سوزان ملوني کارشناس ارشد مرکز سابان در انديشکده بروکينگز طي سخناني درباره ايران گفت که وفاداري پا برجاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به نظام اسلامي و رهبري اميد غرب در سال 2009 را از بين برد.

به گزارش خبرنگار ديپلماسي عمومي مشرق ، چندي قبل مرکز سابان وابسته به انديشکده "بروکينگز" نشستي را با حضور 150 کارشناس برجسته و متخصص جهان در حوزه ايران برگزار کرد که تعدادي از مقامات بلند پايه دولت آمريکا نيز در اين نشست حضور داشتند.
در اين نشست سعي شده بود تا متخصصان بتوانند به تحليل عميق سياست جهاني در قبال ايران دست پيدا کنند و از منظر همسايگان ايران و بازيگران مهم بين‌المللي نظير چين و روسيه، مسائلي که توسط ايران مطرح شده است را بررسي کنند.
"سوزان ملوني" از کارشناسان ارشد مرکز سابان در بروکينگز در اين نشست با موضوع "بررسي اوضاع ايران پس از اعمال تحريم‌ها" سخنراني کرد.
وي سخنان خود را اين‌گونه آغاز کرد که «خصومت دائمي ميان ايالات متحده و نظام ايران در طول سه دهه گذشته، سبب شده که بحث بر سر سياست‌هاي ايالات متحده در قبال ايران همواره جريان داشته باشد، مقامات ايران همواره درگير اختلافات دروني خود هستند و واشنگتن نيز دائماً مي‌کوشد به شيوه‌اي مؤثر براي تأثير گذاري بر سياست ايران دست يابد و هر دو طرف بي‌امان در پي تفوق يافتن بر ديگري هستند».
ملوني در ادامه ادعاي اينکه "همه اين موارد ممکن است سبب شود افراد رفتار ايران را به عنوان يکي از بازيگران متمرد خاورميانه کنار بگذارند و بدان توجه نکنند،" افزود: با اين حال زير اين قشر پايدار و هميشگي، ايران و خط و مشي سياست‌‌هاي وي همواره بر امنيت ملي آمريکا تأثير گذار بوده است و در طول سال گذشته با توجه به تغييرات مهمي که رخ داده، راه‌ها و چالش‌هاي جديدي پيش روي واشنگتن قرار گرفته است.
کارشناس مرکز سابان در انديشکده بروکينگز در ادامه با اشاره به نتايج دومين کنفرانس سالانه در مورد ايران که به ميزباني فرماندهي مرکزي ايالات متحده، با شرکت دفتر مطالعات ارتش ايالات متحده و مرکز مطالعات سياست‌گذاري خاورميانه سابان در بروکينگز برگزار شد، يادآور شد: مهمترين مزيت اين کنفرانس به وجود آمدن فرصتي بود براي بررسي عميق مسائل پيش رو  و وانهادن لفاظي‌هاي بسيار و بررسي ابعاد پنهان موضوعي که براي پيشرفت منافع آمريکا در خاورميانه اهميت بسيار دارد.

وفاداري سپاه پاسداران به رهبري ايران و نظام اسلامي فضاي گفتمان سياسي غرب را از بين برد

ملوني در ادامه اظهارات خود با بيان اينکه سال گذشته در ايران وضعيت پايدار جديدي را براي رژيم اسلامي آماده به جنگ فراهم آورد، تأکيد کرد: اعتراضات مردم در زمان انتخابات مجادله بر‌انگيز سال گذشته، که جلوه‌اي از آن در خيابان‌هاي ايران ظاهر شد و اميد را در غرب زنده کرد، محو شده، احساس بيم و اميدي که فضاي گفتمان سياسي سال 2009 را آکنده کرده بود، به يمن وفاداري پا برجاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به نظام اسلامي و رهبري فعلي آن، از ميان رفت.
وي در ادامه يادآور شده است: پا گذاشتن سپاه پاسداران به چهارمين دهه عمر خود از همکاري موفقيت آميز دو مرجع اصلي اين مملکت خبر مي‌دهد، يعني رهبري معظم آيت الله خامنه‌اي و رئيس جمهور محمود احمدي نژاد .

جنبش سبز مي‌تواند مسيري را براي بروز نارضايتي گسترده در ايران باز کند

کارشناس مرکز سابان در انديشکده بروکينز در بخش ديگري از سخنان خود افزوده است: رهبران ايراني مجبورند مجموعه‌اي از موانع و چالش‌هاي خطرناک را در داخل و خارج از مرز‌هاي خود مديريت کنند، به ويژه حجم عظيم تحريم‌هاي سختي که به تازگي بر آنها اعمال شده است، به رغم سرکوب ظاهري آن، جنبش سبز همچنان به شکل نيرويي مخفي اما قابل توجه پابرجا باقي مانده و چنانچه بتواند رهبري مصمم‌تر و استراتژي منسجم‌تري را فراهم آورد، مي‌تواند مسيري را در ميان مردم ايران پخش مي‌شود، باز کند.
ملوني با بيان اينکه «سال گذشته منطقه شاهد موضعي از سوي ايران بود که نسبت به گذشته قوي‌تر شده بود» اظهار داشت: نه آشوب‌هاي داخلي ايران و نه تلاش ايالات متحده براي تقويت اعتبار و نفوذ خود در خاور‌ميانه، تأثيري در منفعت طلبي ايران در کشور‌هاي همسايه خود نداشته است، تهران به صورت شگفت‌انگيزي به توانايي خود براي مقاومت در برابر فشار‌هاي بين‌اللمللي و پيشي گرفتن از آنها، اطمينان دارد، که قرائت ايران از اوضاع منطقه و توانايي پايدار اين کشور در برقراري ارتباط با خشم و اعتراضات مردم ديگر مناطق دنيا، حداقل تا اندازه‌اي، اين توانايي را قوت مي‌بخشد.
وي همچنين ادعا کرده است: موضع ايران تنش‌هاي اين کشور را با همسايه‌هاي خود و نيز واشنگتن بيشتر مي‌کند؛ واشنگتني که نفوذ ايران در منطقه و پيگيري مصمم برنامه‌ هسته‌اي، در حکم تهديدي آشکار و در حال افزايش براي اوست.در طول مذاکرات دو روزه، سخنرانان کنفرانس به ارائه ديدگاه‌هايي پرداختند که از واگرايي ميان افکار عمومي اعرابي خبر مي‌داد که استفاده از زور را براي جلوگيري از به وجود آمدن ايراني اتمي، ضروري مي‌دانستند.

چالش آمريکا و شرکايش در خليج فارس، يافتن وضعيتي متعادل و پايدار در منطقه است

کارشناس مرکز سابان در ادامه پيشنهاد داده است: براي خلق يک معماري امنيتي مؤثر در منطقه، به ويژه معماري که ايران را به سمت همکاري هر چه بيشتر با همسايه‌هاي خود و واشنگتن سوق دهد، همکاري بازيگران مربوطه را مي‌طلبد تا بر سر چيزي که نقش قابل قبولي به ايران در منطقه مي‌دهد، به توافق برسند، دست يافتن به چنين تفاهمي و شناسايي مسئوليت‌هاي مربوطه براي ايجاد يک وضع متعادل پايدار در خليج فارس، همچنان چالشي است که واشنگتن و شرکاي اين کشور در منطقه با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند؛ چالشي که اهميت آن بايد برابر با مطالبات روزانه همکاري ديپلماتيک ما ارزيابي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود تأکيد کرده است: سال گذشته شاهد آن بوديم که واشنگتن رويکرد اعلامي «دو طرفه» خود نسبت به ايران را با موفقيت تغيير و از تمرکز بر برقراري ارتباط به تأکيد بر اعمال فشار، تغيير موضع داد، براي چندين دهه فشار بخش دائمي و قابل توجه سياست‌هاي آمريکا در قبال ايران بوده است، با اين حال حمله اخير به نظر مي‌رسد نويد بخش‌تر از موارد پيشين باشد.
بنا بر ادعاي ملوني، تغيير در فضاي بين‌المللي ـ که برخي توسط واشنگتن برنامه‌ريزي شد، مانند «برقراري» ارتباط با مسکو،‌ و برخي هم حاصل حوادث غير مترقبه بود، مانند شکل گيري اولين جنبش مخالف‌آميز واقعي در ايران پس از انتخابات که طي اين چند دهه بي سابقه بود ـ سبب شده که جامعه بين‌المللي براي اعمال شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي چند جانبه عليه ايران، از انقلاب سال 1979 تاکنون، با هم متحد(!) شوند.

توان ايران براي مقابله با تحريم‌ها نبايد دست کم گرفته شود

کارشناس مرکز سابان در ادامه با اعتراف به اينکه «اعمال مجازات‌هايي سخت عليه ايران، پيروزي استراتژيک را تضمين نمي‌کند»، افزوده است: هدف نهايي که پاياني هميشگي بر مسائل هسته‌اي ايران است، همچنان دور از دسترس ايالات متحده و متحدينش قرار گرفته، توان ايران براي رويارويي با تحريم‌ها و تحمل هزينه‌هاي سنگين به منظور حفظ زيرساخت‌هاي هسته‌اي خود، نبايد دست کم گرفته شود.
وي در ادامه تأکيد کرده است: براي تغيير و تبديل مشکل هميشگي به نام ايران، ايالات متحده بايد از اين دور اخير تحريم‌ها به عنوان يک پايگاه يا بستر بهره‌برداري کند، نه صرفاً براي افزايش تحريم‌ها و ادامه فشارها، بلکه بايد از آن براي ايجاد يک سياست چند جانبه در قبال ايران استفاده کند که مشکل‌زاترين سياست‌هاي اين کشور را محدود کرده و تغيير مي‌دهد.
ملوني يادآور شده است: اين امر براي واشنگتن به منزله غلبه بر چالش‌هاي بسياري است که غير قابل حل به نظر مي‌رسند، ايجاد يک همکاري تاکتيکي با روسيه و چين به منظور خلق يک همگرايي واقعي منافع در مورد ايران؛ ايجاد مسيري براي فراهم آوردن ترس و هراس موجه جهاني نسبت به فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران با تأکيد بر پافشاري ايران بر حقوق فرضي هسته‌اي خود؛ و يافتن راه‌هايي که مي‌تواند نگراني‌هاي پراکنده در مورد جايگاه ايران در منطقه و سياست‌هاي داخلي اين کشور وجود دارد، متحد سازد.
کارشناس مرکز سابان در انديشکده بروکينگز در حالي مدعي هماهنگي جامعه بين‌الملل با تحريم‌ها عليه ايران و همکاري قدرت‌ها با ايالات متحده شده است که نيروگاه هسته‌اي بوشهر در هفته جاري بدست روس‌ها و متخصصان داخلي ايران افتتاح شد که پيروزي بسيار بزرگ براي ملت ايران و دهن‌کجي روسيه به آمريکا محسوب مي‌شود.
در همين هفته اخير چهار کشور ديگر اعلام آمادگي کردند که فروش بنزين به ايران را از سر بگيرند و چين نيز با پشت کردن به خواسته‌هاي آمريکا حاضر نشده است تحريم‌هاي يکجانبه آمريکا عليه ايران را بپذيرد. واگرايي ايجاد شده در جبهه متحدان آمريکا که کارشناس مرکز سابان آن را همگرايي جلوه داده است، نشان از بي تأثيري اقدامات آمريکا عليه جمهوري اسلامي ايران بوده است.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس