رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه اعتراف کرد قانونگذاران کنگره از آراء کافی برای ابطال حکم وتوی رئیس‌جمهور کشورش برخوردار نخواهند بود.

به گزارش مشرق، سناتور «میچ مک‌کانلـ»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا بتواند در رأی‌گیری ماه آینده سند پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را باطل کند، اما او در عین حال، اعتراف کرد احتمال ناکامی قانونگذاران آمریکایی در ابطال وتوی اوباما و فسخ «برجام» زیاد است.

به گزارش پایگاه خبری «کنتاکی»، «مک‌کانل» گفت امیدوار است نمایندگان کنگره بعد از اتمام تعطیلات تابستانی بحث‌های مفصل و محترمانه‌ای برای رأی‌گیری درباره سند «برجام» برگزار کنند.

نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال رد «برنامه جامع اقدام مشترک» یا «برجام» با استناد به قانونی پیشتر تصویب شده در آن کشور هستند. اوباما گفته در صورت رد این سند رأی کنگره را به موجب اختیارات خود وتو خواهد کرد.

نمایندگان مجلس سنا با این فرض که تمامی ۵۴ عضو جمهوری‌خواه به «برجام» رأی منفی بدهند، به همراهی ۱۳ دموکرات (۶۷رأی) برای ابطال وتوی اوباما با کسب دو سوم آراء (۶۷ رأی) و رد بازگشت‌ناپذیر آن نیاز دارند.

از میان ۴۶ قانونگذار دموکرات در مجلس سنا تا کنون ۱۹ قانونگذار موافقت خود را با «برجام» اعلام کرده‌اند.

مجلس نمایندگان آمریکا نیز با ۴۳۵ عضو که ۲۴۷ نفر آنها جمهوری‌خواه هستند برای ابطال وتوی اوباما، نیازمند کسب دو سوم آراء (۲۹۰ رأی) است.

 مک‌کانل که بارها از نتایج پایانی مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرده گفت: «امیدوارم بتوانیم آن را ردکنیم، اما فرایند کار به طور مشخص به نفع رئیس‌جمهور است.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس