که انتقادات جریان حامی انقلاب را به همراه داشته است. روزنامه شرق به جای آنکه به سابقه فتنه گری اعضای این حزب پاسخ بدهد؛ انتقادات را حمله رسانه‌های «خاص» توصیف کرد که قبل از شروع فعالیت سیاسی این حزب به اتهام‌زنی روی آورده‌اند، این در حالی است که برخی از اعضای حزب اتحاد ملت سابقه زندان پس از فتنه 88 را دارند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه شرق نوشت: «حزب اتحاد ملت هنوز نیامده، تیتر یک «کیهان» شد و از آن طرف هم روزنامه‌هایی مثل «جوان» و خبرگزاری‌هایی مثل «تسنیم» درباره اتهاماتی که علیه این حزب در ذهنشان داشتند، قلم‌فرسایی کردند. اولین کنگره حزب «اتحاد ملت» روز پنجشنبه هفته گذشته در سالن اجلاس سران برگزار شد و طی آن علی شکوری‌راد، به‌عنوان اولین دبیرکل انتخاب شد و لابه‌لای فهرست اعضای شورای مرکزی هم نام برخی فعالان سیاسی به چشم می‌خورد. چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی هم ازجمله مدعوین بودند؛ از محمدرضا خاتمی گرفته تا مصطفی معین، عبدالله نوری و... . این رسانه‌ها که هم‌زمان با آغاز فعالیت‌های حزب برای سازماندهی و دریافت مجوز، هجمه خود را به حزب و اعضای آن شروع کرده بودند، روز گذشته در رسانه‌های خود اتحاد ملت و اعضای آن را از انواع اتهامات بی‌بهره نگذاشتند

روزنامه آرمان‌امروز

یأس مردم در عمر دو ساله دولت/ دست و پا زدن حامیان اصلاح‌طلبان برای دفاع از فتنه‌گران در اتحاد ملتروزنامه آرمان‌امروز صفحه اول خود را به تیترهای «هزینه سخن‌گفتن نباید بالا باشد» و «بیانیه‌خوانی انتخاباتی احمدی‌نژادی‌ها» اختصاص داد.

· روایت دبیرکل حزب منحله مشارکت از حزب مشارکت 2

روزهای خوب سیدمحمدرضا خاتمی فرا رسیده است؛ بار دیگر یاران سیاسی وی سودای سیاست‌ورزی کرده‌اند و بدنه میانی پرچم مشارکت را با برند سیاسی حزبی دیگر برافراشته ساخته‌اند. سید محمد رضا خاتمی در همین راستا به گفت‌وگو با روزنامه آرمان‌امروز پرداخته است.

وی در پاسخ به این سؤال که حزب اتحاد ملت ایران می‌تواند به‌طور کامل پایگاه اصلاح‌طلبان پیش رو را جذب کند؛ اظهار داشت: «جامعه ما متحول شده است. خیلی از نیروها، جدید هستند، به ویژه نسل جوانی که آمده‌اند در 15-10 سال اخیر وارد فعالیت سیاسی شده‌اند، این‌ها ممکن است نسل اول اصلاحات را درک نکرده باشند. درست است که جریان اصلی اصلاحات و یک حزب قدرتمند که اکنون فعالیت ندارد پایه‌های اصلی اصلاح‌طلب را محکم کرده است اما اگر دوستان حزب اتحاد بتوانند خوب کار کنند نه تنها می‌توانند همه پایگاه اجتماعی جریان اصلی اصلاحات را جذب کنند بلکه می‌توانند افق‌های جدیدی هم برای خود باز کنند.»

دبیرکل حزب منحله مشارکت همچنین پیرامون رویکرد اصلاح‌طلبان و حزب اتحاد ملت نسبت به دولت گفت: «اگر یک دولت حزبی سر کار بیاید باید آن حزب تمام قد از دولت حمایت کند و نسبت به عملکرد آن پاسخگو باشد. اما دولتی که حزبی نیست و اصرار هم دارد که بگوید حزبی نیست تبعا در برنامه‌ها و چینش نیروها ممکن است با برنامه‌های سایر احزاب زاویه داشته باشد. دولت فعلی واقعاً می‌خواهد کار کند بنابراین اگر حزبی دنبال منافع ملی است باید از این دولت حمایت کند، چه راست باشد چه چپ. اما حمایت به این معنا نیست که چشمش را به روی همه واقعیات ببندد، خطاها را نادیده بگیرد و مشکلاتی که وجود دارد را به دشمنان نسبت دهد. باید در حقیقت شعار اصلی که در دوران‌های قبلی هم داشتیم مد نظر قرار گیرد، اتحاد و انتقاد یا بهتر بگوییم حمایت و انتقاد، چون ممکن است ما نتوانیم با دولت اتحاد داشته باشیم. اصلاح‌طلبان باید دولت را در برنامه‌ریزی و در پیدا کردن افراد با صلاحیت کمک کنند، اما مراقب هم باشند که این دولت یا هر دولت دیگری از تعهدات و قول‌هایی که به مردم داده است تخطی نکند، پرسشگر باشد و انتقادات خود را سریع و در چارچوب قانون بیان کند.»

روزنامه ایران

یأس مردم در عمر دو ساله دولت/ دست و پا زدن حامیان اصلاح‌طلبان برای دفاع از فتنه‌گران در اتحاد ملتروزنامه دولتی ایران، صفحه اول خود را به تیترهای «امکانات نظامی ما علیه هیچ کشوری نیست» و «بازار داغ وام‌های یک روزه» اختصاص داد.

· استقبال از بازگشایی سفارت انگلیس

روزنامه دولتی ایران همانند دولتمردان از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران استقبال کردند و آن را گامی «مثبت» ارزیابی کردند.

در همین راستا گروه سیاسی روزنامه ایران نوشت: «صادق زیباکلام به این پرسش «ایران» که «چرا عدهای با این اقدام دیپلماتیک مخالفت می‌کنند» این طور پاسخ داد که در هر کشوری، منافع ملی سیاست خارجی را تعریف می‌کند، اما در ایران، متأسفانه، اغلب این رقابت‌های سیاسی است که سیاست خارجی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. وی افزود: تعرض به سفارت انگلیس در تهران، رابطه اروپا با ما را خصمانه کرد و سایه سنگین این عمل،‌ حتی روی مذاکرات جلیلی و اشتون نیز تأثیرگذار بود، یا در شورای امنیت سازمان ملل، کفه ترازو علیه ایران سنگین‌تر شد. زیباکلام، سود حمله به سفارت انگلستان را متوجه شرکت‌های هواپیمایی ترکیه، قطر و امارات دانست و افزود: این شرکت‌ها در این سال‌ها، هزاران نفر را از تهران به کشورهای خود منتقل کردند تا آنان بتوانند به سفارتخانه‌های انگلیس در منطقه مراجعه کرده و ویزا دریافت کنند. این استاد دانشگاه با اشاره به برخی مخالفت‌ها با بازگشایی سفارت انگلستان، معتقد است که این افراد به جای قدردانی از دولت که با تلاش خود، از روابط ایران با جهان و اروپا تنش‌زدایی کرده، از دولتمردان انتقاد می‌کنند زیرا از نگاه این منتقدان، موضعگیری از دریچه منافع جناحی بر تأمین منافع ملی اولویت دارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    شنیدم کلیمی ها هم از این گروه اتحاد ملت ایران! حمایت کرده اند
  • جماهیر ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    ممنون از شما عزیزیان به آدمیزاد که نمیموندی همش در فکر زدن زیرآب مردم هستید بدبختها
  • رضا ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    به روزنامه ارمان دقت کردین هیچ مطلبی در رابطه با بازدید روحانی ازصنایع موشکی نداشت حتی در حد یک خبر دو خطی ,کل روزنامه رو دو بار چک کردم ,حال اگه اقای م ه یه اروغ تو زندون بزنه تیتر یکه
  • ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    مرگ بر روباه پیر انگلیس و حامیانش.
  • علوی ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    0 0
    کسی که حرف منطقی بلد نیست فحش میده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس