کد خبر 455649
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۲

وبگاه تحلیلی «لند دیسترویر» در یادداشتی با اشاره به انفجار تروریستی اخیر در یکی از مناطق پر رفت‌و‌آمد بانکوک نوشت: انتصاب «گلین دیویس»، در سفارت آمریکا در بانکوک، آغاز عملیات براندازی سیاسی علیه دولت تایلند محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، وبگاه تحلیلی «لند دیسترویر» در یادداشتی به قلم «تونی کارتالوسی» با اشاره به انفجار تروریستی اخیر در یکی از مناطق پررفت‌و‌آمد بانکوک و کشته و زخمی شدن دهها شهروند تایلندی و خارجی نوشت: انتصاب «گلین دیویس»، که دانش‌اموخته دانشگاه جنگ است، در سفارت آمریکا در بانکوک، آغاز عملیات براندازی سیاسی علیه دولت تایلند محسوب می‌شود.

این وبگاه در ادامه تحلیل خود افزود: انفجار مرگبار عصر دوشنبه در بانکوک 15 کشته و بیش از 80 زخمی برجای گذاشت. این انفجار تازه‌ترین حلقه از زنجیره اقدامات جبهه خشونت آمیز تاکسین شیناواترا، دیکتاتور سرنگون شده و مورد حمایت آمریکا در تایلند به شمار می‌آید.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است: شیناواترا علاوه بر استخدام اوباش خیابانی، شبه نظامیان و تروریست‌های را به تسلیحات سنگین مسلح کرده که همین افراد مسلح در سال 2010چندین هفته با سربازان ارتش سلطنتی تایلند در خیابان‌های بانکوک درگیر بوده و در نهایت این آشوب مسلحانه با 100 کشته و صدها زخمی به پایان رسید. این ستیزه‌جویان مسلح در 2013-2014 نیز معترضانی را که در مخالفت با حضور خواهر شیناواترا در سمت نخست وزیری کشور راهپیمایی می‌کردند مورد حمله، تهدید، ارعاب و قتل قرار می‌دادند. در این مورد نیز 30 تن کشته شدند که برخی از قربانیان زنان و کودکان بودند.

ارتش تایلند در مه 2014 موفق شد در کودتایی مسالمت‌آمیز رژیم شیناواترا را سرنگون و شبکه‌های تروریستی و سیاسی وی را برچیند که همین امر چندان خوشایند آمریکا نبود. پس از آن طبق تجزیه و تحلیل‌های استراتژیک و جمعیت شناختی پیش‌بینی شد که راه‌اندازی جنگ داخلی یا شورش‌های جمعی از سوی شیناوترا چندان امکان‌پذیر نیست بنابراین «کمپین ترور» بعنوان گزینه مطلوب تعیین شد.

در اوایل سال 2015، دو انفجار مهیب در منطقه بمب گذاری اخیر در جنوب بانکوک روی داد. این دو انفجار چند روز پس از آنکه پیراهن قرمزهای شیناواترا برای «ایجاد خشونت همانند آنچه در جنوب دیده شد» متعهد شدند، به وقوع پیوست. در آوریل 2015، تایلندی‌ها شاهد انفجار دیگری در یکی از اماکن توریستی و پرگردشگر بودند که با هماهنگی پروپاگاندای رسانه‌ای غرب و به منظور تنزل اقتصاد این کشور انجام گرفت.

حمله نارنجکی دیگری نیز به رهبری برادر شیناواترا به ساختمان دادگاه جنایی تایلند انجام شد اما نتوانست مانع اقدام دولت این کشور در محکومیت جرایم مختلف و فاحش شیناواترا در دوره نخست‌وزیری‌اش گردد. پرواضح است که جبهه وی که مورد حمایت آمریکا قرار دارد با مشاهده شکست در فراخوان اوباش خود به خیابانها و حذف سیستماتیک از چشم‌انداز سیاسی کشور برای امتیازگیری از دولت تایلند به «کمپین تروریسم» روی آورده است. بسیاری از متحدان شیناواترا هم‌اکنون هم در دولت فعالیت کرده و هم از اعضای برجسته جبهه مخالفان هستند.

توحش آمریکایی این بار در بانکوک

نامزدی و انتصاب «گلین دیویس» بعنوان سفیر جدید آمریکا در بانکوک از مدتها پیش بعنوان گامی برای خشونت و براندازی سیاسی همانند آنچه در لیبی، اوکراین و سوریه پیش از آغاز جنگ‌های نیابتی آمریکا در مقیاس بزرگ، روی داد هشدار داده شده بود.

به نوشته وب‌سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا، دیویس پیش از ورود خود به عرصه دیپلماسی در دانشگاه ملی جنگ تحصیل کرده و در مقطع کارشناسی ارشد رشته «استراتژی امنیت ملی» فارغ التحصیل شده است. شاگردان این دانشگاه غالبا رهبران نظامی در رده‌های متوسط و همچنین اعضای منتخب وزارت خارجه بوده و برنامه درسی آنها شامل سرفصل‌هایی نظیر «ابزارهای غیرنظامی قدرت» می‌باشد.

این گزارش افزود: بهره‌گیری واشنگتن از یک دانش‌آموخته دانشگاه جنگ و آشنا با «ابزار غیرنظامی قدرت» بعنوان سفیر در بانکوک با هدف استفاده فزاینده از ابزارهای خشونت‌آمیز  در سرنگونی دولت، توقف تلاش برای ریشه‌کن کردن رژیم شیناواترا و شبکه‌های موردحمایت خارجی متکی بر وی و همچنین حمله به ثبات و صلح تایلند بوده است.

در ماه مه سال جاری نشریه « نیو ایسترن آوت لوک» در سرمقاله تحت عنوان «آمریکا یک فارغ التحصیل جنگی را برای سفارت خود در تایلند نامزد کرد» نوشت: انتخاب دیویس بعنوان سفیر آمریکا در تایلند بدترین حالت ممکن خواهد بود همانگونه اعزام رابرت فورد در سال 2011 بعنوان سفیر ایالات متحده در دمشق وضعیت کنونی را (در سوریه) بوجود آورده است: مشارکت آزادانه (سفارت آمریکا) با تروریست‌های مسلح در تلاشی آشکارا و تحت حمایت کاخ سفید برای بهره‌گیری از خشونت و نابودی نظم سیاسی تایلند.

در بخش دیگری از یادداشت «نیوایسترن آوت لوک» آمده؛ چشم انداز «جنگ داخلی» در تایلند غیرممکن است بنابراین گسترش تروریسم با هدف تخریب اقتصاد تایلند و مخدوش نمودن چهره این کشور در عرصه منطقه و بین‌الملل (بعنوان گزینه مناسب) انتخاب گردیده است.

در حالی که تایلند در مقایسه با لیبی، اوکراین و سوریه دارای چندین مزیت کلیدی از جمله ناتوانی آمریکا و رژیم شیناواترا برای استفاده از نیروی نظامی علیه تمامیت ارضی این کشور است، چشم‌انداز کمپین تروریستی طولانی و مستمر بعنوان اهرم کنونی ایالات متحده علیه دولت تایلند دیده شده است. بعلاوه اینکه اخراج یک پروکسی وفادار به آمریکا این اجازه را به بانکوک می‌دهد که با نزدیک‌تر شدن به چین، طرح‌های واشنگتن برای استفاده از جنوب‌شرق آسیا بعنوان جبهه‌ای متحد علیه پکن را از بین ببرد.

نویسنده در انتها خاطرنشان کرد، دو انتخاب پیش‌روی بانکوک قرار دارد: مانند سوریه، لیبی و اوکراین اجازه گسترش خشونت در سراسر تایلند را داده که می‌تواند صلح، ثبات و حتی بقای دولت مردمی این کشور را تهدید کند و یا اینکه مانند مصر تمامی مقامات وابسته به رژیم شیناواترا و حتی اعضای سازمان‌های غیردولتی آمریکایی حامی وی را بازداشت، محاکمه و آنها را یک بار برای همیشه از چشم‌انداز سیاسی کشور پاک نماید.

(در چنین وضعیتی) حتی اگر تروریسم  هم به فعالیت خود ادامه دهد، فعالیتی بیهوده خواهد بود و تایلند در ازای طرد شدن از به اصطلاح «جامعه جهانی»، اصطلاحی که به چند کشور غربی اطلاق می‌گردد، می‌تواند به بقا و دوام خود ادامه دهد.  به نظر می‌رسد تقویت دوچندان اتحاد منطقه‌ای و حذف بردارهای فتنه و تروریسم آمریکایی و پروکسی‌های آن می‌تواند انتخابی مناسب برای کسانی باشد که در خط مقدم جبهه جنگ جهانی جدید در برابر ایالات متحده مقاومت می‌کنند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس