وزیر اطلاع رسانی سوریه در نشست هم‌اندیشی با مدیران رسانه‌های ایران علاوه بر صراحت لهجه و بیان دقیق و شفاف واقعیت‌های بحران سوریه و دلایل حقیقی آن، روحیه شوخ طبعی خود را هم آشکار کرد تا حال و هوای شاد و جذابی به این نشست ببخشد.

به گزارش مشرق، نشست هم اندیشی مدیران رسانه‌های ایران با عمران الزعبی وزیر اطلاع رسانی سوریه و هیئت همراه وی در عین اینکه نشست صمیمی، صریح و پرباری از نظر ترسیم دقیق و واقع بینانه حوادث و رخدادهای سوریه و تشریح دقیق دلایل بروز بحران سوریه بود، در عین حال با روحیه شوخ طبعی وزیر اطلاع رسانی سوریه و جواب به موقع و البته نکات ظریفی که مطرح می ‌کرد، بارها خنده حاضران را به دنبال داشت. این مراسم در عین حال با حاشیه های جالب و خندنی زیادی همراه بوده است.

شوخی جالب وزیر اطلاع رسانی سوریه با مسئولان رسانه‌های کشور

وزیر اطلاع رسانی سوریه پس از تشریح دلایل بروز بحران سوریه و بیان جزئیات آن به شوخی گفت : من تمام چیزی را که باید می گفتم، گفتم. آیا واقعا سؤالی باقی مانده است، من خیلی از پرسش‌ها را جواب دادم، مگر آنکه از من سؤال کنید که میوه نخورم.

این شوخی، خنده وزیر و حاضران را به دنبال داشت.

شوخی جالب الزعبی هنگام صحبت کردن آقای قلی زاده درباره مدیرمسئول روزنامه اطلاعات

هنگامی که آقای قلی زاده مدیرعامل در حال معرفی حجت الاسلام و المسلمین دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات بود و از لفظ پیر و بزرگ اصحاب رسانه برای دعایی استفاده کرد، الزعبی پیش از شروع سخنان مدیر مسئول روزنامه اطلاعات به مزاح گفت : اجازه دهید پیش از آنکه ایشان(حجت الاسلام دعایی) صحبت کنند، نکته‌ای را عرض کنم، شما مرتب گفتید که ایشان پیر ما هستند، قدیمی ترین، قدیمی ترین، قدیمی ترین، آن قدر که شما گفته‌اید ایشان قدیمی، قدیمی، پیر، پیر، اینطور نیست، ایشان مثل خیلی‌ها در این نشست جوان هستند. این شوخی بار دیگر خنده حضار را به دنبال داشت.

تجدید خاطرات بازار "حمیدیه" آقای دعایی

بازار حمیدیه به همان اندازه که بازار معروفی در دمشق است، به همان اندازه برای حجت الاسلام و المسلمین دعایی خاطره‌انگیز است. وی در این زمینه گفت : اتفاقات جالبی در اول بازار حمیدیه برایم رخ داد که من مورد سوء ظن یک مقام امنیتی سوریه قرار گرفتم و کیفی را که همراهم بود، بازرسی کرد و [وقتی به هویت اصلی من پی برد] در نهایت به من کمک کرد.

خاطره آقای دعایی درباره سوریه

آقای دعایی در این باره گفت : من خاطرات بسیار زیبایی از سوریه دارم.پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، در عراق در خدمت امام راحل(ره) بودم. پس از آنکه ماه عسل روابط صدام و شاه آغاز شد،ما مبارزان ایرانی در تنگنای شدیدی در عراق قرار داشتیم و پناهگاه ما در آن زمان سوریه بود.کارهایی را که در عراق به ما اجازه نمی‌دادند، در سوریه انجام می‌دادیم مانند انتشار بیانیه‌های امام راحل(ره)و تکثیر نوارهای سخنرانی‌های امام(ره) را در سوریه با آزادی کامل انجام می‌دادیم.اینها خاطرات بسیار زیبای من است.

الزعبی بار دیگر حاضران را خنداند

گویا خاطرات حجت الاسلام و المسلمین دعایی از دوران حضور در سوریه و مخصوصا هنگامی که از بازار حمیدیه و خاطراتش حرف می‌زد، چنان برای عمران الزعبی جذاب بود که وی را بر آن داشت تا بار دیگر موضوع دعوت از اصحاب رسانه را با جدیت و این بار با محوریت حضور شخص آقای دعایی در سفر هر هیئتی از رسانه‌های ایران مطرح کند و بگوید : اولا بار  دیگر از همه شما برای سفر به سوریه دعوت می‌کنم و آقای دعایی باید اولین نفر شما باشد(خنده حضار) و وقتی ایشان به سوریه بیاید، حتما با ایشان به بازار حمیدیه(بازار معروفی در دمشق) خواهیم رفت تا تجدید خاطرات شود، من در دمشق منتظر شما(آقای دعایی) هستم.دعوت من از همه شما به ویژه آقای دعایی،دعوت جدی است. این سخنان بار دیگر خنده حاضران در نشست را به دنبال داشت.

شوخی الزعبی با تحلیلگر ایرانی

سؤال طولانی هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل بین الملل حاشیه‌ساز بود به طوری که این کارشناس پیش از طرح سؤالش می گفت به خاطر ضیق وقت و برای اینکه فرصت طرح سئوال به همه حاضران برسد، سئوالش را مختصر می پرسد، اما در عمل سئوال وی حدود 18 خط شد تا مترجم مراسم به شوخی بگوید، البته کوتاه و مختصر بودن سؤال را هم دیدیم.

سئوال هادی محمدی حاشیه دیگری هم داشت و آن زمانی بود که این کارشناس به وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت که می خواهد سؤال غیر درعایی(درعا زادگاه الزعبی) بپرسد که وزیر سوری به شوخی که خنده حضار را هم به دنبال داشت به محمدی گفت : شما می توانید تا حلب هم برسید، یعنی درباره حلب هم سؤال کنید.

پاسخ‌های صریح و شفاف وزیر اطلاع رسانی سوریه

صریح و رک بودن یک طرف و مستندحرف زدن وزیر اطلاع رسانی سوریه و اطلاع دقیق وی از اوضاع میدانی و تحلیل شیوه جنگیدن و دلایل بروز مشکلاتی در برخی مناطق سوریه و پایین آمدن مانوردهی ارتش در این مناطق و مهمترین از همه جواب به موقع و شوخ بودن الزعبی از حاشیه‌های جالب نشست پربار مسئولان و فعالان رسانه‌ای و تحلیلگران ارشد بود.

به عنوان مثال هنگامی که نماینده پایگاه خبری کردپرس آماری درباره جمعیت کردهای سوریه مطرح کرد، الزعبی خطاب به وی گفت که این آمار صحت ندارد و بر خلاف ادعاهای مطرح شده علیه ارتش سوریه، جنگنده‌های ارتش به کردها در جریان یورش تروریست‌های داعشی به عین العرب(کوبانی)، به حمایت از کردها پرداختند در حالی که آمریکایی‌ها اقدامی برای حمایت از کردها انجام ندادند.

توصیف جالب عمران الزعبی درباره سعودالفیصل و خنده حضار

هنگامی که الزعبی گفت "از نظر تاریخی،دیپلماسی عربستان از همان ابتدا، سیاست لرزان و متزلزلی بوده است و من سعودالفیصل را هنگامی که وزیر خارجه بود به خاطر لرزشی که داشت چنین لقبی داده بودم.چرا که او واقعا بسیار می لرزید"، همه حاضران خندیدند.

الزعبی وقتی این توصیف را درباره عادل الجبیر وزیر خارجه جدید عربستان به کار برد، حاضران را به خنده واداشت.

دعوت صریح الزعبی برای سفر اصحاب رسانه ایران به سوریه و شوخی جالب وی

عمران الزعبی خطاب به جمع حاضر در نشست هم‌اندیشی مسئولان رسانه‌ای و تحلیلگران ارشد با هیات سوری در گفت : من به عنوان وزیر اطلاع‌رسانی سوریه اعلام می‌کنم از همین لحظه بدون وقفه و فورا برای همکاری با تمام خبرگزاری‌ها و تلویزیون و روزنامه ‌های جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارم و من از همه شما دعوت می‌کنم هیئتی تشکیل دهید و هر زمانی که تعیین کردید، به دمشق سفر کنید.

اگر قلب شیر دارید، شما را به خط مقدم نبرد با تروریست‌ها اعزام می کنیم

و هر کس قلبی شجاع و قوی داشته باشد، او را به مناطق درگیری اعزام خواهیم کرد(خنده حضار)البته به گونه‌ای که آسیبی به او نرسد.در صورتی که به دمشق بیابید، با همه مردم می‌توانید دیدار و صحبت کنید. شما می‌توانید به تمام شهرها مانند حماه،حلب، طرطوس، لاذقیه حمص، درعا،... سفر کنید و با هر یک از شهروندان که تمایل داشتید، حرف بزنید و از هر جایی که دوست داشتید، تصویربرداری کنید.

فیلم‌هایی که الزعبی، دیدن آن را پیشنهاد کرد

وزیر اطلاع رسانی سوریه در پاسخ به سؤالی، از سه فیلم سخن گفت و در این باره اعلام کرد: من می‌توانم فیلمی را به زبان عربی و انگلیسی در اختیار شما قرار دهم، متاسفانه نسخه فارسی این فیلم را در اختیار ندارم که عنوان آن تروریست‌های خارجی در سوریه است. همچنین می‌‌توانم یک دی‌وی‌دی دیگری را در اختیار شما قرار دهم که حاوی تصاویر و جدول‌های اسامی شمار زیادی‌از تروریست‌های خارجی از بسیاری از کشورهای جهان است و همچنین می‌توانم فیلم دیگری در اختیارتان قرار دهم که حاوی عکس و فیلم از همان روزهای ابتدای حوادث با تاریخ و نام واقعه و قربانیان و خسارت‌های وارده در هر بخش و هر منطقه و تمام بخش‌های اقتصادی و خدماتی در سوریه که متضرر شده اند.

اگر چنین حرفی بزنم، دروغ گفته ‌ام

عمران الزعبی در عین دفاع از عملکرد رسانه‌های رسمی سوریه به یک مسئله هم اذعان کرد و گفت : ما هرگز مدعی نیستیم که رسانه‌های سوری ایده‌آل هستند، اگر چنین بگوییم دروغ گفته‌ایم و قصد دروغ گفتن هم نداریم.

خاطره الزعبی از شب حمله تروریست‌ها به تلویزیون سوریه

وزیر اطلاع رسانی سوریه خاطره ای از حمله تروریست‌ها به ساختمان تلویزیون سوریه و قطع نشدن پخش برنامه‌های آن حتی برای یک لحظه اشاره کرد و گفت شما شبکه خبری تلویزیونی سوریه را می‌شناسید،افراد مسلح شبانه به این شبکه حمله کردند، استودیوها را منفجر کردند و سپس با به صف کردن خبرنگاران، آنها را اعدام کردند.تمام کسانی که شیفت شب بودند،اعدام شدند.من و استاد رامز الترجمان(مدیررادیو و تلویزیون‌های سوریه)صدای انفجارها را از طریق گوشی تلفن شنیدیم.

ساختمان تلویزیون سوریه در مرکز دمشق،طبقه سوم که بخش مهم و فناوری تلویزیون به شمار می رود،من و استاد رامز در آنجا بودیم، بمب‌هایی در آنجا کار گذاشته بودند و حساس‌ترین بخش تلویزیون را منهدم کردند.

با وجود این انفجارها، پخش برنامه‌های تلویزیون سوریه حتی برای یک لحظه هم قطع نشد به خاطر انفجار هنگام بامداد بخش خبری، برای بیست دقیقه، متوقف شد،اما پخش تلویزیون حتی برای یک لحظه هم قطع نشد.

وقتی الزعبی از توطئه علیه خود حرف می زند!

وزیر اطلاع رسانی در پایان پاسخ به سؤالات جمع حاضر به شوخی گفت به هر حال معتقدیم به تمام سئوالات پاسخ دادم و از دعوت شما ممنون هستم، هیچ میوه‌ای نخوردم و احساس می‌کنم این توطئه بوده است.

فضای جلسه بار دیگر با خنده حاضران از این سخن وزیر اطلاع رسانی سوریه حال و هوای جالبی پیدا کرد.

چرا بشار اسد با ما مصاحبه نمی‌کند؟

خبرنگار ما پس از پایان پاسخگویی وزیر اطلاع رسانی سوریه به سؤالات، فرصت را مغتنم شمرد و با گلایه از اینکه چرا آقای بشار اسد با رسانه‌های غربی مصاحبه می‌کند، ولی با حامیان اصلی سوریه یعنی رسانه‌های ایرانی به ویژه تسنیم چنین امکانی فراهم نمی‌شود، الزعبی در پاسخ به صراحت گفت من این درخواست را در دمشق مطرح خواهم کرد وانشاءالله با این درخواست موافقت شود و تلاش می‌کنم این دیدار(با بشاراسد)انجام شود.

الزعبی پیش از برگزاری مراسم تقدیر مدیرعامل از وی گفت واقعا از اینکه اینجا هستم، خوشحال هستم و امیدوارم بار دیگر یا در تهران یا در دمشق همدیگر را بینیم در هر حال احساس می‌کنم که در میان خانواده خود هستم .شما برادران من هستید و اگر در سوریه مرا در کنار خود ببینیدخواهید دید که من در کنار خانواده خود هستم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس