عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه بی‌ثباتی ایجاد دیوار حائل در سوریه دامن خود ترکیه را هم خواهد گرفت، گفت:‌ تُرک‌ها باید از اعمال گذشته‌شان درس عبرت بگیرند و در سایه عقلانیت و منطق عمل کنند.

به گزارش مشرق، محمدصالح جوکار نماینده یزد و صدوق و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام اخیر ترکیه در ایجاد دیوار حائل در شمال سوریه، اظهار داشت: تجزیه کشورهایی مثل عراق، سوریه و عربستان در دستور کار آمریکایی‌هاست، آمریکایی‌ها این راهبردشان را از طریق کشورهای منطقه دنبال می‌کنند.

وی افزود: همان‌طور که گروه‌های تروریستی در اصل در اتاق فکر آمریکایی‌ها شکل گرفت از قبیل داعش ولی در حقیقت این کشورهای خود منطقه بودند که در ایجاد این گروه‌های تروریستی نقش داشتند.

جوکار با بیان اینکه غرب با حمایتی که از گروه‌های تروریستی داشت، به آرمان‌هایش دست نیافت، تصریح کرد: شیوه جدیدی که تُرک‌ها به بهانه سرکوب داعش با ایجاد دیوار حائل در شمال سوریه در پیش گرفتند، در حقیقت سرکوب کُردها را دنبال می‌کنند، چون حتی در دورانی هم که کُردها توسط داعش مورد تعرض قرار گرفتند، هیچ کمکی از سوی ترکیه به کُردها نشد، یعنی در واقع حمایت داعش در دستور کار ترکیه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تأکید کرد: دولت ترکیه امروز به بهانه برخورد با تروریست باز دنبال تحقق راهبردهای آمریکا در تجزیه کشورهاست؛ ایجاد منطقه حائل در بخشی از سوریه دخالت آشکار کشوری در امور داخلی کشور مستقل دیگری محسوب می‌شود که قدر مسلّم این اقدام هم راه به جایی نخواهد برد.

وی همچنین یادآور شد: اگر ترک‌ها دنبال این هستند که بخشی از خاک عراق و سوریه را تحت اشغال کسانی قرار دهند که دست‌نشانده آنان باشند، باید بدانند که این هدف هم تحقق نخواهد یافت و هیچ کمکی به صلح و آرامش منطقه هم نخواهد کرد.

نماینده یزد و صدوق در مجلس بر همین اساس متذکر شد: این اقدام غیرعقلانی و غیرمنطقی (ایجاد دیوار حائل در شمال سوریه) که تُرک‌ها به آن دست زدند، در آینده موجب افزایش بی‌ثباتی در منطقه خواهد شد که این بی‌ثباتی دامن خودشان را هم خواهد گرفت.

وی همچنین تصریح کرد: تُرک‌ها بهتر است مقداری در سایه عقلانیت و منطق عمل کنند و دور از اینکه به عنوان یک نیروی دست‌نشانده آمریکا در منطقه اقدام کنند، خوب است که اقداماتشان هماهنگ با کشورهای منطقه باشد و در سایه تعامل با ایران ثباتی را بتوانند در خاورمیانه ایجاد کنند.

جوکار در پایان با بیان اینکه در غیر این صورت، ناآرامی‌ها توسعه می‌یابد، خاطرنشان کرد: تُرک‌ها باید از اعمال گذشته‌شان درس عبرت بگیرند و خودشان را از نظام سلطه‌مآبانه‌ای که به دنبال ایجاد قدرت‌های کوچک و دست‌نشانده خودش در منطقه است، جدا کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس