کد خبر 454657
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۶

زمزمه های حضور دوباره مرکل در قدرت، تردیدهایی را در خصوص آینده سیاسی وی ایجاد کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه رسالت در تحلیلی به قلم «سعید سبحانی» نوشت:

 صدر اعظم سرزمین ژرمنها در صدد است برای چهارمین بار به مقام صدرات اعظمی کشورش دست یابد. در این خصوص قانون اساسی المان منعی برای وی در نظر نگرفته است اما به نظر می رسد حتی  برخی طرفداران و   هم حزبی های مرکل نیز تمایلی نسبت به حضور دوباره وی در قدرت ندارند. مرکل قصد دارد با شکستن رکورد بیسمارک، لقب بانوی آهنین را از آن خود کند. بر خلاف مقام ریاست جمهوری در آلمان که تنها یک بار می تواند انتخاب شود قانون اساسی آلمان برای دوره صدر اعظمی هیچ محدودیتی در نظر نگرفته است. آنگلا مرکل در حال حاضر در دوره سوم صدر اعظمی آلمان قرار دارد.

این روزها اختلافاتی که میان دو حزب سوسیال دموکرات و دموکرات مسیحی در قبال بحرانهای جاری در اروپا رخ داده است،دولت ائتلافی مرکل را متزلزل ساخته است. در چنین شرایطی گزینه انحلال دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام دولت آلمان ناممکن به نظر نمی رسد.

در این خصوص برخی مقامات حزب دموکرات مسیحی و حتی وزرای سابق آلمانی خواستار محدودیت دوره صدر اعظمی شده و تاکید دارند  که مرکل نباید یک دور دیگر صدر اعظم آلمان شود.

در یکی از این موارد، "وولفگانگ کلمنت"، وزیر اقتصاد اسبق دولت آلمان با توجه به برخی گزارش ها مبنی بر اینکه مرکل می خواهد در دور بعدی انتخابات پارلمانی شرکت کرده و یک دوره دیگر صدر اعظم آلمان شود تاکید کرد که نباید چنین اتفاقی بیافتد.کلمنت همزمان  از کار صدر اعظم آلمان تمجید کرده و همچنین از حزب سوسیال دموکرات خواست که قدرتمندانه تر در زمینه آموزش کار کند به جای اینکه درباره اصلاحات بازار کار شکایت کند.

در هر حال به نظر می رسد عزم مرکل برای حضور دوباره در انتخابات جدی است. او سعی دارد تا حد ممکن دولت ائتلافی را تا سال 2017 حفظ کند و سپس بار دیگر نامزد انتخابات سراسری شود. با این حال ممکن است به دنبال اختلافات جدی اعضای دولت بر سر اقتصاد وسیاست خارجی، این انتخابات زودتر از سال 2017 برگزار شود. آلمان سابقه برگزاری انتخابات زودهنگام را قبلا نیز داشته است. در هر حال آینده سیاسی مرکل این روزها ذهن بسیاری از تحلیلگران آلمانی را نسبت به خود مشغول ساخته است، آن هم درست در زمانی که بروز برخی بحرانهای داخلی در برلین ازجمله تشدید بحران اقتصادی و افشای همکاری های

جاسوسی و امنیتی دولت مرکل و نهادهای امنیتی آمریکا به اعتبار صدر اعظم آلمان به شدت ضربه زده است.

کاهش محبوبیت مرکل بر اثر افشاگری های صورت گرفته توسط اسنودن وآسانژ موضوعی است که صدر اعظم آلمان را به شدت نگران ساخته است.

هم اکنون مرکل به حضور دوباره در قدرت می اندیشد. اصلی ترین برگ برنده مرکل در برهه فعلی ، وجود افراد ناتوان در حزب سوسیال دموکرات ( حزب رقیب مرکل) است. با این حال ممکن است تا سال 2017 میلادی افرادی مانند اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان گامهای محکم تری را برای حضور در قدرت بردارند. اشتاین مایر یکبار در انتخابات سراسری در مقابل مرکل شکست خورد اما این شکست از انگیزه های وی برای حضور دوباره در رقابت با صدر اعظم آلمان کم نکرده است!

بحرانهایی که امروز شاهد ظهور و بروز آن در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی آلمان هستیم، منبعث از حضور دو طیف مختلف در دولت ائتلافی برلین است. به عنوان مثال بر سر نحوه مواجهه با بحران اقتصادی یونان میان سوسیال دموکراتها و دموکرات مسیحی ها و متعاقبا وزرای اقتصاد و دارایی آلمان اختلاف وجود دارد. زیگمار گابریل وزیر اقتصاد بسیاری از طرح های وولفگانگ شوبله را در این خصوص قبول ندارد.

در حوزه سیاست خارجی نیز دقیقا همین طور است. مشی سیاست خارجی مرکل و اشتاین مایر در قبال مسائلی مانند بحران اوکراین نیز با یکدیگر مطابقت چندانی ندارد.

اشتاین مایر خواستار اتخاذ رویکردی بازتر و مثبت تر در قبال مسکو است اما مرکل گارد بسته خود را در مقابل روسیه حفظ کرده است. همین موضوع منجر به خشم پوتین از مرکل شده است.

در نهایت اینکه زمزمه های حضور دوباره مرکل در قدرت، تردیدهایی را در خصوص آینده سیاسی وی ایجاد کرده است.

در صورتی که مرکل دوباره نتواند درکسب مجموع آرای لازم برای تشکیل دولتی یکدست موفق باشد، باید بار دیگر دولتی ائتلافی با سوسیال دموکراتها یا سبزها را تشکیل دهد. این خود می تواند پیام آور ایجاد چالشهای تازه در دولت بعدی برلین باشد.

موضوع مهم دیگر اینکه حتی در میان اعضای حزب دموکرات مسیحی نیز برخی اعضا خواستار معرفی چهره ای جدید به جای مرکل هستند تا بیش از این به قدرت مرکل در سیاست داخلی و خارجی خود متکی نباشند. آیا مرکل خواهد توانست بر این چالشها فائق آمده وبرای چهارمین بار به عنوان صدر اعظم آلمان انتخاب شود؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس