کد خبر 454402
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۸

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: تئوری‌پردازان قدرت در قرن بیست و یکم سناریوهای مختلفی را مطرح می‌کردند، آنها اینگونه می‌گویند، یکی از سناریوها این است که قدرت از جهان غرب به آرامی در حال حرکت به شرق عالم است.

روایت سرلشکر صفوی از انتقال قدرت در جهانبه گزارش مشرق، مراسم جشن ایثار که به مناسبت گرامیداشت سالروز ورود آزادگان به کشور با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سردار سرلشکر رحیم صفوی در جمع ایثارگران و آزادگان این وزارتخانه، در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.

براساس این گزارش، سیدرحیم صفوی دستیار ویژه و مشاور عالی مقام معظم رهبری در جشن ایثار وزارت ارشاد سخنان خود را با موضوع تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت در شکل‌گیری تمدن نوین ایرانی و اسلامی آغاز کرد و گفت: افتخار ما ایرانیان این است که اسلام ناب را انتخاب کرده‌ایم و این از هوشمندی ما ایرانی‌هاست، ما افتخار داریم رهبر کبیر انقلاب و رهبر معظم کنونی انقلاب از اولاد حضرت زهرا(س)‌و حضرت علی(ع) هستند.

صفوی با قرائت حدیثی تصریح کرد: روز محشر تمامی مردگان در سرزمین بیت‌المقدس برای حساب و کتاب جمع می‌شوند، الا قومی که آنها را در قبرها به حساب‌شان رسیدگی می‌کنند و مستقیم از قبرها به سمت جنت وارد می‌شوند. در احادیث ما، ما ایرانیان به اسم اهالی قم، ری، خراسان و موالی خوانده می‌شویم، البته اینها برای زمانی است که هنوز امام موسی کاظم(ع) و حضرت فاطمه معصومه و امام رضا(ع() به دنیا نیامده بودند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری تصریح کرد: ملت بزرگ ما و نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران با رهبری خردمندانه دیروز امام‌مان و رهبری امروز مقام معظم رهبری، در حال گذر از یک پیچ تاریخی و یا یک مرحله تاریخی هستیم، ما هم‌اکنون در یک نقطه عطف راهبردی و استراتژیک قرار گرفته‌ایم. امروزه سرعت تحولات منطقه‌ای و ملی ایران بسیار پرشتاب شده است، اما در این مقطع دو سؤال درباره ایثارگری و شهادت‌طلبی مطرح است.

سرلشگر صفوی به این دو سوال اشاره کرد و گفت: سؤال اول اینکه آیا عامل اصلی شتاب‌دهنده به این تحولات جهانی و منطقه‌ای عامل، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی و یا مجموعه‌ای از اینهاست. و سؤال دوم اینکه آیا فرهنگ ایثار و شهادت تنها متعلق به گذشته و دوران دفاع مقدس بوده؟ و یا هم‌اکنون هم برای حفظ ارزش‌ها و بقای ملی و حفظ استقلال و اقتدار و امنیت ملی‌مان هم برای ساختن یک تمدن جدید ایرانی و اسلامی به آن نیاز داریم؟ اما باید گفت ملت بزرگوارمان با مهمترین مؤلفه نرم‌افزاری که دراختیار دارد عبارت است از فرهنگ به معنی علم و دانش و ادب و تربیت و قدرت فرهنگی و هنری رسانه‌ای برای تأثیرگذاری در محیط ملی و محیط منطقه‌ای و بین‌المللی.

وی افزود: تئوری‌پردازان قدرت در قرن بیست و یکم سناریوهای مختلفی را مطرح می‌کردند، آنها اینگونه می‌گویند، یکی از سناریوها این است که قدرت از جهان غرب به آرامی در حال حرکت به شرق عالم است. مبنای این قدرت، مؤلفههای اصلی آن را فرهنگ و اقتصاد می‌سازد و شرق عالم را آسیا و قدرت‌های بزرگ آسیایی همچون؛ چین، هند و روسیه و در این منطقه آسیا می‌گویند یک قدرت جدیدی در حال شکل‌گیری است که آن جهان اسلام است.

سردار صفوی همچنین به جمعیت 7 میلیارد و 300 میلیونی جهان اشاره کرد و با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از یک میلیارد و 620 میلیون مسلمان رو به یک خدا، یک قبله و یک حرکات عبادی را انجام می‌دهند، گفت: انقلاب کبیر ملت ایران و هشت سال دفاع مقدس به رهبری حضرت امام(ره) براساس یک منظومه اعتقادی و اندیشه‌ای جهان‌شمول و منطق جهان‌پسند شکل گرفت و با سرعت توانست ساختار را در نظام بین‌المللی به هم بریزد.

وی با بیان اینکه دشمنان بزرگ اسلام و ایران به خاطر جنگ هشت‌ساله‌ای که بر ملت ما تحمیل کردند از قدرت‌های بزرگ هم کمک می‌گرفتند، تأکید کرد: ملت و رهبر هوشمند ایران با استفاده از ظرفیت دینی و اعتقادی و استفاده از فرهنگ ایثار و شهادت، این عامل را تبدیل به فرصت اقتدارآفرین کردند.

دستیار ویژه مقام معظم رهبری با بیان این مطالب که ظرفیت تحمل و صبر همچنین آستانه تحمل ملت ما و ظرفیت ایثارگری ملت همواره مدنظر بوده، گفت: دشمن همواره از ظرفیت‌های تبلیغی و پشتیبانی‌های نظامی و اقتصادی به ویژه از امکانات بسیار بالایی بهره‌مند بود و ما در آن سوی میدان تنها بودیم، ولی با خدا بودیم، با یک رهبری الهی و یک ملت منسجم و شجاع توانستیم پیروز شویم و آنچه سرنوشت جنگ را با پیروزی ملت ایران رقم زد، فرهنگ ایثار و شهادت بود.

این مقام مسئول در ادامه با بیان اینکه در جنگ تحمیلی بیش از 300 هزار جانباز و 14 هزار آزاده و بیش از 200 هزار شهید داریم، گفت: 5.5 میلیون در این جنگ آسیب دیدند، ولی مردم با روحیه صبر و مقاومت و ایستادگی که از ویژگی‌های دفاع مقدس بود، توانستند با توجه به ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به پیروزی برسند، البته این تمدن‌سازی احتیاج به نیروهای تربیت‌شده دارد تا آگاهانه تمدن ایرانی ـ اسلامی محقق شود و بتوانند پیام و رسالت انقلاب را در جامعه منتشر کنند و اضلاع تمدن جدید را شکل دهند.

سرلشکر صفوی در پاسخ به سؤال دوم مطرح کرده خود گفت:‌بحث ایثار فقط مربوط به گذشته نیست، اگرچه ایثارگری ملت ما چه در جبهه و چه آنها در پشت جبهه از جبهه‌های جنگ پشتیبانی می‌کردند به خوبی مشهود بود. همه ملت از سیستان تا شمال در هر منطقه حمایت می‌کردند، چرا که پشتیبانی از مال، جان و فرزندانشان را انجام می‌دادند و این پشتیبانی مردم روحیه این بنده حقیر را در جبهه‌ها صدچندان می‌کرد.

دستیار و مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه دفاع مقدس تولید فرهنگ مقاومت و مکتب مقاومت کرد، گفت: این فرهنگ ایثارگری است که می‌تواند اقتصاد مقاومتی را در زمان ما بسازد و دولت و ملت با همدلی و همزبانی می‌توانند از پیچ خطرناک تحریم عبور کنند و همچون دفاع مقدس از پیچ‌های تأثیرگذار بگذرد و این فرهنگ به فضل الهی به سایر کشورها و ملت‌ها نیز صادر شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: قدرت نرم‌افزاری و اندیشه‌ای ملت و امام ما بود که مقاومت حزب‌الله لبنان و فلسطین را شکل می‌داد، آنچه اکنون در صحنه سوریه، یمن و بحرین می‌گذرد، آیا جز انتقال فرهنگ و ایثار ایران به آنهاست؟

صفوی تأکید کرد: انصارالله انسان‌های فقیر ولی شجاعی هستند، حدود 25 میلیون جمعیت دارند که در مقابل یک جنگ ظالمانه ایستاده‌اند؛ آنچه سوری‌ها در آن سوی دیگر حدود 5 سال است می‌جنگند و 100 هزار کشته برجای گذاشته‌اند و از سوی دیگر 9 میلیون نفر از آنها آواره شده‌اند، حکایت از چیست؟ من در مرز لبنان دیدم که مردم آواره سوریه با فقر و فلاکت زندگی می‌کنند، اما از سوی دیگر، فرهنگ مقاومت در منطقه مشاهده می‌شود و همان پیشانی‌بندهای رزمندگان ما در سوی دیگر مرزها بر سر رزمندگان لبنان در جنگ سی و سه روزه دیده می‌شود که نشان از الگوگرفتن آنها از ملت ماست. ملت ما یک ملت الگو در جهت بیداری اسلامی و مقاومت اسلامی شد و آمریکایی‌ها ناتوانند و در مقابل مقاومت اسلامی یک میلیارد و 620 میلیون مسلمان نمی‌توانند ایستادگی کنند.

سرلشکر صفوی به وسعت انقلاب ایران تا اقیانوس اطلس، آرام و جنوب شرق آسیا اشاره کرد و از صدور فرهنگ مقاومت و انقلاب تمجید کرد و گفت: ملت‌های اسلامی، ایران اسلامی را به عنوان قلب تپنده بیداری اسلامی و ملت ما را به عنوان ملتی الگو می‌شناسند و همواره آرزوی ایجاد نظام مردم‌سالار دینی دارند و ما امیدواریم بتوانیم با فرهنگ ایثار، یک الگوی حکومتی را به جهانیان نشان دهیم.

این مقام مسئول، انقلاب کبیر ملت بزرگ ایران و دفاع مقدس به رهبری امام(ره) با جوهره ایثار را دارای ظرفیت عظیم خواند و گفت: این انقلاب با ظرفیت عظیم خود یک گفتمان و تفکر جدید و منطبق بر دقت بشری را در محیط بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد کرده و با ارائه یک منظومه الهام‌بخش، بیداری اسلامی برای ملت‌ها شده است و به یاری خدا، نظام‌های پوسیده و استبدادی اگر چه از حمایت آمریکا برخوردار باشند، اما تحت تأثیر این فرهنگ آزادیبخش به استقلال خواهند رسید.

مشاور مقام معظم رهبری تصریح کرد: رمز دوام و بقای انقلاب اسلامی و عبور از پیچ تاریخی و بنیانگذاری تمدن جدید ایرانی ـ اسلامی، اصالت‌ بخشیدن به ترویج ایران اسلامی، قرآنی، نبوی و علوی است که فرهنگ ایثار مروج آن است.

وی گفت: امیدوارم در تنظیم برنامه ششم دولت که از سال 95 تا 99 را شامل می‌شود، این وزارت ارزشمند که متولی فرهنگ کشور است و چه سایر وزارتخانه‌ها بتوانند اصول انقلاب و مبنای و ارزش‌های ملت ما را در برنامه پنج ساله مورد توجه داشته باشند و در تصمیم‌گیری‌های خود بگنجانند که رمز ماندگاری ملت ما، ایستادگی بر همین فرهنگ اسلامی و قرآنی است که یکی از اصول آن فرهنگ ایثار و گذشت است.

در این مراسم از کتاب روزگار آشنا نوشته آزاده‌ای که 90 ماه در اسارت به سر برده بود و سایت ایثار و شهادت وزارت ارشاد رونمایی شد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس