کد خبر 455014
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

رسانه های گروهی چین و تحلیلگران این کشور بر این باورند که غرب و در راس آن آمریکا می کوشد تا رژه بزرگ ارتش این کشور در پکن را که قرار است در ماه آینده میلادی برگزار شود، سیاسی و کم اهمیت جلوه دهد.

به گزارش مشرق، قرار است رژه بزرگ نظامی این کشور به مناسبت پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم ژاپن در این جنگ، روز سوم سپتامبر (12 شهریور ماه) در شهر پکن و در میدان بزرگ «تیان آنمن» برگزار شود.

دیدگاه سیاسی شدن این مراسم از زمانی مطرح شد که خبرگزاری کیودو ژاپن گزارش کرد آمریکا از «پارک گئون هی» رییس جمهور کره جنوبی خواسته است در این مراسم شرکت نکند.

چین برای گرامیداشت هفتادمین سالگرد جنگ مقاومت مردمی بر ضد ژاپن مراسم مختلفی در این ماه و ماه آینده از جمله برگزاری یک رژه بزرگ در نظر گرفته و قرار است «شی جین پینگ» رییس جمهور این کشور نیز در مراسم یاد شده سخنرانی کند.

چین به همین منظور از سران کشورهای بزرگ درگیر در جنگ جهانی دوم و حتی «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن برای حضور در این مراسم دعوت کرده تا این مراسم هر باشکوهتر برگزار شود.
هر چند روابط پکن و توکیو سالهاست به دلیل مسائلی که چین از آن به عنوان شکست ژاپن در جبران اشغال بخش هایی از این کشور پیش از جنگ جهانی دوم و پس از آن یاد می کند، تیره و تار است.
چین می گوید که هدف از برگزاری این مراسم در تاریخ یاد شده (12 شهریور) این است که نشان دهیم، چین و مردم جهان ظرفیت و اراده دفاع از صلح جهانی را دارند و این ظرفیتی نیست که همه داشته باشند.

دولتمردان پکن همچنین امیدوارند که این بزرگداشت به یادآوری صلح در میان مردم جهان کمک کند و باعث گردد تا آنان برای جلوگیری از تکرار چنین تراژدی تلخ و ناگواری با هم متحد شوند.

تارنمای «یی سی ان» چین در گزارشی به کارشکنی های آمریکا در این خصوص پرداخته و می نویسد: با اینکه چین نیت خود را از برگزاری این مراسم اعلام کرده اما آمریکا می کوشد با طرح برخی مسائل بی ارزش آن را زیر سووال ببرد.

تنها نکته قابل تامل اینجاست که پس از انتشار گزارش کیودو مبنی بر اینکه آمریکا از رییس جمهور کره جنوبی خواسته است در این مراسم شرکت نکند، نه دولت آمریکا و نه سئول این مساله را تکذیب نکرده اند.

روزنامه «چاینا دیلی» می نویسد: کره باید بداند که فارغ از مداخله جویی های آمریکا برای اهمیت دادن به مبارزه با تجاوزات ژاپن و همچنین اعلام تقویت روابط کره و چین در عرصه های سیاسی بهتر است که رییس جمهور کره در این مراسم رژه شرکت کند.

گزارش در این باره تاکید می کند که تصمیم رییس جمهور کره جنوبی می تواند تبعات دیگری هم داشته باشد مبنی بر اینکه «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن و حتی «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به دنبال وی حاضر به شرکت در مراسم مذکور در چین باشند.

«چاینا دیلی» ادامه می دهد: اگرچه رییس جمهور کره جنوبی قرار است در ماه آینده از چین دیدار کند اما چنانچه او در مراسم رژه هم حضور یابد تصمیم خوبی گرفته است.

این روزنامه در عین حال تاکید می کند که عدم حضور مقام ارشد کره ای در مراسم رژه چیزی از ارزشهای روابط دو کشور نمی کاهد چرا که پکن و سئول شریک تجاری بزرگ یکدیگر محسوب می شوند و مشترکات زیادی با هم دارند.

گزارش خاطرنشان می کند که از دیدگاه چین این مراسم برای پیشبرد روحیه صلح، صلح خواهی و نیز پرهیز از جنگ در جهان برگزار می شود و نباید آن را سیاسی کرد. همچنین تحلیلگران در این رابطه می گویند که «شورای» اتحادیه اروپا به دستور آمریکا قصد دارند مراسم پکن را نادیده گرفته و آن را سیاسی جلوه دهند.

«پیتر گایک» مشاور سابق رییس جمهور چک می گوید: «تلاش ها برای بایکوت کردن یادبود جشن جنگ جهانی دوم در چین خنده دار به نظر می رسد. امروز نه تنها بین ژاپن و چین، که بین آمریکا و چین و حتی در تمام جهان تنش ها بیشتر می شود. بنابراین آیا ما باید این عوامل را با یادآوری جنگ جهانی دوم و قربانیان آنها تحت کنترل بگیریم؟

«جیا چینگ گوا» تحلیلگر و استاد دانشگاه پکن نیز معتقد است: سیاسی کردن این موضوع به نفع آمریکا و هم پیمانان این کشور نیست. حتی خود آمریکایی ها هم در شرایط کنونی در حال ارزیابی این موضوع هستند که چه کسی را و در چه مقامی به این مراسم اعزام کنند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس