کد خبر 454364
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

منابع عراقی با اشاره به تحرکات جدید داعش و اعزام تروریست‌هایی از موصل به الشرقاط و بیجی به دلایل یکسره نکردن وضعیت جبهه این شهر باتوجه به توان نیروهای امنیتی و مردمی در این زمینه خبر دادند.

دلایل تاخیر در آزاد سازی بیجی عراق از داعش
به گزارش مشرق، پایگاه المستقله نوشت: یک منبع امنیتی عراقی در استان صلاح الدین اعلام کرد: نیروهای امنیتی و مردمی هجوم تروریست‌ها را در مرکز بیجی را دفع کردند و موفق به انهدام سه خودروی داعش و تانکری که بیش از سه تُن ماده منفجره سی فور در آن قرار داشت، شدند.

در همین حال سرتیپ ناصر الفرطوسی فرمانده نیروهای واکنش سریع عراق اعلام کرد: بیجی هدف سختی برای نیروهای امنیتی و مردمی نیست و ظرف 48 ساعت می توان آن را پاکسازی کرد و علت تاخیر در آزاد سازی بیجی، دستورات فرماندهی نیروهای مسلح برای عجله نکردن به منظور حفظ جان نیروهاست.

وی افزود: ما تابع دستورات فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق مبنی بر عجله به خرج ندادن به منظور حفظ جان نیروها و سالم ماندن زیر ساخت‌ها و پالایشگاه مهم این شهر هستیم. در حال حاضر مقدمات مهمی برای شروع عملیات ویژه طی روزهای آتی برای آزاد سازی بخش عمده‌ای از مرکز شهر بیجی فراهم شده است. عملیات با وجود کندی آن متوقف نخواهد شد.

از سوی دیگر جواد الطلیباوی سخنگوی عصائب اهل الحق عراق از نیروهای کمکی و تجهیزات گسترده‌ای که از بغداد به بیجی برای یکسره کردن کار داعش در این منطقه خبر داد و افزود: بر اساس اطلاعات دقیقی که ما در اختیار داریم ستون‌هایی از داعشی‌ها از موصل به سوی الشرقاط و از آنجا به سوی بیجی در حرکت است. نیروهای امنیتی و مردمی و عشایری آماده دفع حمله احتمالی داعش به بیجی هستند. داعش حدود 15 خودرو بمب گذاری شده برای تسلط بر بیجی به کار گرفته است.

بیجی شهری است در استان صلاح‌الدین عراق که کنار رود دجله و نزدیک شهر موصل قرار دارد. بیجی به‌دلیل هم‌جواری با پالایشگاه نفت این منطقه ، شهری مهم به‌حساب می‌آید. پالایشگاه بیجی بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق و از مهم‌ترین سایت‌های صنعتی این کشور است. پالایشگاه در 210 کیلومتری شمال بغداد واقع شده‌ و زمانی با تولید 300هزار بشکه نفت در روز تأمین‌کننده اصلی فرآورده‌های سوختی در عراق بوده است و در حدود «یک‌سوم» سوخت مصرفی این کشور را تأمین می‌کرد.

در اوایل یورش داعش به مناطقی از عراق و اشغال موصل و بخشهایی از صلاح الدین در سال گذشته میلادی، شهر بیجی نیز به اشغال داعش درآمده بود اما در ماه نوامبر سال 2014 منابع وابسته به وزارت دفاع عراق از آزاد سازی بیجی خبر دادند. این شهر همانند مناطق دیگر عرصه جنگ و گریز نیروهای امنیتی و تروریست‌های داعش بود.

روز جمعه گذشته داعش با خودروهای بمب گذاری شده به منطقه الریاش واقع در 18 کیلومتری جنوب بیجی یورش برد. تروریست ها در این یورش از 12 خودرو بمب گذاری شده و بیش از 200 تروریست استفاده کردند.

وزیر کشور عراق در جریان آخرین اوضاع جبهه های شمال صلاح الدین قرار گرفت

محمد سالم الغبان وزیر کشور عراق از مناطق عملیاتی در استان صلاح الدین بازدید کرد. در این دیدار مشاوران امنیتی وی نیز حضور داشتند. در جریان بازدید وزیر کشور عراق از این مناطق، رائد شاکر رئیس پلیس عراق، وی را در جریان آخرین تحولات میدان جنگ قرار داد. محمد الغبان از اردوگاه آموزشی اسپایکر که در آن حدود 4000 پلیس در حال آموزش هستند بازدید کرد و از نحوه آموزش و برنامه های آموزشی مطلع شد.

وزیر کشور عراق از مناطق درگیر با داعش در البوجواری والبو جراد بازدید و با رئیس پلیس صلاح الدین و برخی فرماندهان امنیتی و مردمی دیدار و گفتگو کرد و در جریان روند عملیات ضد تفکیری ها قرار گرفت. در این دیدار نیروهای عراقی از نقش بالای این قبیل بازدیدها در بالا رفتن توان معنوی نیروهای عراقی سخن گفتند.

محمد سالم الغبان آنگاه برای زیارت بارگاه امامین عسکریین(ع) عازم سامراء شد و از نیروهای امنیتی و مردمی در این شهر نیز بازدید به عمل آورد.

نیروهای مطابق برنامه در جنوب الرمادی به پیش می روند

در الانبار پس از اینکه نیروهای عراقی از محور غربی وارد ایستگاه قطار الرمادی شدند، زیاد الدلیمی از فرماندهان نیروهای مردمی در این استان گفت: نیروهای امنیتی، مردمی و عشایری انبار سوخت الرمادی در جنوب این شهر را از اشغال داعش آزاد کردند و شمار زیادی از داعشی ها از جمله سرکرده های آنها را به هلاکت رساندند.

وی افزود: نیروهای امنیتی و مردمی مطابق تاکتیک های نظامی برای پاکسازی کامل منطقه التامیم در جنوب الرمادی عمل می کنند تا پس از پاکسازی این منطقه به مرکز شهر برسند. همه راه های امداد رسانی داعش بسته شده است.

فرماندهی عملیات بغداد از ادامه عملیات برای آزاد سازی مناطق باقیمانده از الکرمه و اطراف آن در غرب بغداد خبر داد و افزود: نیروهای عراقی ده‌ها تروریست را به هلاکت رسانده‌اند که تروریست‌های سوری و برخی کشورهای دیگر در میان آنها دیده می‌شود. در عملیات نیروهای عراقی همچنین تجهیزات دشمن منهدم شد که از جمله آنها چند خودرو و لودر بمب گذاری شده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
    0 0
    بار بیجی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس